• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Lillstoran
    Vi 4 skrev 2013-01-16 17:02:35 följande:
    Germany, tack, tack, så gullig du är!

Lillstoran, Grattis till er flicka!

MsBoring, ja tankarna går för fullt här. Mest har det varit kring om det är bästa att vänta en cykel eller om äggen just nu skulle kunna tänkas vara tillfälligt i god form, men jag hade precis bestämt att vänta, vilket Fertilitetscentrum ju rekommenderade med tanke på migg tidiga mf. Men nu fick jag precis ett mejl från hemortsyn som hade pratat med en läkare på Fertilitetscentrum och de tyckte båda att jag skulle vänta till näst-nästa cykel och alltså ha en normal mens mellan, ffa med tanke på den allvarliga infektionen. Då blir det ju inte ev. ÄP förrän v 12. Jag som allra helst hade velat köra före jul om inte julstängningen hade krånglat till det. Och nu kommer beslutsångesten som ett brev på posten, Tänk om äggen just nu är i särskilt bra form? Och att det är särskilt gynnsamt nu. Skulle det inte räcka att vänta denna cykel, jag blir ju inte yngre direkt. Varje månad kan ju vara avgörande. Dessutom tog jag blodprov idag som visade att sänkan gått ner, så penicillinet verkar ha bitit iaf. Å andra sidan är det ändå vårt sista försök, och vi kan ju göra hemmaförsök så länge,även om just det inte är särskilt lockande tyvärr. Obestämd På vilka sätt tänker de att infektionen spelar roll? Tusen frågor och massor av beslutsvånda kom över mig. Tar som vanligt gärna emot tankar från er som står lite utanför och kanske ser med klarare ögon.

Vi 4 - tack och lycka till med kommande IVF på Fertilitetscentrum i Göteborg.

Just nu är jag så "omtumlad" och trött, kan tro att det är ännu värre efter en vanlig förlossning som tar 10 - 20 timmar.

Hoppas det går vägen!

• Vi 5

susmar, hur går det? Du har sprutat i några dagar nu väl? Vi skulle ju legt i fas om jag inte fått detta nedrans tidiga mf. Håller tummarna för dig!

MsBoring, tänker extra på dig nu och i morgon kl 8!   

• susmar72

Tack Vi4. Jag har sprutat sedan 12/1, känner av magen så fostimon gör sin plikt. Ska på läkarebesök imorgon. Är lite nervös, men mest nyfiken.

• mba12

Cff, pratade med IVF-läkaren igår(hade några önskemål bla ett intyg för Ovitrelle sprutan för att ta i handbagaget). Först sa hon ok men sen läste hon min jornal och sa att jag behöver ingen ÄL-spruta(Ovitrelle) när man får utslag på äl-stickan. ÄL-spruta behöver dem med PCO. Om man får utslag på stickan får man ÄL. Jag tar inte med mig sprutan. Tack för mailet, ska svara dig inom kort........ Min mens var lite konstig denna cykel, mycket flyningar innan mens och nu efter mens, sparsamt blödning men flera dagar, känner fortfarande på brösten, det stramar, är på CD9. Testade ÄL, fick minus............................................................. .......... MissB. jag skrev till dig i 35tråden men önskar dig lycka till imorgon.................................... VI4 underskatta inte hemmaförsöket. Jag tänkte köra en insemination V. 9-10 innan ivf......Har en känsla att man lyckas bättre med "hemmaförsök/insemination" än IVF! Har kanske fel men det är bara en känsla.................................... Anemon, det är hemsk men du är inte ensam, hoppas du mår bättre nu............................ Germany, saknar dig men har full förståelse och respekt att du MÅSTE ta hand om dig FÖRST.♥Jag har inboxat dig.

• Älva1973

Tack germany Glad

MissBoring: Stort lycka till nu på ÄP

susmar72: Lycka till i morgon på läkarbesöket.  Är det långa eller korta metoden du gör?

Vi 4: Så jobbigt med dina beslut och jag känner verkligen för dig som nu måste vänta en cykel. Det är inget man precis vill göra. Jag är jättedålig på just väntan. När du skriver sista försöket, menar du sista IVF-försöket?

