• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Grattis Tuvalina! Jag tänker att de testerna är lite för okänsliga och att även om hormonhalten stiger är det inte säkert att stickorna visar exakt, utan även samma halt hormon skulle kunna ge stickor med lite olika färgnyanser. Ett tips för att försöka minska osäkerheten är att köpa ett digitalt test. Det är mycket skönare att se texten "gravid" än att analysera nivåer. Men det är inte lätt, jag har gjort som du jag med. Men bestämde mig efter ett tag att jag inte orkade med analyseringsångesten utan tog några digitala och tvingade mig att vänta några dagar mellan varje och sedan tog jag ett med veckoindikator ytterligare någon vecka fram. Tyvärr lever man i väldigt lång plågsam ovisshet länge i början Varm kram till dig! Jag tycker att det ser lovande ut! Och jag hoppas att du hittar sätt att stå ut en liten stund i taget.

• myran6801

Tuvalina, underbara nyheter!!!!! Grattis!!! Jag fick också svaga streck på de där enkla testerna trots att jag hade högt hcg värde och väntar tvillingar. För att stilla min oro köpte jag cb test med veckoindikator och tog en gång i veckan för att se att det stämde. När jag fick mf upptäckte jag att ngt var fel då veckorna inte ökade så det hade jag som referens.
    Du ska se allt kommer att gå bra! Men jag vet vad du genomlider!!! Kram

• Älva1973

Men vilken fin nyhet nu så här på fredag morgon :)
    Grattis Tuvalina :):):)
    Så underbart att det lyckades på första försöket. Jag lyckades på min första IVF. Det är nästan så man inte tror det är sant. Jag förstår att det känns oroligt med svaga tester och streck att analysera. Mina tester var svaga ända till rd 20 ungefär. Ta digitalt för att få se veckorna öka. Du har ju läst om min ångest när jag plussade, det är inte en lätt resa nu de första veckorna. Det säkraste beskedet är att lämna hcg prov med jämna mellanrum för att avläsa ökningen om man är riktigt orolig. Det fick jag till slut göra då min ångest och tron på att jag inte var gravid blev för övermäktig.

Kram och lycka till :):)

• Liv2014

Hej, hoppar in i tråden också! Fick för en månad sedan reda på att jag har ett amh på 0,2 (är 33 år). Gjorde direkt en ivf men den fick avbrytas pga endast ett ägg. Jag har läst mycket om dhea och tror verkligen på detta preparat! Har beställt så det är på väg hem från USA. I Sverige skrivs ju inte detta preparat ut så är lite nojig över eventuella risker. Hade känts skönt att få en läkares godkännande innan. Ni som ätit har ni bara gjort detta på egen hand utan att en doktor godkänt det? Har ni tagit blodprov innan för att se hur ert dhea värde ser ut, i så fall vart har ni vänt er? Har läst om ökade risker avseende cancer vid långsiktigt användande som bröstcancer, äggstockscancer och prostatacancer. Och att man inte bör äta dhea om detta finns i släkten. Har cancer i familjen dock ej bröst och äggstockscancer, men prostatacancer och tjocktarmscancer. Hur har ni tänkt här (känns som många på ett eller annat sätt i dagens läge haft cancer i familjen/släkten). Kanske är inte 3-4 månader långsiktig användning så det inte spelar någon roll... Hur har ni tänkt gällande sådana risker innan ni ätit? Har ni fått godkännande av någon läkare? Och har ni testat ert värde innan ni börjat? Stort tack på förhand för bra svar!

• cff
    Liv2014 skrev 2013-06-03 22:00:28 följande:
    Hej, hoppar in i tråden också! Fick för en månad sedan reda på att jag har ett amh på 0,2 (är 33 år). Gjorde direkt en ivf men den fick avbrytas pga endast ett ägg. Jag har läst mycket om dhea och tror verkligen på detta preparat! Har beställt så det är på väg hem från USA. I Sverige skrivs ju inte detta preparat ut så är lite nojig över eventuella risker. Hade känts skönt att få en läkares godkännande innan. Ni som ätit har ni bara gjort detta på egen hand utan att en doktor godkänt det? Har ni tagit blodprov innan för att se hur ert dhea värde ser ut, i så fall vart har ni vänt er? Har läst om ökade risker avseende cancer vid långsiktigt användande som bröstcancer, äggstockscancer och prostatacancer. Och att man inte bör äta dhea om detta finns i släkten. Har cancer i familjen dock ej bröst och äggstockscancer, men prostatacancer och tjocktarmscancer. Hur har ni tänkt här (känns som många på ett eller annat sätt i dagens läge haft cancer i familjen/släkten). Kanske är inte 3-4 månader långsiktig användning så det inte spelar någon roll... Hur har ni tänkt gällande sådana risker innan ni ätit? Har ni fått godkännande av någon läkare? Och har ni testat ert värde innan ni börjat? Stort tack på förhand för bra svar!
    Välkommen!

