• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff
    Bambi2 skrev 2013-05-14 19:21:47 följande:
    Germany! Tog Falun prover för att utreda immunologiska faktorer? Är det någon som vet vilka prover man kan tänkas få ta i Sverige, av alla de prover som tas i Aten, för att utreda om det är immunförsvaret som stöter bort embryot? Eller är det nada? Jag ska också ta Prednisolon för första gången strax innan ÄP och sen till TD men det fick jag utskrivet pga allergi.

min hjälpsamma husläkare skrev ut remisser för alla de immunologi-prover som Karolinska lab erbjuder som rekommenderas i den här svängen. Har ingen aning om vad det kommer att kosta mig (de har fortfarande inte lyckats få ihop hur de skall fakturera mig för proverna, men så småningom lär det komma en stooor räkning :).

Säg till om du vill att jag listar proverna.
  • germany
    Bambi2 skrev 2013-05-14 19:21:47 följande:
    Germany! Tog Falun prover för att utreda immunologiska faktorer? Är det någon som vet vilka prover man kan tänkas få ta i Sverige, av alla de prover som tas i Aten, för att utreda om det är immunförsvaret som stöter bort embryot? Eller är det nada? Jag ska också ta Prednisolon för första gången strax innan ÄP och sen till TD men det fick jag utskrivet pga allergi.
    Falun har inte brytt sig om att ta några prover på mig utan det var jag själv som hade önskemål om att få de stödmediciner de har att tillgå. Jag har också allergi och det är en immunologisk faktor som jag påpekade om och jag ville absolut ha kortison vid vårat IVF då vi inte prövat det under våra första 3 behandlingar. Men några immunologiska prover har jag inte tagit förutom då TSH & T4.

Jag var inne ett tag på att åka till Aten, men tänkte först prova med kortison här i Sverige och det lyckades för oss så vi slapp fundera ut andra vägar.

Dessvärre så är proverna man tar här hemma i Sverige inte alls samma som de man tar i tex Aten. De läses av olika. Men jag tycker absolut att du ska försöka få ta de prover som ändå är bra att ta här hemma i Sverige.

De prover som du borde kunna få ta här hemma utan större problem är bla:
     TPO-antikroppar
    TRAK
    TSH, T4 & T3
    Antithyreglobulin.

Cff som har tagit prover kan säkert ge dig en större bredd på de prover som hon har fått lov att ta.
    Dock så är det inte alls säkert att alla läkare är en tillmötesgående även om man erbjuder sig att betala. Men då är det "bara" att gå vidare till nästa läkare / ställe tills man förhoppningvis får napp :)
    Det viktigaste är nog att man lägger fram sitt önskemål på ett bra sätt och kan argumentera för sitt önskemål på ett vänligt men ändå viljestarkt sätt.

• germany

Cff - Har du förresten fått svar på några av dina prover? Nyfiken på om de kan hjälpa dig komma fram till om du kanske behöver andra "saker" i din behandlinsplan inför kommande försök för att maxa chanserna.

• Bambi2

CFF och Germany - Tack för svar ang. immunologitesterna! Det går alltså inte att få testanalys på högkostnadsskyddet? Oavsett om jag är par eller singel?

Cff - har du fått svar på dina prover? Visade de något?

Jag kommer inte utreda detta ännu men tänker på det ibland... Men just nu är jag laddad inför nästa omgång och tänker tro på det. Stimuleringsdag 3 idag och det pirrar i äggslockarna. Om jag inte lyckas nu vid ET och ej heller efter FET trots Prednisolon och DHEA osv., måste jag ta mig en funderare innan min 3:e IVF-cykel. Just nu frågar jag för en bekants räkning.

• Missne
    cff skrev 2013-05-14 20:21:01 följande:

min hjälpsamma husläkare skrev ut remisser för alla de immunologi-prover som Karolinska lab erbjuder som rekommenderas i den här svängen. Har ingen aning om vad det kommer att kosta mig (de har fortfarande inte lyckats få ihop hur de skall fakturera mig för proverna, men så småningom lär det komma en stooor räkning :).