Jag är ju helt nybörjare så jag kan inte så mycket om alla metoderna. Nu kör jag korta programmet med  225 units Gonal-f i fem dagar och sedan ska jag ta ett VUL. Därefter får jag nya instruktioner.

Jag har så fruktansvärd beslutsångest gällande när jag ska boka flyget till Tjeckien. Det är inte det allra lättaste hitta flyg till bra priser så nära avresa. 

Jag har en fundering som jag inte vet om ni kan svara på men eftersom ni har varit med om en hel del och läst massor så tänkte jag i alla fall höra med er.

Om man kör det korta protokollet så är det vanligt att man plockar äggen på dag 11-14. Men nu undrar jag om det är vanligt att det dröjer längre tid? Jag har ju i vanliga fall ganska sen ÄL så tänkte om det påverkas eller om sprutorna gör så att det blir nya regler för hur äggen mognar? Jag har ju ett ganska högt AMH-värde och sedan har jag ju ingen erfarenhet av hur jag reagerar på tex pergotime då jag inte provat det. Jag vet med andra ord inte om jag är lättstimulerad.

Usch nu låter det här snurrigt, men det är för att det är lika snurrigt i mitt huvud Obestämd
    Jag försöker bestämma vilken dag vi ska boka flyget ner. Min läkare säger att hon vill ha oss nere där på dag 11 (25e januari) men samtidigt vet jag ju inte om jag får vänta tre dagar där innan de plockar äggen. Därför undrar jag hur vanligt det är att man plockar äggen dag 11-12? Det går nämligen att bra flyg  den 25:e, men då hinner vi inte till klinken. Vad det handlar om är att vi får ta fler hotellnätter och fler semesterdagar samt att flyget ner på torsdagen kan bli upp till tre gånger så dyrt. Hemresan bokar vi sedan när vi är där nere och vet vilken dag det blir äggplock. Nåja.. det kostar väl att vara med. Vill inte heller missa något.

Jag kan fråga läkaren också men hon kommer säkert bara säga att man inte kan veta förrän efter första VUL på måndag. Jag vill ju inte ifrågasätta så mycket och vara besvärlig Flört

ååå alla dessa val och beslut man ska ta..... Obestämd

Vågar knappt hoppas att det ska lyckas på första försöket eftersom det känns som en ren testrunda för att se hur kroppen reagerar Drömmer

• cff

Älva, jag kan ingen allmän statistik, men vet att man vid korta protokollet oftar plockar något tidigare än vid långa (vid långa är det mindre risk att folliklarna blir "övermogna"). Min privata statistik ser ut så här (jag tror att jag hör till dem som stimulerar något fler dagar in ÄP jämfört med "genomsnittet" (och första gången i Danmark så sa de att de räknade med att jag skulle stimuleras i 9-11 dagar, men det blev 12 och ÄP dag 15)).

De gånger jag har kört korta protokollet, dag 1 räknat som första stimuleringsdagen, då har jag gjort ÄP på dagar:
    13 (1g), 14 (2 ggr), 15 (3 ggr)

Eftersom det ju inte fungerar att komma till ÄP en dag för sent tycker jag du ändå skall boka in så att du kan vara på kliniken dag 11, alternativt vänta tills efter VUL innan du bokar. Hör också med kliniken när på dagen du måste vara där för ÄP - på min klinik är det alltid ÄP tidigt på morgonen - de säger att det är för att labbet skall kunna jobba med äggen under dagen.

• hitcher

Är det någon annan som har fått väldigt ömma bröst som biverkning av DHEA? Kan ju inte veta om det är DHEA det beror på, men det ligger nära till hands att tro det. Är faktiskt orolig! Nu tänker jag ta 50 mg/dag istället för 75 mg/dag fram till sprutstart som borde vara om ca 14 dagar och sen inte ta nåt alls från och med sprutstart. Låter det tokigt?

• Anemon

Tack alla för omtanken och kramar!
    Tagit mig ur det värsta nu och har ny grov plan även om vi ännu inte bestämt oss för om vi ska försöka med ett "nytt" sista försök innan ÄD.
    Kommer i alla fall ladda två månader nu och sedan satsa på våra frysisar i mars som då är snart 3 år. Hemma försök är ju inte heller att glömma bort då vi kanske får verkan av Prasterone också!
    Kramar!