• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Älva1973

Cff, tack för att du delade med dig av din erfarenhet. Det är då skönt få läsa hur det varit för andra även om man inte har samma förutsättningar.

• MissBoring

Tack för alla tummar och hejar rop! äp gick bra, vi fick ut 5 ägg som vi nu hoppas på!!

• cff

Missboring - Grattis! Jag fortsätter att hålla tummarna för att äggen skall utvecklas fint.

• Älva1973

Grattis MissBoring :)
    Det är inte mängden som räknas. Hoppas på fina resultat för dig nu :)

• germany

Miss B - Yes! Ytterligare ett steg närmare ruvning! 5 ägg är ju riktigt bra Solig
    Fortsätter att hålla tummarna hårt!

Susmar - Hur gick det på VUL idag?

Hitcher - Jag hade inga ömma bröst som biverkning av DHEA.

Älva - Svårt att svara på hur lång tid stimuleringen tar. Efter detta försök (som jag ju hoppas ska ta sig för dig) så kan du få rätt så bra svar på hur just du svarar på behandlingen. Själv så är jag ganska snabbstimulerad, enligt min läkare. Sist sprutade jag i 11 dagar och har för mig att jag så gjort vid tidigare IVF också.

Anemon - Hoppas Prasteron ger effekt. Skönt också att ni har era eskimåer i frysen. Hur många finns där?

Mba 12 - Du är just du, bara så himla bra!

Vi 4 - KÄnner så väl igen mig i dina tankar och funderingar. Men om du fortsätter att vårda dig själv och äta bra och motinera och allmänt må bra samt fortsätta äta DHEA så tror jag att dina kommande ägg kommer att kunna vara minst lika fina som du förmodar att de nuvarande äggen varit om de fått komma till sin rätt i IVF nu.
    Barnverkstaden ska nog ge oss grillor i huvudet och något att ständigt fundera och klura över Tungan ute. Tror det kommer att bli bra även om erat IvF blir lite senare än vad det var tänkt.

• hitcher
    hitcher skrev 2013-01-17 08:51:14 följande:
    Är det någon annan som har fått väldigt ömma bröst som biverkning av DHEA? Kan ju inte veta om det är DHEA det beror på, men det ligger nära till hands att tro det. Är faktiskt orolig! Nu tänker jag ta 50 mg/dag istället för 75 mg/dag fram till sprutstart som borde vara om ca 14 dagar och sen inte ta nåt alls från och med sprutstart. Låter det tokigt?

Ingen som har samma erfarenhet som jag?
  • MissBoring
    hitcher skrev 2013-01-17 18:03:32 följande:

Ingen som har samma erfarenhet som jag?
    Näe inte jag heller..
  • Bambi2

Älva - när du skriver dag 11 menar du cykeldag 11 eller 11:e dagen efter att du började stimulera? Om det är 11:e cykeldagen tror jag att det är liten risk att ÄP blir så tidigt. Kanske vill läkaren ha full kontroll och föredrar att ha er där så tidigt som möjligt? Jag antar att du går på ultraljud i Sverige? Ska din hemortsgyn göra det sista VUL'et för att bstämma när ÄP blir eller vill gyn i Tjeckien göra det?

• Vi 5

Hitcher, inte jag heller. Är det i samband med äl el mens? en del verkar ju få lite " förstärkta" symptom.

MsBoring, härligt med 5 st. Du får gärna hålla oss underrättade. Håller tummarna för att de nu blir fint befruktade.

Anemon, låter som en bra plan och fint att ni har några i frysen,

Älva, ska kolla mina ÄP dagar med, med första korta tror jag jag sprutade bara 8 dagar, plock dag 11, andra gången tror jag jag sprutade 12 dagar o ÄP dag 15.

Susmar, hur gick det?

Germany, tack, jag hoppas att du har rätt

• hitcher

Germany, Miss Boring, Vi 4: Jag tycker nog det är såhär rakt igenom hela cykeln. Kanske lite förstärkt precis innan mens. Nu har jag haft två "normallånga" cykler på raken och det är först nu som dessa biverkningar (om det är biverkningar) kommit. Jag tror och HOPPAS att även den är cykeln blir nånstans 27-29 dagar. Har svårt att tro att det beror på nåt annat än DHEA. Men nu är jag orolig och vill göra mitt försök och sluta äta pillrena. Tack för era svar!!