• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany
    Mba12 - Önskar så att du ska slippa gråta och vara ledsen.....Men som de andra skriver så tror jag också att du kommer att få se solen istället för att hela tiden kämpa mot mörkret. Men tungt att det ska vara så himla jobbigt att nå dit fram och dessutom inte när eller hur....

Stor kram.

Myran - Inte det minsta svårt att ge av sig själv när jag själv vet  precis hur det känns att sitta fast i barnlängtan.
    Jag känner stor empati & ömhet för alla gamla & nya kämpare som tvingas uppleva den jobbiga situationen som blir när man vill men inte lyckas bli gravid.

Även om jag nu (kan i bland inte fatta att det är sant) är gravid och livet förstås är lite lättare att leva så kommer jag ändå aldrig någonsin  kunna glömma fullt ut hur oerhört smärtsamt det var/är att aldrig få ett plus och att hela tiden leva med alla tankar som barnlöshet ger.

För mig så var dessutom detta forum min stora räddning när jag var så långt ner under ytan efter min dom som utredningsläkaren gav och tror nog att det är fler som känner att det är skönt att veta att man är långt ifrån  ensam i sin kamp och att det alla gånger inte är omöjligt utan bara man orkar kämpa så länge som man tycker det är lönt så finns det alltid chans till ett barn. Men man behöver nog en hel del stöd längs resan.....

Ps: Och du är fantastisk som slår 2 flugor i en smäll kan man säga, det gör liksom inget att du misslyckades med första ÄD försöket för du väntar ju nu 2 fina barn Solig 
  • germany
    MissBoring skrev 2013-05-22 10:03:07 följande:
    Germany, åh vad du är gullig, tack! Tyvärr så är jag långt därifrån då min kropp inte mår så bra men hoppas får du ju gärna!! Jag tänkte jag skulle inboxa dig men kommer inte in på ditt konto!?
    Jag har fått ditt mail. Skriver till dig i morgon.
  • Fiamedbarn
    germany skrev 2013-05-22 20:35:37 följande:
    Mba12 - Önskar så att du ska slippa gråta och vara ledsen.....Men som de andra skriver så tror jag också att du kommer att få se solen istället för att hela tiden kämpa mot mörkret. Men tungt att det ska vara så himla jobbigt att nå dit fram och dessutom inte när eller hur....

Stor kram.

Myran - Inte det minsta svårt att ge av sig själv när jag själv vet  precis hur det känns att sitta fast i barnlängtan.
    Jag känner stor empati & ömhet för alla gamla & nya kämpare som tvingas uppleva den jobbiga situationen som blir när man vill men inte lyckas bli gravid.

Även om jag nu (kan i bland inte fatta att det är sant) är gravid och livet förstås är lite lättare att leva så kommer jag ändå aldrig någonsin  kunna glömma fullt ut hur oerhört smärtsamt det var/är att aldrig få ett plus och att hela tiden leva med alla tankar som barnlöshet ger.

För mig så var dessutom detta forum min stora räddning när jag var så långt ner under ytan efter min dom som utredningsläkaren gav och tror nog att det är fler som känner att det är skönt att veta att man är långt ifrån  ensam i sin kamp och att det alla gånger inte är omöjligt utan bara man orkar kämpa så länge som man tycker det är lönt så finns det alltid chans till ett barn. Men man behöver nog en hel del stöd längs resan.....

Ps: Och du är fantastisk som slår 2 flugor i en smäll kan man säga, det gör liksom inget att du misslyckades med första ÄD försöket för du väntar ju nu 2 fina barn Solig 
    Vad fint skrivet. Jag ser hur bekanta bli mer och mer gravida och har svårt att glädjas med dom. Det påminner mig bara mer och mer om vad jag precis missat (fick andra missfallet på kort tid härom veckan). Det är svårt att vara stark. Det är svårt att veta vad man ska göra. Men det är sant som du säger, så länge man fortsätter att försöka finns det antagligen en chans!
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • germany
    Fiamedbarn skrev 2013-05-22 20:38:13 följande:
    Vad fint skrivet. Jag ser hur bekanta bli mer och mer gravida och har svårt att glädjas med dom. Det påminner mig bara mer och mer om vad jag precis missat (fick andra missfallet på kort tid härom veckan). Det är svårt att vara stark. Det är svårt att veta vad man ska göra. Men det är sant som du säger, så länge man fortsätter att försöka finns det antagligen en chans!
    Ja, det gör det! Chans alltså.  Glad
    Det du skriver är ungefär samma som jag också känt...att många runtomkring en blev gravida och som dessutom inte verkade uppskatta de barn de redan hade och att ens egen saknad efter ett barn blev än större (även om man förrstås inte missunnar någon en graviditet så smärtar det i ens själ när man på nära håll tvingas uppleva än den ena än den andra som lätt som en plätt verkar bli gravida)