Säg till om du vill att jag listar proverna.
    Du får gärna lista proverna för min skull iallafall
  • MRE
    cff skrev 2013-05-13 11:06:42 följande:
    Min rekommendation är att du tar några blodprover innan du börjar - så att du vet vad dina "start-nivåer" är. Detta dels för att se om du är i stort eller mindre behov av Dhea, dels för att ha något att jämföra med när du tagit dhea-tillskott ett tag. 

Be din husläkare om remiss, du kan berätta att du planerar att börja äta DHEA (läkaren har tystnadsplikt) och att du därför behöver följa den rekommendation på uppföljning på sådan behandling som rekommenderas i Läkartidningen (ltarkiv.lakartidningen.se/2003/temp/pda27237....) (se nere till höger på sid 3045). Där står:

"Till kvinnor med hypofys-/binjuresvikt kan substitution med DHEA övervägas (Fakta 3). Numer finns peroralt DHEA (ex tempore-beredningen Prasteron-kapslar) att tillgå. DHEA tas som engångsdos på morgonen (20–50 mg) och har visat sig kunna ha positiva effekter [9-11]. Behandlingseffekten kan följas genom att bestämma androgennivåerna i blod (DHEAS, androstendion och testosteron) 24 timmar efter senaste intag av preparatet. Man bör sträva efter en normalisering av DHEAS (referensområdet åldersberoende) men inte av testosteron, då det skulle medföra överdosering."

AMH (ta helst detta på dag 2-3 i menscykeln) - för att se om detta sedermera ändras vid dhea-intag

DHEAS - för att se om du har brist på DHEA

Testosteron, fritt - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA

Testosteron, totalt  - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA

Androstendion  - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA

Så här skrev Germany i inlägg 1474:

"Dag 1-3 i menscykeln, kolla DHEA-S, fritt testosteron, estradiol, SHBG, FSH, LH & Prolaktin. Använd endast DHEA om DHEA nivån är låg och ej om LH & FSH är högt samt om testosteronet är högt eller att SHBG är lågt."   

en fråga till från en orutinerad- vad står SHBG, FSH, LH & Prolaktin för?
    AMH har jag koll på men det är väl typ det ända...
    Har begärt journalkopior på mina provresutlat så jag ser vad som redan är taget. vet faktiskt inte vad jag har ....
  • Missne

Germany och Cff: Tack för svar. Jag får nog ta och maila Falun med mina önskemål. Har inte haft så mycket kontakt med dem då man har all kontakt med hemortsläkaren (som inte är lika insatt) och då träffar man inte läkarna i Falun förrän vid ÄP och då är det ju lite sent att sätta in stödmediciner som ska hinna verka. Är väl därför jag fått det från ET och inte tidigare. Det är ju inte så att de själva föreslår extra stödmediciner utan man får fråga efter det.

Idag tog jag dessutom min sista dhea-tablett. Var ju hos läkaren igår och sade då att jag bara hade en kvar, men han tyckte att jag skulle sluta nu :-/ . Är lite tudelad då jag ju reagerade negativt på 50 mg och därför sänkte till 25 mg, men samtidigt är jag lite rädd att sluta (har ju ätit det i 10 månader nu). Tänk om det är negativt? Men läkaren tyckte att jag ändå skulle sluta då man oftast slutar vid sprutstart. Förut har han dock sagt att jag skulle sluta vid +....Ska nog fråga Falun om det också?

• cff

SHBG - Könshormonbindande globulin eller Sexualhormonbindande globulin (SHBG) är ett glykoprotein som binder och transporterar könshormonerna testosteron, dihydrotestosteron och östradiol. (från wikipedia :)

FSH är follikelstimulerande hormon. Det varierar över månaden, men man brukar mäta det på dag 2 eller 3 i cykeln. Det blir högre med åren och när det blir högt är det en indikation på att kroppen kämpar hårt för att försöka stimulera fram en follikel. FSH är också det som vi sprutar i oss när vi stimulerar i samband med IVF.

