• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff
    Fiamedbarn skrev 2013-05-20 15:58:59 följande:
    Jo vad jag menar är att få det betalat. Ja det är samma pappa. Men samtidigt så kan jag ju bli gravid, svårigheterna verkar främst handla om att behålla barnet. Jag vet inte om IVF kan göra så stor skillnad då.

Om du ändå funderar på IVF tycker jag du skall ringa Försäkringskassan och fråga om de betalar ifall du gör IVF utomlands. De betalar ju för många andra som inte får gratis IVF i Sverige (t.ex. om man använt upp sina gratisförsök eller är för gammal - dock inte om man är singel).
  • cff

Jag måste säga (igen) att läkemedelsbolaget Ferring är fantastiska. De fixar nu så att mitt lokala apotek imorgon kommer att få in ett paket med Gonapeptyl till mig. Ett paket räcker en vecka och jag behöver för fyra veckor, men 1 paket var allt Ferring kunde få tag på (och de kunde inte få tag på mer inom en vecka) - så min härliga klinik i Danmark skickar över de resterande 3 förpackningarna till mig per post. Så idag har jag haft tur (iaf efter omständigheterna, det är klart att det till att börja med var otur att medicinen inte finns tillgänglig på svenska apotek.

På övriga punkter på att-göra-listan har jag inte gjort några framsteg ännu. Jag har mailat Takeda som är det japanska företag som äger produkten Lupron (som marknadsförs av en rad olika läkemedelsföretag i olika länder) för att höra om jag kan få tag på det i injektionsvätske-form någonstans i Europa. En otrolig vänlig kvinna på Abbvie (som marknadsför Lupron i Sverige) ägnade säkert en kvart åt att försöka söka runt på nätet för att hitta ett land där jag skulle kunna köpa det, men vi kom inte hela vägen fram. 

En mycket vänlig sköterska hos en ny gyn har försökt att hjälpa mig med vård jag behöver - trots att hon inte känner mig. Uppskattas mycket.

Summa summarum - idag har jag mött väldigt mycket hjälpsamhet, vilket man inte alltid är bortskämd med på den här resan.

• Fiamedbarn
    cff skrev 2013-05-20 19:27:02 följande:

Om du ändå funderar på IVF tycker jag du skall ringa Försäkringskassan och fråga om de betalar ifall du gör IVF utomlands. De betalar ju för många andra som inte får gratis IVF i Sverige (t.ex. om man använt upp sina gratisförsök eller är för gammal - dock inte om man är singel).
    Men IVF hjälper väl framför allt till om man har svårt att bli gravid? Eller ökar det chansen att graviditeten håller i sig. Det kan i alla fall vara värt att kolla upp!
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn
    Ng73 skrev 2013-05-20 18:39:38 följande:

det är dhea...  i sverige går det under namnet prasteron...     som sagt.. kör på med söt potatis under tiden ;)
    Tyvärr kör jag LCHF nu så potatis är bannlyst. Men jag ska ha det i åtanke!
  • Älva1973
    Ng73 skrev 2013-05-20 18:38:31 följande:

älva, lycka till imorrn! allt kommer nog gå bra ska du se... kramar
    Tack Solig
    Fiamedbarn skrev 2013-05-20 20:09:08 följande:
    Men IVF hjälper väl framför allt till om man har svårt att bli gravid? Eller ökar det chansen att graviditeten håller i sig. Det kan i alla fall vara värt att kolla upp!
    IVF hjälper nog främst till att man får ett befruktat ägg i livmodern, den sorterar inte ut embryon som kanske bär på kromosomfel. Men chansen att få ett embryo av toppkvalité ökar. Om ni inte får IVF bekostat av FK så kan det ju vara att alternativ att göra en IVF och samtidigt kolla att alla kromosomer (PGD/PGS) ser bra ut och ligger på rätt ställe. Det kostar lite extra men kan vara värt det. Då får man ett garanterat friskt embryo som dessutom odlats i  dagar och ofta når det kläckande stadiet. Det är färre befruktade ägg som tar sig till det stadiet så man behöver få ut ett antal ägg för att vara säker på det.

För att försäkringskassan ska godkänna så måste man nog ha ett läkarutlåtande på att man ska få IVF: Jag väntar fortfarande på mitt beslut från FK. Jag skickade in min ansökan om ersättning i efterhand och kan då max få ersättning för själva IVF-behandlingen. I mitt landsting får man bara hjälp om man inte fyllt 38 år. Jag skulle fylla 39 då vi gjorde utredningen hos en privat gyn. Osäkert om hon skulle rekommenderat IVF åt oss... helt sjukt i alla fall hur man kan rekommendera att försöka ett år till när man fyller 39. Jag orkade inte vänta så vi tog själva kontakt med en klinik utomlands som inte hade någon väntetid. Och nu är jag gravid på första försöket Glad
    Har även haft ett MA på ett eget hemmaförsök. Vilket jag trodde berodde på kromosomfel eller annat som har med gamla ägg att göra.

cff: Vilken fantastisk dag då allt bara flyter på och lägger sig på plats. Det är så otroligt jobbigt när man får kämpa i motvind. Lycka till nu med nästa behandling, du är verkligen en kämpe och jag är så imponerad av din kraft och styrka. Kram {#emotions_dlg.flower}
  • Fiamedbarn
    Älva1973 skrev 2013-05-20 21:56:44 följande:
    Tack Solig

IVF hjälper nog främst till att man får ett befruktat ägg i livmodern, den sorterar inte ut embryon som kanske bär på kromosomfel. Men chansen att få ett embryo av toppkvalité ökar. Om ni inte får IVF bekostat av FK så kan det ju vara att alternativ att göra en IVF och samtidigt kolla att alla kromosomer (PGD/PGS) ser bra ut och ligger på rätt ställe. Det kostar lite extra men kan vara värt det. Då får man ett garanterat friskt embryo som dessutom odlats i  dagar och ofta når det kläckande stadiet. Det är färre befruktade ägg som tar sig till det stadiet så man behöver få ut ett antal ägg för att vara säker på det.