Så jättetråkigt att du nyligen fick missfall :(
    Men positivt att du ändå fått ett plus, då bör det kunna hända snart igen!

Styrkekram!
  • mba12

Kära medsystrar tack för era fina ord. Jag har bara er att vända mig till Hjärta
    Utan er skulle jag inte ens klarat hittills.
    Jag vet att jag kommer stå upp igen, det tar BARA sin "lilla" tid.

Snart L. jag får ingen plus, tror du Dr D kan hjälpa mig?!

• Fiamedbarn
    germany skrev 2013-05-22 20:44:32 följande:
    Ja, det gör det! Chans alltså.  Glad
    Det du skriver är ungefär samma som jag också känt...att många runtomkring en blev gravida och som dessutom inte verkade uppskatta de barn de redan hade och att ens egen saknad efter ett barn blev än större (även om man förrstås inte missunnar någon en graviditet så smärtar det i ens själ när man på nära håll tvingas uppleva än den ena än den andra som lätt som en plätt verkar bli gravida)

Så jättetråkigt att du nyligen fick missfall :(
    Men positivt att du ändå fått ett plus, då bör det kunna hända snart igen!

Styrkekram!
    Tack Germany! Kram! <3

Jag undrar just när mensen behagar komma tillbaka...har fortfarande brunröda flytningar fast det började 6:e maj dvs för 17 dagar sen. Men jag har haft ont i brösten i två dagar och humörsvängningar lika länge så antingen är det PMS....ja det kan väl inte vara så mycket annat helt enkelt även om vi har sexat till det en gång.
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Snart lycklig

cff, jag måste fråga dig, eller ngn annan klok. Jag har köpt ett kylfodral som cff tipsade om (som du också köpt). Jag kom precis till Aten o mitt hotellrum har inte klimatanläggn igång (dyrt). Dt finns en liten kyl, men den är inte kall eller ens sval. Det blir ju i alla fall inte hett därinne. Nu till min fråga. Jag har en Ovitrelle som jag antagligen ska ta imorgon kväll. Jag har haft den hemma i kylen o sedan lagt den i detta nya fodral i handväskan under resan. När man tagit sprutan från kylen kan man ju inte lägga in den i en vanlig kyl igen efter att den varit i rumstemp el mindre kyld (som i detta nya fodral) än i ordinarie kylskåp. Dock kan den vara i rumstemp under 25 gr i max 30 dgr (tror jag). Dt funkar ju inte att ha den i rumstemp i mitt hotellrum utan airkond. Jag vågar ju inte heller lägga lägga den i deras kyl i köket som de erbjöd. Då kanske den läggs kallare igen. Jag har inga instruktioner m mig för det nya kylfodralet. Min fråga är om jag kyler den i vatten några minuter då och då o har kvar Ovitrellen i den o lägger hela påsen i den stängda "kylen" på rummet, då borde den väl klara sig? Hur länge håller påsen kylan? Tänker främst på morgondagen, då jag inte kommer vara på mitt rum. Jag har för mig att den håller länge, eller? Om jag gör på detta viset har jag väl inte laborerat m temp f sprutan på ngt sätt. Jag behöver dina och gärna även andras kloka råd.

• Swagger
    Ng73 skrev 2013-05-20 18:39:38 följande:

det är dhea...  i sverige går det under namnet prasteron...     som sagt.. kör på med söt potatis under tiden ;)
    Vad jag har förstått så är det inte samma substans i sötpotatis om i läkemedlet.