• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • moonstar88
    hitcher skrev 2013-01-17 18:03:32 följande:
    Ingen som har samma erfarenhet som jag?

Hej! Jag har samma symtom som dig, just med bröstvårtorna:). Men det är dock ca 1 vecka innan mens och någon dag under mens, har aldrig haft det innan jag tog prasteron. Men jag tycker att jag känner av mens och äl mycker starkare och tydligare och jag har nog blivit mycket ner sur och grinig innan mens.
  • hitcher
    moonstar88 skrev 2013-01-17 19:06:04 följande:

Hej! Jag har samma symtom som dig, just med bröstvårtorna:). Men det är dock ca 1 vecka innan mens och någon dag under mens, har aldrig haft det innan jag tog prasteron. Men jag tycker att jag känner av mens och äl mycker starkare och tydligare och jag har nog blivit mycket ner sur och grinig innan mens.

OK! Jag känner av hela brösten och inte bara bröstvårtorna. Och jag tror även lymfkörtlarna (eller nåt annat) runtom.
  • MissBoring

Klart jag håller er uppdaterade! får besked mellan 10 och 12 imorgon sa dom idag.

• Vi 5

Hicher, skumt, har du undersökt dina hormonvärden? Har du ändrat dos på DHEA? Jag får erkänna att även jag ibland känner viss oro för att äta DHEA pga mina biverkningar. Jag tänker främst på hjärtklappningen, och nu när jag har ont i bröstet tänker jag mer på det och funderar på om det hänger ihop på något vis. Det gör det väl troligen inte, men är ju lite läskigt att det inte är så utvärderat än.

• cff

Hitcher, jag har inte heller fått ont i brösten av DHEA, men om man googlar DHEA och "sore breasts" så kommer det upp massor med träffar och du är inte ensam om att koppla samman ont i brösten med just DHEA-tillskott.

Jag tycker att du för säkerhets skull bör gå till din husläkare och be honom att ta prover på lite olika hormoner.
    DHEA konverteras också till Östradiol och detta kan ju påverka/stimulera bröstvävnaden. Du kan föreslå att han läser texten i slutet på sid 3045 i denna artikel i Läkartidningen (där står hur man bör följa upp behandling med Prasterone): http://www.lakartidningen.se/old/content_0339/pdf/3043_3049.pdf  .

• mba12

Wow MissB. Kanon, kommer titta här imån vid 12tiden ............... Hitcher jag har samma symtom på brösrvårtan ca. 1 vecka innan mens. Fick den sen jag började med DHEA. Just denna månad har jag haft det längre. Idag på CD 10 känner jag på brösten. Misstänker det blev för mycket progesteron innan mens, kan va det!?!

• Anemon

Heja MissB! Grattis till 5 fina ägg! Hoppas det är bra party i värmeskåpet i natt!

• Älva1973
    Bambi2 skrev 2013-01-17 18:42:01 följande:
    Älva - när du skriver dag 11 menar du cykeldag 11 eller 11:e dagen efter att du började stimulera? Om det är 11:e cykeldagen tror jag att det är liten risk att ÄP blir så tidigt. Kanske vill läkaren ha full kontroll och föredrar att ha er där så tidigt som möjligt? Jag antar att du går på ultraljud i Sverige? Ska din hemortsgyn göra det sista VUL'et för att bstämma när ÄP blir eller vill gyn i Tjeckien göra det?
    Jag menar 11e cykeldagen, då blir det 10e sprutdagen. Hon vill säkert ha koll på mig tidigt. Jag ska på ett VUL hos min gyn här hemma nu på måndag den 7e dagen. Vi åker sedan på dag 10 och kommer fram på dag 11. Jag tror inte det blir aktuellt med ett andra VUL här hemma om vi åker ner i tid. Det blir Tjeckien som bestämmer. Min gyn jobbar inte med IVF i vanliga fall, utan bara assisterar patienter som gör IVF på andra orter i landet.

Hon skrev att tidigast möjliga äggplockardag är cykeldag 11, men kan även bli dag 12-14.

Vi har i alla fall bokat och betalt en enkel biljett ner nu. Samt bokat 8 dagar hotell som vi kan förlänga om vi behöver. Måste bara säga att det är väldigt trevligt folk man har att göra med i Tjeckien Skrattande Jag har mejlat direkt med ett hotell och bokat. Hemresan bokar vi så snart vi vet vad hon bedömer för dag att plocka äggen.

Min chef är lite petig med bedömningen om vi ska få sjukledigt eller måste ta komp/semester. Han har inte hittat något som säger att vi båda har rätt till det, han har bara läst en massa tolkningar på reglerna. Han kan vara lite petig med sånt kan jag tycka. Han vet oftast allt och har alltid rätt Flört
    Jag tror inte att sidan på barnlängtan eller försäkringskassans riktlinjer räcker, för de är öppet för tolkning sa han. Så då vet jag inte vem som kan säga att man har rätt. Sedan sa han att om vi hade gjort det i sverige så hade vi bara behövt tre dagar ledigt... och sambon bara en eller två. Men vi kommer ju odla 5-dagars så det tar ju minst en vecka i alla fall.

Han är trots allt positiv till vårt försök, men jag förstår att det kan bli en hårdare smäll om två av sju på en arbetsplats ska vara sjukledig samtidigt. Det lutar åt att han tycker att jag ska få det i alla fall. Sambon har så mycket komp att han kan ta av den, samt så mycket jobb att han kan jobba igen. Men jag har inte det och kommer inte orka jobba extra.
  • susmar72

Missboring: grattis till 5 ägg. Jag håller tummarna för ägg och ett bra samtal imorgon

• hitcher

Tack för svaren

Vet inte hur jag ska göra! Min tanke med DHEA var att om möjligt förbättra äggens kvalitet. Skulle ha åkt i oktober, men livet kom emellan. Sen skulle jag ha åkt precis innan jul, men då blev både jag och min dotter sjuka. Så det har blivit mycket längre tid med DHEA än jag hade tänkt från första början. Å ena sidan har cyklerna inte varit så här bra (med tanke på längd) på jättelänge och jag tror faktiskt det beror på DHEA. Å andra sidan känns det här med brösten inte bra. Jag tänker att det måste ju vara bra balans mellan hormonerna för att man ska kunna bli gravid. Och det kanske kvittar för äggens kvalitet om jag slutar nu eller om en månad? Usch vad svårt det blev. Jag vet bara att jag har lågt AMH och bra FSH, inget annat.