• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Tuvalina

Germany, hoppas du mår ok.

Vi4, jag förstår verkligen dina funderingar och tiden bara går. hoppas ändå att du landat i ett slags beslut.

Mba, Jag fyllde 42 i dec och kände som du beskriver. Nu står ju vi i äggdonationskö och det gör att jag lite lättare kan släppa taget om tiden som tickar.

Jag har jobbat så mycket senaste tiden och inte hunnit läsa så mycket här. Alla andra som jag inte nämnt önskar jag att ni har det bra och tar hand om er!

Jag har en märklig cykel denna mån. Fick en ganska sparsam mens och tempen har inte gått ned till 36,2 som den var innan ÄL förra cykeln utan den ligger på 36,4 som efter ÄL... Hm. Det ömmar i brösten. Jag är inte gravid. För mycket progesteron?

• MissBoring

Halloj! Jag fick med mig två stycken hem *lycklig*

• MissBoring

Susmar hoppas du mognar till under helgen så vul blir bra på måndag! Du har lika många som jag hade!

Tuva, jag har som vanligt ingen bra ide att komma med för jag vet inte vad som kan hända i din kropp :-S hoppas nån anna har nått bra att komma med.

• myran6801

MissBoring, grattis!!! Tag hand om dig och de små liven. Stor kram

Mba12, grattis i efterskott!

Alla andra får också en kram såklart.

• Kattflickan

Grattis missB! Två tillbaka är ju jättebra! Hoppas de fäster!

• cff

Grattis missB! Har det gått så bra i något tidigare IVF - eller kan det vara en DHEA-effekt?

• Kattflickan

Generellt så kanske ni skulle börja föra statistik. En lista över de som tar dhea och hur resultaten vid ivf och hemmaförsök gått efter det? Jag får bara en känsla för att det iallafall är några som lyckats bättre efter intag av dhea i tråden? 

Görs det inga studier här i skandinavien på effekterna av dhea? Har läst en del info från USA men inget härifrån. Om nu Falun skriver ut dhea så kanske de borde följa upp hur resultaten ser ut?  

• MissBoring

Tack ska ni ha

Vi pratade faktiskt om det i bilen hem att denna Ivf nog blev lite bättre än de tidigare. Korta metoden sist blev ju inget bra för mig. 4 blåsor, 2 befruktade men bara en delade sig..

Första 9 blåsor, 7 ägg, 5 befruktade och 3 kvar på Et var av en perfekt 4 cellig. (Å en 6 cellig å en 3 cellig tror jag det va )

Nu fic vi 6 blåsor (och några mindre som dom inte plockade), 5 ägg fanns det, 4 befruktades och 3 fanns kvar på Et. Dessa va bra men inte "perfekt" (men vem är det ) 1 st 6 cellig, 1 st 5 cellig men de hade fin kärna. De kan ju precis påbörjat ny delning så han la iof ingen vikt vid att dom inte va 4 celliga. Sen fanns det en 4 cellig också men den hade inte lika kärna och därför valde han bort den.

Så med tanke på antalet blåsor så fick vi ju bättre resultat då vi fick lika många kvar som vid 9 blåsor