• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Älva1973
    Ng73 skrev 2013-05-20 10:15:17 följande:
    älva 1973   skulle vilja få lite info om kliniken i tjecken du åkte till :)

germany  läste ngnstans att du avrådde ngn dhea. blev inte du gravid efter att du tagit det? hur länge åt du det? jag måste säga att jag faktiskt var lite förvånad att min läkare ville att jag skulle ta det. amh värde på 6.3.... däremot är det ngt med mina ägg då de är fina och av bra kvalite när de befruktas med sedan går det neråt och de stannar av. (ett enda tog sig till blastocyst men av sämre kvalite)..  och de ville att jag ska ta 75 mg på en gång vilket jag tyckte var ganska mycket, så jag började med 25 och är nu på 50. vet ej om jag vågar gå upp till 75 :/

har nu tagit prasteron i 2 1/2 vecka och inte märkt någon större symptomer än.

däremot så vilje jag höra mig för om ngn här följer sin temp. förra månaden såg allt normalt ut. tempen stabil. gick upp vid ägglossning då jag också testade + på ÄL stickan och sedan höll tempen sig uppe fram till dag 1 på mensen då den skönk rejält.   den här månaden har den legat stabilt hela tiden. kände tryck och aktivitet i äggstockarna härom dagen, samtidigt som jag + på ÄL stickan och hade rejält med sekret men tempen gick aldrig upp (förrän idag... d5 efter att jag testade + på stickan)   betyder det att jag kanske ändå inte ägglossade iom att den inte gick upp de dagarna?        
    www.reprofit.cz är webbadressen till kliniken. Man kan via ett formulär anmäla sitt intresse så blir man kontaktad av en av deras läkare. De har ofta inga väntetider och man brukar få börja precis när man vill. De är dessutom öppna 7 dagar i veckan så man slipper tänka på att det är helg osv.

Vill du veta något speciellt kan du väl inboxa mig så kan jag svara där  Glad

När det gäller ägglossningen så är det säkert lite knepigt för dig om du som jag har oregelbunden mens. Ibland kan det vara så att kroppen försöker ägglossa men skjuter upp det lite för att sedan släppa ägget. Det enda som kan mäta om ägget lossnat för dig är att ta hormonprovet progesteron ca 7 dagar efter din ÄL.
    Annars brukar temphöjningen visa ganska rätt, men det ser man oftast bara i efterhand när man läser av kurvan. Använder du dig av tex fertilityfriend.com när du gör din tempkurva? 
  • Ng73
    Älva1973 skrev 2013-05-20 12:44:11 följande:
    www.reprofit.cz är webbadressen till kliniken. Man kan via ett formulär anmäla sitt intresse så blir man kontaktad av en av deras läkare. De har ofta inga väntetider och man brukar få börja precis när man vill. De är dessutom öppna 7 dagar i veckan så man slipper tänka på att det är helg osv.

Vill du veta något speciellt kan du väl inboxa mig så kan jag svara där  Glad

När det gäller ägglossningen så är det säkert lite knepigt för dig om du som jag har oregelbunden mens. Ibland kan det vara så att kroppen försöker ägglossa men skjuter upp det lite för att sedan släppa ägget. Det enda som kan mäta om ägget lossnat för dig är att ta hormonprovet progesteron ca 7 dagar efter din ÄL.
    Annars brukar temphöjningen visa ganska rätt, men det ser man oftast bara i efterhand när man läser av kurvan. Använder du dig av tex fertilityfriend.com när du gör din tempkurva? 

tack...skall kolla upp det om det väl kommer till kritan. har ju ett försök kvar i falun (kanske guld försöket ;) )   jag har en oerhört regelbunden mens... men däremot har börjat med prasteron efter förra mensen...  det är kanske det som spökar. jag ska prata med sjuksköterskan imorrn och se om jag kan kolla mitt progesteron på ons  (isf dag 21)  och utgå från det...   tack älva!!!!!! hur mår du???
  • Älva1973
    Ng73 skrev 2013-05-20 13:02:32 följande:

tack...skall kolla upp det om det väl kommer till kritan. har ju ett försök kvar i falun (kanske guld försöket ;) )   jag har en oerhört regelbunden mens... men däremot har börjat med prasteron efter förra mensen...  det är kanske det som spökar. jag ska prata med sjuksköterskan imorrn och se om jag kan kolla mitt progesteron på ons  (isf dag 21)  och utgå från det...   tack älva!!!!!! hur mår du???
    Ja men så bra, det är ju bara ett litet blodprov som ska analyseras. Hoppas det ger dig svar. Det är bara säga till om du vill veta mer om Tjeckien och min IVF.