LH är luteiniserande hormon. Kvoten FSH/LH är intressant och ökar när man blir äldre (och mindre fertil). Äldre kvinnor har ofta lite låga nivåer av LH och då är det bra att stimulera med Menopor som innehåller LH (ofta i kombination med något annat FSH, t.ex. Gonal-F eller Puregon).

Prolaktin är ett hormon som reglerar andra hormon och är kopplat till fortplantning (jag vet inte så mycket om detta)  

• MRE
    cff skrev 2013-05-14 21:39:41 följande:
    SHBG - Könshormonbindande globulin eller Sexualhormonbindande globulin (SHBG) är ett glykoprotein som binder och transporterar könshormonerna testosteron, dihydrotestosteron och östradiol. (från wikipedia :)

FSH är follikelstimulerande hormon. Det varierar över månaden, men man brukar mäta det på dag 2 eller 3 i cykeln. Det blir högre med åren och när det blir högt är det en indikation på att kroppen kämpar hårt för att försöka stimulera fram en follikel. FSH är också det som vi sprutar i oss när vi stimulerar i samband med IVF.

LH är luteiniserande hormon. Kvoten FSH/LH är intressant och ökar när man blir äldre (och mindre fertil). Äldre kvinnor har ofta lite låga nivåer av LH och då är det bra att stimulera med Menopor som innehåller LH (ofta i kombination med något annat FSH, t.ex. Gonal-F eller Puregon).

Prolaktin är ett hormon som reglerar andra hormon och är kopplat till fortplantning (jag vet inte så mycket om detta)  

Tackar!
    ska byta klinik nu och försöker då få till lite mer provtagning så det går att förstå varför det inte fäster... har provat fyra gånger nu.
  • cff
    Missne skrev 2013-05-14 21:13:47 följande:
    Du får gärna lista proverna för min skull iallafall

Jag har tagit följande prover i Sverige (men jag är ingen expert, jag har valt dessa efter att ha googlat en del och också jämfört med de tester som Chicago-labbet erbjuder). Zinfandel har gjort en jättebra hemsida www.fertilitetsguiden.com där hon bl a beskriver olika prover.

Jag gjorde så att jag printade ut beskrivningen av respektive prov från karolinska labs hemsida och gav dessa till min husläkare. Baserat på dessa skrev hon ut remisserna.http://www.karolinska.se/Karolinska-Universitetslaboratoriet/Sidor-om-PTA/Analysindex-alla-enheter/Anvisningar-A-O-lista/ (OBS, Karolinska har ibland problem med sin hemsida och då får man inte upp några provtagninsanvisningar när man söker efter dem. Det brukar fungera om man försöker igen efter ett tag)

Dessa tog jag i Sverige (vid en del av dessa prover inkluderas också andra analyser – dessa har jag inte listat här, men de är speicifierade på Karolinska Labs hemsida). Jag kan villigt erkänna att jag inte vet exakt vad alla dessa testar, men jag tänkte som så att jag kan ju alltid ta reda på det om mina provsvar skulle visat sig falla utanför referensintervallen). Jag skickade sedan provsvaren (gjorde några översättningar och förklaringar, typ att ”ak” betyder ”anti bodies” osv) till Dr Gorgy och så tittade han igenom dem under min konsultation (men inget av mina svenska prov har visat på några avvikelser):

Mikroglobulin, beta-2-, S-

ANA (IgG)

ANA-specificitet (IgG)

Histon-ak (IgG)

Kardiolipin-ak och Beta-2 glykoprotein 1-ak (IgG, IgM)

DNA-FaktorV1691G-A

Metylentetrahydrofolatreduktas genotyp (677C-T), DNA-

Protrombin (FII), P-

P-Antitrombin(enzFX)

TSH-receptor-antikroppar (Ig), S-

Tyreoideaperoxidas-antikroppar (Ig), S-

Tyreoglobulin, S-

Immunglobulin A, P-

Immunglobulin G, P-

Immunglobulin M, P-

Kardiolipin-ak och Beta-2 glykoprotein 1-ak (IgG, IgM)

Plasminogenaktivatorhämmare 1 (enz), P-