Bambi2 skrev 2013-01-17 18:42:01 följande:
Älva - när du skriver dag 11 menar du cykeldag 11 eller 11:e dagen efter att du började stimulera? Om det är 11:e cykeldagen tror jag att det är liten risk att ÄP blir så tidigt. Kanske vill läkaren ha full kontroll och föredrar att ha er där så tidigt som möjligt? Jag antar att du går på ultraljud i Sverige? Ska din hemortsgyn göra det sista VUL'et för att bstämma när ÄP blir eller vill gyn i Tjeckien göra det?
Jag menar 11e cykeldagen, då blir det 10e sprutdagen. Hon vill säkert ha koll på mig tidigt. Jag ska på ett VUL hos min gyn här hemma nu på måndag den 7e dagen. Vi åker sedan på dag 10 och kommer fram på dag 11. Jag tror inte det blir aktuellt med ett andra VUL här hemma om vi åker ner i tid. Det blir Tjeckien som bestämmer. Min gyn jobbar inte med IVF i vanliga fall, utan bara assisterar patienter som gör IVF på andra orter i landet.
Hon skrev att tidigast möjliga äggplockardag är cykeldag 11, men kan även bli dag 12-14.
Vi har i alla fall bokat och betalt en enkel biljett ner nu. Samt bokat 8 dagar hotell som vi kan förlänga om vi behöver. Måste bara säga att det är väldigt trevligt folk man har att göra med i Tjeckien

Jag har mejlat direkt med ett hotell och bokat. Hemresan bokar vi så snart vi vet vad hon bedömer för dag att plocka äggen.
Min chef är lite petig med bedömningen om vi ska få sjukledigt eller måste ta komp/semester. Han har inte hittat något som säger att vi båda har rätt till det, han har bara läst en massa tolkningar på reglerna. Han kan vara lite petig med sånt kan jag tycka. Han vet oftast allt och har alltid rätt

Jag tror inte att sidan på barnlängtan eller försäkringskassans riktlinjer räcker, för de är öppet för tolkning sa han. Så då vet jag inte vem som kan säga att man har rätt. Sedan sa han att om vi hade gjort det i sverige så hade vi bara behövt tre dagar ledigt... och sambon bara en eller två. Men vi kommer ju odla 5-dagars så det tar ju minst en vecka i alla fall.
Han är trots allt positiv till vårt försök, men jag förstår att det kan bli en hårdare smäll om två av sju på en arbetsplats ska vara sjukledig samtidigt. Det lutar åt att han tycker att jag ska få det i alla fall. Sambon har så mycket komp att han kan ta av den, samt så mycket jobb att han kan jobba igen. Men jag har inte det och kommer inte orka jobba extra.