För att försäkringskassan ska godkänna så måste man nog ha ett läkarutlåtande på att man ska få IVF: Jag väntar fortfarande på mitt beslut från FK. Jag skickade in min ansökan om ersättning i efterhand och kan då max få ersättning för själva IVF-behandlingen. I mitt landsting får man bara hjälp om man inte fyllt 38 år. Jag skulle fylla 39 då vi gjorde utredningen hos en privat gyn. Osäkert om hon skulle rekommenderat IVF åt oss... helt sjukt i alla fall hur man kan rekommendera att försöka ett år till när man fyller 39. Jag orkade inte vänta så vi tog själva kontakt med en klinik utomlands som inte hade någon väntetid. Och nu är jag gravid på första försöket Glad
    Har även haft ett MA på ett eget hemmaförsök. Vilket jag trodde berodde på kromosomfel eller annat som har med gamla ägg att göra.

cff: Vilken fantastisk dag då allt bara flyter på och lägger sig på plats. Det är så otroligt jobbigt när man får kämpa i motvind. Lycka till nu med nästa behandling, du är verkligen en kämpe och jag är så imponerad av din kraft och styrka. Kram {#emotions_dlg.flower}
    Menar du att om man gör det utomlands så kan försäkringskassan betala det i alla fall? Det låter ju bra. Och tack för din förklaring!! Och stort grattis! Var har du varit utomlands?
  • Fiamedbarn
    cff skrev 2013-05-20 19:27:02 följande:

Men jag är både för gammal och har ett barn sen tidigare. Tror du att de betalar ändå? Det är ju värt att prova i alla fall!
  • MRE
    cff skrev 2013-05-20 19:39:56 följande:

Jag måste säga (igen) att läkemedelsbolaget Ferring är fantastiska. De fixar nu så att mitt lokala apotek imorgon kommer att få in ett paket med Gonapeptyl till mig. Ett paket räcker en vecka och jag behöver för fyra veckor, men 1 paket var allt Ferring kunde få tag på (och de kunde inte få tag på mer inom en vecka) - så min härliga klinik i Danmark skickar över de resterande 3 förpackningarna till mig per post. Så idag har jag haft tur (iaf efter omständigheterna, det är klart att det till att börja med var otur att medicinen inte finns tillgänglig på svenska apotek.

På övriga punkter på att-göra-listan har jag inte gjort några framsteg ännu. Jag har mailat Takeda som är det japanska företag som äger produkten Lupron (som marknadsförs av en rad olika läkemedelsföretag i olika länder) för att höra om jag kan få tag på det i injektionsvätske-form någonstans i Europa. En otrolig vänlig kvinna på Abbvie (som marknadsför Lupron i Sverige) ägnade säkert en kvart åt att försöka söka runt på nätet för att hitta ett land där jag skulle kunna köpa det, men vi kom inte hela vägen fram. 

En mycket vänlig sköterska hos en ny gyn har försökt att hjälpa mig med vård jag behöver - trots att hon inte känner mig. Uppskattas mycket.

Summa summarum - idag har jag mött väldigt mycket hjälpsamhet, vilket man inte alltid är bortskämd med på den här resan.

Skönt, stort lycka till. Du är värd all framgång och medvind du kan få!Solig
  • mba12

Tack tjejer för kommentarer, kommer resa mig upp igen.

Germany, Du har rätt om kanske min kropp inte är i balans för att ta hand om ett foster men
    jag vet faktiskt inte vad jag ska göra mer!?!
    Jag har kört med special diet och massor av olika vitaminer och mineraler + DHEA + kortison i olika perioder när det behövs i mer än 1 år nu! Jag har till och med ändrat på min träningsform eller undvikit det helt periodvis beroende på läget. Och dessutom har jag fått zonterapi/akupunktur behandlingar i ett år som har kostat mig mer än IVF behandling. Finns det nåt jag inte har gjort! Jag är säkert att många har gjort på samma sätt.
    Men nu är jag trött så trött ... Jag vet att jag är gnällig nu och jag vet att det finns många som har vart på liknande resa mycket längre än mig ... men det känns inte bra just nu.
    Tack att du tar din tid och skriver till mig <3

Kära CFF, hoppas Danmark projektet gick bra i helgen <3
    Vilken bra dag du hade idag, det är du värd.

Kram till  er alla tjejer

• Älva1973

Fiamedbarn: för att få ersättning så måste man uppfylla kraven från något landsting i Sverige om ditt landsting nekar dig. Tex på grund av ålder. I mitt fall så var det åldern, nu vet jag inte vad högsta tillåtna åldern är för försök via vårdgarantin.

Försäkringskassan har två olika blanketter man kan fylla i. En för ersättning i efterhand och en ansökan i förhand. Den i förhand kan man även gå ersättning för resor och hotell. Den i efterhand, bara behandlingen. Vår Ivf/pgd kostade totalt ca 55.000 kr med resor, hotell, Ivf/pgd, undersökning i Sverige samt mediciner på högkostnadskortet. Sambon reste också med och vi stannade i 10 dagar. Åkte till Tjeckien.