Jag mår väldigt bra nu, inga speciella symptom. Borde bara stråla av lycka, men har RUL imorgon så det känns lite nervöst. Kan framför allt inte fatta att jag kommit så här långt. Men om allt ser bra ut imorgon lovar jag att jag ska njuta fullt ut Glad
  • cff

Nu måste jag göra lite reklam för en service-minded läkemedelstillverkare: Ferring.

De marknadsför Gonapeptyl som är godkänt av läkemedelsverket (för nedreglering) men som verkar ha fastnat lite i hanteringen (möjligtvis relaterat till registreringen under läkemedelsförmånen). Det finns på FASS, men går tydligen inte att beställa på apoteket (vilket verkar helt koko tycker jag).

Jag har nu talat med en person på Ferring som kanske kan lyckas fixa fram det (och få det levererat till ett apotek i Stockholm tills imorgon då jag behöver det). Snacka om service! Såklart inte säkert att de lyckas fixa det (då får jag använda Suprefact istället), men oj vad snällt att försöka.

• Fiamedbarn
    Ng73 skrev 2013-05-20 12:41:09 följande:

med amh värdet mäter man typ äggreserven man har.   jag går på ivf i falun och som jag uppfattat från många så är de en av väldigt få kliniker som skriver ut prasteron.  men det är också i samband med ivf. har ej uppfattat om du kör naturligt el ivf? du kan ju höra för dig med olika läkare. det går ju att beställa på nätet men har också uppfattat att usa kommer att sluta sända till sverige väldigt snart. jag var nyss i usa och köpte med mig en burk då jag har fått ut 3 månadders förbrukning och skall ta det i 4 månader. en burk går på 800 kr här (mitt högkostnads kort går ut om ngn vecka) så jag tänkte att jag kan köra sista månaden med det jag köpte i usa.  men nu har jag gått på lägre dos än det de skrev ut och jag vet ej om jag kommer att behöva den burken. om du bestämmer dig för att köra igång och kanske kan hitta ngn läkare som kan testa ditt dhea värde så kanske jag kan sälja dig den burken jag har. ( ca100kr)....   men vi kan vär höras vidare  om det ;)   har även läst mig fram till att dhea som produceras som tillskott framställs utav JAMS (vet ej svenska ordet för det) och förekommer även i sötpotatis som är ungefär som jams...  
    Tack för informationen! Heter pillrena du köpt praesteron? Jag får fundera lite!

Jag får inte göra IVF eftersom jag redan har en son. Så jag kör naturligt. 
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Älva1973
    Fiamedbarn skrev 2013-05-20 14:06:37 följande:
    Tack för informationen! Heter pillrena du köpt praesteron? Jag får fundera lite!

Man får väl alltid göra IVF, men då får man betala för det?
    Är det samma pappa nu? För har man en ny man utan barn så är det nog lite andra regler. 
  • MRE
    cff skrev 2013-05-20 13:37:29 följande:
    Nu måste jag göra lite reklam för en service-minded läkemedelstillverkare: Ferring.

De marknadsför Gonapeptyl som är godkänt av läkemedelsverket (för nedreglering) men som verkar ha fastnat lite i hanteringen (möjligtvis relaterat till registreringen under läkemedelsförmånen). Det finns på FASS, men går tydligen inte att beställa på apoteket (vilket verkar helt koko tycker jag).

Jag har nu talat med en person på Ferring som kanske kan lyckas fixa fram det (och få det levererat till ett apotek i Stockholm tills imorgon då jag behöver det). Snacka om service! Såklart inte säkert att de lyckas fixa det (då får jag använda Suprefact istället), men oj vad snällt att försöka.

Snyggt!
  • Fiamedbarn
    Älva1973 skrev 2013-05-20 14:47:24 följande:
    Man får väl alltid göra IVF, men då får man betala för det?
    Är det samma pappa nu? För har man en ny man utan barn så är det nog lite andra regler. 
    Jo vad jag menar är att få det betalat. Ja det är samma pappa. Men samtidigt så kan jag ju bli gravid, svårigheterna verkar främst handla om att behålla barnet. Jag vet inte om IVF kan göra så stor skillnad då.
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Ng73
    Älva1973 skrev 2013-05-20 13:32:06 följande:
    Ja men så bra, det är ju bara ett litet blodprov som ska analyseras. Hoppas det ger dig svar. Det är bara säga till om du vill veta mer om Tjeckien och min IVF.

Jag mår väldigt bra nu, inga speciella symptom. Borde bara stråla av lycka, men har RUL imorgon så det känns lite nervöst. Kan framför allt inte fatta att jag kommit så här långt. Men om allt ser bra ut imorgon lovar jag att jag ska njuta fullt ut Glad

älva, lycka till imorrn! allt kommer nog gå bra ska du se... kramar
  • Ng73
    Fiamedbarn skrev 2013-05-20 14:06:37 följande:

det är dhea...  i sverige går det under namnet prasteron...     som sagt.. kör på med söt potatis under tiden ;)