IVF-kliniken i Falun (och deras hemortsläkare) skriver ut DHEA till sina patienter (heter Prasterone i Sverige).
    Själv självmedicinerar jag med DHEA införskaffat på dhea.com (de kommer dock inom kort att sluta skicka dhea till Sverige).

Lista på bra prover att ta finns i inlägg # 2774 (lite längre lista i inlägg #2560). Bra att testa innan man börjar.

I inlägg #2797 har jag kopierat in lite info från CHR (Center for Human Reproduction i NY) som är pionjärer på området DHEA-fertilitet. 

Vad gäller cancerrisken har jag bestämt mig på att bli bättre på att känna igenom brösten och ta cellprover varje år om möjligt. Räkna dock med att du kan komma att äta DHEA längre än 3-4 månader eftersom full effekt tar ytterligare några månader. Man skall äta fram till plus.
  • Hannah8401

Cff, vet du när dhea kommer att sluta skicka till sverige? Och vet du någon annanstans man kan få tag i det sen? Kanske bäst att hamstra....

• Säljes i Årsta Stockholm

Hej
    Jag har följt er tråd ett tag och är verkligen imponerad över hur pålästa och kunniga ni verkar vara. Jag har länge funderat på att prova dhea: jag är 45+, har ett 2½-årigt barn som kom till "spontant", därefter har vi försökt få ett syskon men pga mitt låga amh (0,2) och - gissar jag - dåliga äggkvalitet blir det inget. (Att jag har lågt amh och dålig äggkvalitet beror förstås på att jag är 45+).

Jag funderar alltså på dhea som ett "sista ryck", men jag har också samma frågor som Liv2014, plus att jag undrar om man bör äta det om man har högt blodtryck. Jag medicinerar mot högt blodtryck sedan drygt 2 år (det var min graviditet som utlöste det höga blodtrycket). Är det någon här på tråden som vet om det är skadligt att äta dhea om man medicinerar mot högt blodtryck?

Tacksam för svar!      

• cff
    Hannah8401 skrev 2013-06-04 09:16:13 följande:
    Cff, vet du när dhea kommer att sluta skicka till sverige? Och vet du någon annanstans man kan få tag i det sen? Kanske bäst att hamstra....

Sista dagen för beställning är den 30e juni (enligt mail från dem). Jag hamstrar för fullt (vill dock inte beställa för många på en gång för att inte göra paketet så stort att det drar till sig tullens intresse :).

Jag vet inte var man kan beställa från sen - det är ju viktigt att det skickas i "platta paket". Jag har beställt en hel del vitaminer och tillskott från USA (till en sjuk släkting) och så fort det kommer något i burkar får jag ett meddelande från tullen som ber mig skicka dem en faktura med förteckning över vad burkarna innehåller... Det är ju ok så länge det handlar om vitaminer, men funkar ju inte med dhea :)
  • Cice
    Det var länge sedan jag skrev här.{#emotions_dlg.flower}

Jag har fått MF, för ett tag sen och efter det,  jag har  inte  använt DHEA.  Jag var mkt trött o mkt ledsen.

Jag bestämde mig för  att  göra en  några   IVF  till . Jag ska snart göra  ET, och är det första gången jag har fått 9 ägg. Åtta ägg blev befruktade.

Jag har 3 DHEA förp som jag vill sälja.  Vitabase med 50 kapslar vardera, 50mg.

Jag vill lämna en stor kram till alla som är gravida och de som fortfarande kämpar för denna dröm, som  är så vacker,Baby .

• cff

Idag hade jag världens flyt :)

Jag skulle hämta ut medicin inför kommande IVF (jag håller redan på och nedreglerar, börjar stimuleringen på fredag). Listan inkluderade mediciner relaterade till immunologi som hade skrivits ut av min engelske läkare - väldigt dyra sådana som man ju tyvärr måste betala för själv eftersom utländska recept inte faller under högkostnadsskyddet. Jag brukar köpa mina mediciner på mitt fantastiska lokala apotek och hade mailat dem listan i förväg - då är allt redan ihopplockat när jag kommer och det brukar fungera mycket smidigt. Denna gång var jag lite osäker på en av medicinerna och det slutade med att vi knackade på hos läkaren som sitter vägg i vägg med apoteket. Det hela slutade med att han skrev ut ett svenskt recept på mina engelska mediciner... Så idag sparade jag (om man nu kan kalla något i den här karusellen för att spara) 10.000 kronor. Skrattande 

Som apotekaren anmärkte så får jag ta det som ett gott tecken för att denna cykel skall bli framgångsrik...