• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Snart lycklig

Mba12, beklagar att dt inte lyckades denna gång heller. Jag vet så väl hur dt känns. Har du funderar på att ta tester f att kolla immunilogispåret? Ex i Aten. Se tråden "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". Det är en möjlig väg att ta om du orkar o tycker att dt är värt dt. Du kan också utesluta mycoplasma, hidden chlamydia etc gm att skicka mensblod t Serum i Aten. Jätteenkelt. Se fettilitetsguiden.com. Funderar du även på ÄD/embryoadoption? Jag funderar, ibland ger dt mig ett lugn, ibland blir jag så ledsen vid tanken, men ändå glad att jag tar in tankarna o inte skjuter bort dem. Kram o lycka till vilken väg du än väljer!

• MRE

Mba 12, förstår helt och fullt hur du känner dig. Det är en tuff process.
    Vi har bestämt oss för att köra ett trepack till och fungerar inte det då blir det ÄD. Det finns inga garantier för att det heller ska funka men eftersom jag bara får ut relativt få ägg och aldrig några till frysen så är nog chanserna större.
    Har vant mig vid tanken och den ger mig faktiskt ett visst lugn.
    Hoppas du kan hitta någon ljusglimt i din resa framöver för att orka vidare.
    Styrkekramar{#emotions_dlg.flower}

• germany
    mba12 skrev 2013-05-20 22:55:09 följande:
    Tack tjejer för kommentarer, kommer resa mig upp igen.

Germany, Du har rätt om kanske min kropp inte är i balans för att ta hand om ett foster men
    jag vet faktiskt inte vad jag ska göra mer!?!
    Jag har kört med special diet och massor av olika vitaminer och mineraler + DHEA + kortison i olika perioder när det behövs i mer än 1 år nu! Jag har till och med ändrat på min träningsform eller undvikit det helt periodvis beroende på läget. Och dessutom har jag fått zonterapi/akupunktur behandlingar i ett år som har kostat mig mer än IVF behandling. Finns det nåt jag inte har gjort! Jag är säkert att många har gjort på samma sätt.
    Men nu är jag trött så trött ... Jag vet att jag är gnällig nu och jag vet att det finns många som har vart på liknande resa mycket längre än mig ... men det känns inte bra just nu.
    Tack att du tar din tid och skriver till mig <3

Kära CFF, hoppas Danmark projektet gick bra i helgen <3
    Vilken bra dag du hade idag, det är du värd.

Kram till  er alla tjejer
    Kära du.....Kan verkligen sätta mig in i den frustration som du känner nu :(
    Du har verkligen kämpat och gjort mycket på egen hand för att förbättra chansen att bli gravid, det tycker jag är beundransvärt och något som du har gjort riktigt bra....även om det denna gång heller inte räckte hela vägen fram. Men för oss ska det nog ta ett bra tag innan vi lyckas, verkar det som. Men inte sagt att det är omöjligt, tänk på det när orken sviktar. Hjärta

Det jag tänkte på är att det mesta som du har gjort för att förbättra dina chanser har du gjort på egen hand. Men du bör kanske börja lägga dina resurser på att få hjälp nu av proffs som kan vägleda dig hur din kropp verkligen mår och hur pass "baby-vänlig" den är. Och du syftar jag mera åt det håll som Snart Lycklig redan har tipsat dig om, dvs att ta en massa prover för att verkligen se hur din kropp mest då troligt kommer att hantera ett insatt embryo i dig.  Om det är så att proverna är alldeles uppåt väggarna så spelar det oftast ingen roll hur fint embryo du än får tillbaka, kroppen vill inte att detta lilla frö ska få klamra sig fast.

Förutom prover så vore det kanske bra om du fick reda på om din livmoder ser bra ut inuti. Börja nysta lite och dra i andra trådar som kanske kan lösa upp knuten i ditt fall. Kanske är det inget konstigt alls med vare sig de prover du kanske kommer att ta eller om du väljer att göra en undersökning av din livmoder, men då kan du i allafall utesluta även dessa funderingar eller så är det där någonstans skon klämmer och du verkligen då har chans att få hjälp av diverse behandlingar & mediciner som läkarna kan ge dig.

