• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff

PS. Med tanke på att det tog så långt för dig att få svar kan man gissa att det kanske var DHEA du tog - Karolinska analyserar nämligen bara de testerna en gång per månad (se här).

• Penny å längtan
    germany skrev 2013-02-12 15:52:00 följande:
    Penny&längtan - Verkar helt enkelt vara olika beroende på vilken klinik man går hos. Jag har "hört" (observera enbart hört) detsamma som Kattmamman skrivit, dvs att det tydligen ska räcka med tex Crinone 1 gång / dag.
    Dock så kan det ju vara bra för en del att ta flera gånger / dag beroende på tex upprepade mf osv, kan jag tänka mig :)

Jag tycker absolut det låter som en bra ide att fortsätta med Crinone om det är så att du plussar. Har du hemma så använd dom. Om inte så hör dig för om du inte kan få mer utskrivet så du kan få fortsätta ett tag till. Men tvivelaktigt om kliniken tycker det är nödvändigt.....Men påtala i såfall din oro och rädsla med att direkt sluta med dessa. Kliniken kanske lyssnar på din oro.

Dock så är det ju så att alla inte är i behov av progestrontillskott någon längre tid medan vissa bör ta betydkligt längre än tex TD för att få behålla sin graviditet. I mitt fall så var det blödningarna som gjorde att jag fortsatt med Crinone.

Varför jag tar övriga mediciner såsom fragmin, trombyl och kortison så har jag inte fått det vid mina första 3 IVF. Men efter att ha misslyckats med dom så fick jag till slut allt jag ville ha vid IVF nr 4, även progynon. (I övrigt så har jag lågt AMH & högt FSH).

Så när jag plussade naturliga vägen så fick jag fortsätta att ta mina stödmediciner. Dock så ville inte IVF kliniken att jag skulle fortsätta med kortison, men ringde då till min andra IVF klinik för rådfrågning där jag gjort 2 IVF och den läkare jag tog upp saken med där tyckte jag kunde ta ända upp till 10 mg kortison. Dock tänker jag snart trappa ner kortisonet helt, men vill först jag avsluta Crinone så det inte blir tvärslut med allt på en och samma gång (känns bättre för mig så).
    Tack så mycket Germany för ditt svar!! :)
    Jag ska definitivt försöka förlänga medicineringen om jag plussar, tack för tipset.
    Det låter som att du själv har behövt påtala att du behöver dessa mediciner, synd att läkarna själva inte säger något om detta.Tänk om fler mf kunde ha undvikits om läkarna bara var villiga att uppdatera sig om ny forskning mm. Finns ett intressant forum på fl om att öka sina chanser vid ivf. Jag har också lågt amh och högt fsh.
    Återigen lycka till med graviditeten! så härligt :)
  • Mary84

Å tack tack cff!! Du är verkligen en pärla gällande information om dhea, amh, ivf.. Ja allt man vill/behöver veta egentligen! Tycker ditt engagemang är beundransvärt!

Jag antar att det var dhea jag tog.. Så dumt av mig att inte kolla upp det. Men då får jag se till att jag får ta om det på nåt sätt. Ja jag är född 84;)

Ville bara tillägga att jag följt er alla i både denna tråd och amh tråden och tänkt skriva flera gånger men känt mig nere ett tag. Det har varit ett stort stöd att läsa om er andra i (nästan) samma situationer. Och otroligt glädjande och hoppingivande när man läst om framgångshistorier!

Man blir så glad när man läser att det gått vägen för en del! Samtidigt så ledsen när det inte gör det!

Även fast jag inte känner er har jag gråtit både när jag läst om er som blivit gravida (glädjetårar såklart) och när jag läst att det inte gått vägen.

Jag hoppas precis som många andra skrivit att det kommer att komma många solskenshistorier framöver och att alla får sitt efterlängtade plus en dag!

• Mary84

Cff- tror du föressten att det finns nån risk att fortsätta med dhea tabletterna?

