• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • MissBoring

Mba du vet jag tänker på dig

Myran jag måste ju passa på och gratulera nu när du tittade in här. Underbara nyheter

• Tuvalina

Myran, stort grattis!! Så oerhört fantastisktâ?º
    Vi har också gjort ÄD. Rd 4 idag. För mig var det inget svårt beslut. Vi hade inget annat val. Fastna med sorgen efter vår döda son eller försöka göra allt för att få uppleva ett levande barn!

FK har åldersgräns 45 år för vård i annat EU-land. I alla fall när det gäller ÄD och det torde gälla andra IVF med.

• germany
    Kvinna 72 - Önskar att ingen skulle behöva sitta i den där hopplösa situationen med alla tankar och funderingar som du har just nu Rynkar på näsan....liksom många andra tappra kämpare.
    Hoppas ditt samtal med Falun blir bra och att ni kan komma fram till en bra behandlngsplan för förhoppningsvis kommande försök där?

Jag tycker Myrans kloka & fina inlägg beskriver så bra att även ÄD kan vara en jättefin lösning på barnlängtan, men att det kan vara svårt att stänga en dörr för att öppna en annan okänd dörr. Därför är det nog bra om man arbetar parallelt med tankar om barn med egna ägg men samtidigt också försöka läsa på lite om ÄD.

Tror det är lättare med känslan & beslutet om ÄD är något man kan välkomna eller ej, allt blir mkt lättare att hantera och fatta beslut om. Själv måste jag säga att det var oerhört skönt att ha välkomnat ÄD som en plan B och en väldigt fin chans till att få bära ett barn genom graviditeten och föda och hela den biten som blir precis samma sak som om man blir gravid med sitt eget ägg.  

Även om vi nu kunde skippa plan B och lyckades bli gravid med ett av mina egna ägg så känner jag fortfarande en stor värme för ÄD och jag är inte alls främmande att hoppa på ÄD tåget om vi vill försöka få ett syskon till vårt barn i magen men kanske inte kommer att lyckas något mer med mina egna ägg.

Mba 12 - Jag vet ju att du tidigare absolut inte kunde tänka dig ÄD, att det var uteslutet. Jag förstår att det kan kännas helt fel för många och så då en stor sorg och vemod mitt i allt. Men kanske växer det fram något inom dig så småningom som gör att det kanske ändå inte vore helt omöjligt? Såvida det inte är religion osv med i det hela.....då kanske ÄD är något som ej är att tänka på (för de som har sådan religion som förbjuder vissa saker). Känsliga saker detta, hoppas också att ingen tar illa upp för att ÄD förts på tal, säger förlåt isfåfall och menar absolut inget illa.....tvärtom Hjärta

Tuvalina - Grattis till ruvarstadiet! Önskar er en massa tur & lycka nu längs er resa och hoppas för det första på ett fint plus nu framöver Solig
  • germany
    MissBoring skrev 2013-05-21 18:53:51 följande:
    Mba du vet jag tänker på dig

Myran jag måste ju passa på och gratulera nu när du tittade in här. Underbara nyheter
    Vad fint att du tittar in MIss B Glad. Hur mår du nu efter allt?
    Vet du vad att jag hoppas fortfarande att du ska titta in här och skriva att du är gravid!
    Även om allt är svårt i mycket så vet man aldrig vad kroppen och livet tar sig för inte Tungan ute.

Önskar dig en fin sommar och titta gärna in här när du har lust, du saknas i trådarna ska du veta Hjärta
  • germany

Och Myran! Jag kan nog gratulera dig sjutusenelvahundra gånger om Skrattande, haha!
    Men det bubblar av glädje i mig att du äntligen sitter där gravid och dessutom med twins!!!
    Du är så väl värd att dra högsta vinsten och jag hoppas att du snabbt kommer till v 12 så ska du se att en liten del av oron minskar i allafall.
     Vi hörs! Kram.Solig

• mba12

Kära Germmany, i mitt fall har religion ingen betydelse i sammanhanget. Är inte troende och visste inte om en del religion säger stopp till sånt!
    Det är bara JAG och mitt liv, vad jag har gått igenom OCH går igenom.... mina tårar låter mig nte skriva mer...
    Kram

• MissBoring

Germany, åh vad du är gullig, tack! Tyvärr så är jag långt därifrån då min kropp inte mår så bra men hoppas får du ju gärna!! Jag tänkte jag skulle inboxa dig men kommer inte in på ditt konto!?

• myran6801

Mba12, å jag tycker så grymt synd om dig. Men vännen efter regn kommer sol och efter sorg kommer glädje. En dag kommer du få ditt efterlängtade barn, jag lovar! Vet hur svårt det känns! Det är inte lätt, jag kan fortfarande bli ledsen när jag ser kort på min familj, att generna slutar med mig. Men samtidigt är jag så glad att jag får den här chansen och att min underbara mans gener lever vidare. Söta vän tag nu ett steg i taget och res dig och gå vidare. Vi finns här för dig! Kram

• myran6801

Germany, du är min idol!!! Du är så fantastisk som ger oss så mkt energi och klokhet. Kram

• mian04

Mba12: Gråt och var ledsen så orkar du resa dig igen sedan ska du se. Jag vet att du kommer att få din bebis till slut. Vad säger Falun? Har de några nya idéer på något som kan hjälpa dig vidare? Många kramar till Dig