Kram får du av mig iallafall, även om den bara hjälper själen en gnutta och inte hela kroppen i det här fallet....
  • Kvinna72

Mba12: känner så för dig, förstår verkligen din situation. Det låter exakt som om jag kunde skrivit det. Har testat allt precis som du. Annan diet, akupunktur (tre olika), dhea/prasteron, träna mer och träna mindre, ingen alkohol ...listan fortsätter men just idag är jag så ledsen och deppig. Allt känns riktigt jobbigt just nu. Nu dricker jag precis kaffe på maten och igår kväll öl med tjejkompisarna. Orkar inte med allt hust nu. nu har "duktiga jag" lagt ner för ett tag. pust!!! Gråter för allt! Hur ska man gå vidare känner jag just nu. Jag ör även lite trött och besviken på min hemortsgyn. Allt faller idag! : (
    Har precis bokat telefontid med Falun. Vet inte hur jag ska göra med allt. t.ex jag har ätit dhea 4 mån + prasteron 5 mån. Nu har jag slutat. Det var längesedan jag skrev här men jag har följt Er alla lite till och från. Ledsen för detta negativa inlägg.
    Nehe, dags att jobba och rycka upp mig!
    Ha en fin dag! Nu tar vi nya tag ... Snart : )

• myran6801

Mba12, jag skickar en styrkekram och hoppas du snart kan ta nya tag.

Vill inte trampa någon på tårna, men jag känner så väl igen mig i mångas kamp för ett efterlängtat barn. Ja ni känner ju alla till min historia! Men jag vill ändå att ni tänker på att det finns en fantastisk möjlighet att få ett biologiskt barn, att få uppleva lyckan att få vara gravid, tack vare ÄD. Ja jag vet att det är svårt att acceptera att det inte går med ens egna ägg, det tog mig år att acceptera. Men just därför är det viktigt att ta reda på all information som finns så att man en dag inte ångrar sig för att det inte blev några barn alls. Jag har många ggr önskat att någon vågat utmana mig i dessa tankar för då hade transportsträckan kanske inte blivit så tung och svår till mitt beslut. Är idag lyckligt över plus (tvillingar) och 7+3 veckor även om jag inte vågar ta ut glädjen riktigt än pga alla tidigare misslyckanden. Kram

• Älva1973
    myran, vilket underbart besked Glad
    Jag har nog missat ditt plus, men vet att du berättat att ni kämpat länge. Har läst både i denna tråd och i någon annan.
    Önskar dig all lycka till Solig
  • Missne

mba12: Känner också så väl igen mig i din frustration. Har själv testat det mesta precis som du utan att lyckas. Mitt nästa steg om nuvarande IVF inte lyckas är nog att åka till Aten och göra utredning. Har funderat och misstänkt immunologisk problematik ända från början, men läkarna i Sverige lyssnar inte på det örat. Har tyckt att det känns för besvärligt och komplicerat att behöva åka utomlands och hoppats att det ska lyckas tillslut ändå. Hoppas du finner styrkan att gå vidare på ena eller andra sättet.

• Fiamedbarn
    Älva1973 skrev 2013-05-20 23:22:59 följande:
    Fiamedbarn: för att få ersättning så måste man uppfylla kraven från något landsting i Sverige om ditt landsting nekar dig. Tex på grund av ålder. I mitt fall så var det åldern, nu vet jag inte vad högsta tillåtna åldern är för försök via vårdgarantin.

Försäkringskassan har två olika blanketter man kan fylla i. En för ersättning i efterhand och en ansökan i förhand. Den i förhand kan man även gå ersättning för resor och hotell. Den i efterhand, bara behandlingen. Vår Ivf/pgd kostade totalt ca 55.000 kr med resor, hotell, Ivf/pgd, undersökning i Sverige samt mediciner på högkostnadskortet. Sambon reste också med och vi stannade i 10 dagar. Åkte till Tjeckien.
    Tack för infon! Men menar du att jag inte kan få hjälp eftersom jag är för gammal (42?) eller missförstod jag dig? 
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Älva1973

Fiamedbarn: om det finns landsting i Sverige som har den åldersgränsen för landstingsfinansierade försök så borde du kvala in. Jag vet faktiskt inte vad högsta åldern är. Det kan säkert försäkringskassan svara på, har du provat ringa dit än?

• mba12

Först av allt måste jag tacka er alla tjejer att ni skriver till mig.

Myran FörvånadSolig Jag är SÅ GLAD för din skull Wow{#emotions_dlg.flower} GRATTIS, tvillingar dessutom Hjärta
    Jag vet inte hur jag ska ställa om min hjärna och tanke sätt för att kunna börja tänka på ÄD!?!
    Jag vet inte hur jag ska gå till väga helt enkelt!
    Sköt om dig.

Snart L. kära  vän, tack för tipset, ska kolla på länken snart. Grejen är att jag ska stå på benen igen först!
    Jag tänker på dig ibland, kan inte glömma din familj historia. Hoppas det går bra för dig Hjärta

Kvinna72, Missne och MRE jag vet att det är inte bara vi som kämpar och mår som vi gör. Tanken att man kanske inte alls lyckas är HEMSK !! Det är inte rättvist :(

Kära Germany, man får alltid nyttig och bra tips från digHjärta