• Mary84

Kom på en till sak som jag ville dela med mig till er.

För ett år sedan, ungefär samtidigt som amh värdet togs, tog jag ett prob på d-vitamin. Det visade 62 nmol/L. Alltså en lättare brist. Läkaren skrev inte ut nåt d-vitamin utan sa att jag skulle gå ut i solen.. Men efter att jag läst mycket här och sett att det kunde finnas ett samband mellan d-vitamin brist och lågt amh började jag ta d-vitamin på eget bevåg. Jag köpte en sort på hälsokostbitiken lite, alpha plus heter den (5000 ie). Jag åt dessa tabletter från oktober 12 och nu i januari tog jag ett nytt blodprov. Tänkte att nu har jag kanske överdoserat d-vitamin rejält men svaret var 67 nmol/L??

Funkar inte dessa tabletter som utlovat eller tar det lång tid att återställa en d-vitaminbrist.

• cff
    Mary84 skrev 2013-02-12 20:46:15 följande:
    Cff- tror du föressten att det finns nån risk att fortsätta med dhea tabletterna?

Sorry, det vågar jag tyvärr inte uttala mig om... DHEA är ju ett kraftfullt hormon med potentiellt läskiga biverkningar om man stoppar i sig mer än man behöver. Jag skulle nog avvakta svaret på DHEAS-provet (som du kommer att få mycket snabbare än DHEAt - Karolinska analyserar DHEAS varje dag) för om du ligger över referensintervallet på detta bör du nog avstå DHEA-tabletterna. 

D-vitaminet skall du absolut fortsätta med, men försök att få ta om även det provet (kanske en månad efter förra omgången), för att se om dina nivåer ökar. Det kanske är svårt att jämföra med nivån för ett år sedan, du vet ju inte om dina nivåer sjönk ytterligare fram tills du började ta tillskott. 

Mitt blodvärde av D-vitamin gick upp från 58 till 85 på knappt två månader när jag började äta 50 mcg (=2000ie)/dag. Jag skulle vilja komma upp närmare övre gränsen, dvs 250. 
  • Mary84

Tack igenför ditt svar cff!

Nä, förstår att det kanske är bäst att vänta med dhea tills nytt prov är taget. Blir bara så otålig.. Har känns bra när jag tagit dem.

Ja d-vitaminet ska jag verkligen fortsätta med! Nu har jag fått det utskrivet så det kanske är bättre. Kan ju va som du säger att det sjönk ytterligare tiden då jag inte tog nåt alls.

Blev ändå lite glad att det fortfarande låg lågt eftersom amh värdet inte hade ändrats nåt.. Då finns det ju fortfarande en chans att även det skulle kunna höjas. Som sagt man griper efter halmstrån.

Jag och min man skickade brev idag till Falun, vi bestämde oss för att vi vill pröva ivf där. Hoppas att vi får en tid relativt snart!

• Mary84

Å såg nu att jag skrev lite galet gällande tiden mellan mitt första d-vitamin tills jag började med tillskott:)

Provet togs i mars förra året och jag började med d-vitamin i maj. Så jag åt tillskott från maj och inte oktober.. Vet inte vad jag fick oktober ifrån.

• cff
    Mary84 skrev 2013-02-12 22:10:54 följande:
    Å såg nu att jag skrev lite galet gällande tiden mellan mitt första d-vitamin tills jag började med tillskott:)

Provet togs i mars förra året och jag började med d-vitamin i maj. Så jag åt tillskott från maj och inte oktober.. Vet inte vad jag fick oktober ifrån.
    aha, men det är inte omöjligt att du då i mars hade hunnit få lite vårsol (?) och att du normalt ligger lägre i januari - det svänger ju med årstiderna (precis som amh).
  • Vi 5

Herregud, jag har fått en chans till! Jag har testat positivt! Och denna gång är strecket lika starkt, eller kanske tom starkare! Det är inte klokt. Det måste helt klart vara DHEA!