• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff
    MRE skrev 2013-05-14 21:50:53 följande:
    Tackar!
    ska byta klinik nu och försöker då få till lite mer provtagning så det går att förstå varför det inte fäster... har provat fyra gånger nu.

Många väljer att åka till en klinik i Aten för att göra en utredning av (och få en eventuell behandling) immunförsvaret i relation till fertiliteten. Det finns en tråd här på FL: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m63072249.html
    Fördelen med att åka dit (eller till Dr Gorgy i London) är att de då tar lite mer av ett helhetsansvar och det kan ju vara lite smidigare än att som jag plocka ihop de olika delarna själv. Det är inte säkert att en svensk klinik är beredd att hjälpa till med att göra dylika utredningar, det faller liksom inte riktigt in under hur socialstyrelsen tycker att man skall göra.   
  • MRE

Jag gör ett försök i Danmark. De verkar bättre och längre fram i tänket och är också öppna för ett lite större utredning. Vibörjar där så ser vi. Tack för tipset

• germany

Ni som är gravida från den här tråden och som följts åt till plusset, nu finns (som flera önskade) en sluten grupptråd där vi kan fortsätta följas åt och stötta varandra genom våra graviditeter utan att känna att det blir för mkt gravidprat här i just kämpartrådarna. .
    Tråden är till för mina vänner från såväl ÄD, IVF eller naturilga hemmaförsök. Men alla har vi nu graviditeten som gemensam resa framåt. Enbart okända & nyfikna hör alltså inte hemma i den slutna tråden.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/gravida-kampare-123486

• mba12

Tack Germany att du frågar. TD är på söndag men tror inte jag får ett +.
    Cff, min vän, som jag brukade höra många gånger, bry dig inte om AMH. Jag har alltid haft >0.2
    Men du får flera ägg än vad jag får och många blir befruktade....Som Germany skrev hon hade också 0.29
    Vi behöver bara ett "ÄGG" för att nå våra drömmar.
    Styrkekramar  till dig <3

• mba12

Måste jag testa på TD (söndag)? Kan jag inte testa imorgon på lördag istället? Blir det verkligen för tidig?

• Älva1973

Mba: är din testdag 14 dagar efter ET?
    Jag testade redan på rd9 med ett 5-dagars, fick då ett löjligt svagt streck som knappt syntes. Men om det är rd13 för dig på lördag så borde du kunna testa då :)
    Hur mår du nu och känner du något?
    Lycka till och berätta hur du gör och hur det går.

• cff

I onsdags hade jag en Skype-konsultation med Dr Gleicher, som är en av läkarna på CHR som forskar kring DHEA.
    Jag har fått en del dokument från dem om DHEA, så här skriver de t.ex. om interaktion med andra ämnen:

"Since DHEA can interfere with the way the body processes substances, subject to the influences of the liver's cytochrome P450 enzyme system, the effects of certain herbs and supplements can also be affected by DHEA use. Since other herbs and supplements can also affect the same enzyme system, they, in tum, may affect DHEA levels. Examples for the latter are bloodroot, cat's claw, chamomile, chaparral, chasteberry, damiana, Echinacea angustifolia, goldenseal, grapefruit juice, licorice, oregano, red clover, St. John's wort, wild cherry and yucca. Dosing adjustments of DHEA and of other herbs/supplements may, therefore, be needed when both are taken in combination. (8) Theoretical and/or proven interactions have been reported between DHEA and a wide variety of additional herbs and dietary supplements."

Så här skriver de om doser och hur det skall tas:

"DHEA has been used in a large variety of dosage. Because DHEA levels are the highest in the morning, a predominant dose is usually prescribed in AM. As an oil-soluble substance it is best taken with a meal. Oral DHEA is traditionally used at a dosage of 25 to 50 mg daily. (9) For female infertility (for detail, see above) it has been described at a dosage of 25 mg TID. (2,3) In the treatment of Crohn's disease 200 mg daily have been used. For depression the dosage has been 30 to 90 mg daily and for depression in conjunction with HIV/AIDS, as much as 200 to 500 mg has been used. SLE has been treated with 50 to 200 mg daily. (8)"

Så här skriver de om effekten:

"The effect of DHEA appears to peak after at least four months of usage, at a dosage of 25 mg TID. (2) Dosaging experiments have, however, not been performed. lt is, therefore, unknown whether this dosage represents the best dosaging regiment. It has been suggested that androgenizing effects of DHEA may skew the gender ratio in offspring towards more male births.

DHEA appears equally effective in women with physiologically aging ovaries and in women with prematurely aging ovaries. (3) Indeed, the beneficial effect of DHEA has been demonstrated beyond age 42, up to approximately age 45. No data beyond that age are available. Evidence level B."

• mba12

Kära vänner, tack för alla svar och kommentarer. Jag fick negativ imorse.
    Kram

• Älva1973

Mba, så länge mensen inte kommer så behöver det inte vara kört. Vet hur det känns med blanka stickor. Stor kram.

• germany
    mba12 skrev 2013-05-18 08:36:31 följande:
    Kära vänner, tack för alla svar och kommentarer. Jag fick negativ imorse.
    Kram

Gråter Så himla lesamt & jobbigt med dessa negativa graviditetstest....Jag beklagar att det inte fick bli ett plus denna gång heller.
    Hur svårt ska det va` egentligen?! Skrikandes
    Men du har i allafall kommit så långt som till ET och det är ändå bra (även om det inte alls känns så för dig och speciellt inte i nuläget). Inte alla kommer så långt.

Har du spånat lite om du ska kolla upp andra alternativ till att se om det är "något" som gör att din kropp  inte är mottaglig för era små embryon? Det kan vara alltifrån hur din livmoder ser ut inuti till hur babyvänlig din kropp är rent immunologiskt. Finns flera bra trådar här på forumet där du kan läsa en hel del om detta (har inte länkarna nu då jag inte tittar in där så ofta längre men du hittar säkert dessa trådar om du söker).

Jag tror att man måste börja snegla på lite nya vägar om man misslyckas hela tiden. Jag är dessutom övertygad om att allt hänger inte enbart på att våra ägg skulle vara urusla. Okej att dåliga ägg kan ge missfall ganska snart, men ett kortvarigt plus borde vi alla lyckas kunna få till i allafall (till att börja med).

Varm styrkekram till dig och tillåt dig att deppa nu och så hoppas jag innerligen att du snart orkar ta dig tillbaka på banan igen. Hjärta