• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Fiamedbarn

Jag är 42 och har haft upprepade missfall. Kanske är mina ägg lite skruttiga och skulle bli bättre med tillskott av DHEA? Finns det någon läkare i Sverige som skriver ut detta eller beställer man själv från nätet och kan ni rekommendera en säker site i sådana fall?

Jag vill verkligen göra allt för att lyckas nästa gång. Ska bara vänta ut det aktuella missfallet först. Tänkte prova progesterall och trombyl (har även fått progesteronvagitatorer utskrivna men de skulle man inte börja använda förrän en bit in i graviditeten och jag vill ta progesteron tidigare).

Jag är även nyfiken på Q10 och munkpeppar. Jag tycker att denna sida är spännande. 

L
  • MRE

Någon som vet om de danska läkarna är lika tveksamma till dhea som de svenska?

• cff
    MRE skrev 2013-05-18 10:51:44 följande:
    Någon som vet om de danska läkarna är lika tveksamma till dhea som de svenska?

De är förmodligen ännu svårare att övertyga än de svenska. Såvitt jag vet så får de inte skriva ut dhea av fertilitetsskäl, men den vårdpersonal jag kommit i kontakt med i Danmark har alla tyckt det är mycket spännande.

I Sverige verkar Falun lite ha banat vägen eftersom de har en massa hemortsläkare som jag tror nu börjar skriva ut det (själv köper jag dock fortfarande mitt på nätet - men observera att dhea.com slutar skicka till Sverige om bara några veckor).

Mre - jag är ute och reser just nu, men kommer inte glömma svara på dina frågor i den andra tråden :)
  • MRE
    cff skrev 2013-05-18 12:27:01 följande:

De är förmodligen ännu svårare att övertyga än de svenska. Såvitt jag vet så får de inte skriva ut dhea av fertilitetsskäl, men den vårdpersonal jag kommit i kontakt med i Danmark har alla tyckt det är mycket spännande.
    I Sverige verkar Falun lite ha banat vägen eftersom de har en massa hemortsläkare som jag tror nu börjar skriva ut det (själv köper jag dock fortfarande mitt på nätet - men observera att dhea.com slutar skicka till Sverige om bara några veckor).

Mre - jag är ute och reser just nu, men kommer inte glömma svara på dina frågor i den andra tråden :)

Tack!
  • Fiamedbarn
    cff skrev 2013-05-18 12:27:01 följande:

Om jag beställer därifrån, vad är rekommenderat att köpa? 25 mg-tabletter i 90-förpackning eftersom någon nämnde 3 månader? Och kan man ta dom närsomhelst? Eller ska det vara någon viss dag i cykeln man börjar. Kan man även ta de under eventuell graviditet eller är det bara innan? Jag har tyvärr inte haft tid att läsa hela tråden och hoppas på att någon kan hjälpa mig!
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn

Ni som tar DHEA, kollar ni nivåerna i blodet hos läkare regelbundet? Jag har precis läst lite på nätet om att det också kan ha en negativ effekt på fertiliteten (för vissa verkar det som) eftersom det ökar just det manliga könshormonet.

Men enligt en studie så förbättrar det fertiliteten. 

Ni är säkert insatta i dessa studier innan men för mig är det här med DHEA relativt nytt! Och jag vill ju inte försämra mina fertilitetschanser Man kanske borde se om man har en stor äggreserv kvar och veta mer om kvaliteten på äggen och på värdena av DHEA i kroppen först? Men gör läkare sånt?

Konstigt att man inte får bättre hjälp från fertilitskliniken! Nu har min utredning inte riktigt kommit igång, men vad jag har förstått är det ändå rätt begränsad hjälp. Väntar bara på att mitt MF ska sluta och nästa mens komma igång för att börja utredningen igen. Men idag körde vi igång med bebisverkstaden i alla fall! Blödningen är ju i stort sett borta. ÄL visade väldigt positivt men det är nog för att hcg forfarande är kvar i kroppen...

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • MRE

Funderar på om jag ska börja med 7- Keto istället för dhea eftersom ren dhea inte ska vara positivt för endometrios. Jag har bara en lindrig variant men ändå. Någon som har provat 7- Keto och har endometrios? Hur funkade det för er? Någon som har endometrios och vågat sig på dhea?

• Tuvalina

Jag har ätit DHEA och har en lindrig endometrios. Det har dock inte gjort mig gravid. Nu gör vi ÄD istället men det har inte gett mig värre endometrios. Jag har en endocysta på äggstocken och den är lika stor nu som innan jag började med DHEA. Har också tagit salivtest för inte så länge sedan som visade att jag låg precis över referensramen i DHEA:s vilket gjorde att jag nu tar en tablett 25 mg varannan dag. Jag hoppas vara gravid snart och då slutar jag helt.

• Ng73

älva 1973   skulle vilja få lite info om kliniken i tjecken du åkte till :)

germany  läste ngnstans att du avrådde ngn dhea. blev inte du gravid efter att du tagit det? hur länge åt du det? jag måste säga att jag faktiskt var lite förvånad att min läkare ville att jag skulle ta det. amh värde på 6.3.... däremot är det ngt med mina ägg då de är fina och av bra kvalite när de befruktas med sedan går det neråt och de stannar av. (ett enda tog sig till blastocyst men av sämre kvalite)..  och de ville att jag ska ta 75 mg på en gång vilket jag tyckte var ganska mycket, så jag började med 25 och är nu på 50. vet ej om jag vågar gå upp till 75 :/

har nu tagit prasteron i 2 1/2 vecka och inte märkt någon större symptomer än.

däremot så vilje jag höra mig för om ngn här följer sin temp. förra månaden såg allt normalt ut. tempen stabil. gick upp vid ägglossning då jag också testade + på ÄL stickan och sedan höll tempen sig uppe fram till dag 1 på mensen då den skönk rejält.   den här månaden har den legat stabilt hela tiden. kände tryck och aktivitet i äggstockarna härom dagen, samtidigt som jag + på ÄL stickan och hade rejält med sekret men tempen gick aldrig upp (förrän idag... d5 efter att jag testade + på stickan)   betyder det att jag kanske ändå inte ägglossade iom att den inte gick upp de dagarna?        

• Hannah8401

Ng73, jag har tempat en del, och vad jag vet så ska den metoden vara väldigt säker, dvs, går inte tempen upp har det inte varit äl. Jag har haft en del cykler utan äl så sett skillnad på det. Kanske tog din kropp bara lite tid på sig och kämpade en stund innan den lyckades äl?