• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff
    Ng73 skrev 2013-06-22 18:56:21 följande:
    skrev till min klinik och frågade om inositol, fick detta svar:

Vi har inte Myo-Inositol i Sverige, därför kommer du att få Trio-Be istället

någon som hört om det? är det liknande? 

kollade på Fass. TrioBe innehåller cyanokobalamin (dvs B12), folsyra (B9) och pyridoxin (B6). Inositol ansågs tidigare vara en vitamin och kallades då B8. Mao är TrioBe förmodligen jättebra (innehåller nyttiga B-vitaminer), men är inte samma sak som myo-inositol.
  • cff

Jag beställde inositol (Solgar) från bodystore.com (som är en del av cd.on-gruppen och har en svensk hemsida iaf - jag kommer inte ihåg om paketet kom från Sverige eller utomlands ifrån). På förpackningen står det endast att den innehåller inositol, inte vilken typ av inositol (jag har mailat Solgar för att fråga, men inte fått något svar ännu). Dock, när jag googlar runt så verkar det som att man normalt menar myo-insoitol när det bara står inositol, så jag tänker utgå ifrån att mina burkar innehåller just myo - och inte oroa mig innan motsatsen har bevisats Glad.

http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/inositol-500mg-50-kapslar 
    Det kostar 5 kronor kapseln och om man som jag äter 8 om dagen (puh) så blir det ett ganska dyrt tillskott.
    Här kan man läsa att inositol också minskar riskerna för ryggmärgsbråck I(de som inte folsyra lyckas förhindra) samt att höga doser kan ge sammandragningar och eventuellt  https://sites.google.com/site/miscarriageresearch/supplements-and-miscarriage/d-chiro-inositol

Vidare berättar de här hur man kan i sig D-chiro-inositol (som också, precis som myo, skall vara nyttigt) naturligt:

"According to a popular website for purchasing buckwheat farinetta, 1/2 cup of buckwheat farinetta flour has roughly 600 mg of D-chiro-inositol. So, if one bakes 12 muffins using 3 cups of buckwheat farinetta flour, then one can get 600 mg of D-chiro-inositol every day by eating 2 muffins. D-chiro-inositol is also available in pill form without a prescription online, but is difficult (or impossible) to find locally. Myo-inositol is available over the counter at most health food stores, often combined with choline."

• Ng73
    cff skrev 2013-06-22 19:07:02 följande:

kollade på Fass. TrioBe innehåller cyanokobalamin (dvs B12), folsyra (B9) och pyridoxin (B6). Inositol ansågs tidigare vara en vitamin och kallades då B8. Mao är TrioBe förmodligen jättebra (innehåller nyttiga B-vitaminer), men är inte samma sak som myo-inositol.

hej cff...  hur går det för dig? var är du just nu i processen?  vad tar du för tillskott? jag tar  royal jelly, q10, d vitamin, e vitamin, dhea och multi prenatal med folsyra...  skall även få melantonin att ta fom juli fram till ivf i aug-sep...  
  • Ng73
    gklassy skrev 2013-06-19 10:21:09 följande:
    Hej, en tips.... det som jag fick på recept är myo -inositol. Enligt min naturläkmedel läkara, vanlig inositol är inte lika effektiv.
    www.metagenics.com/mp/products/cenitol.

hej gklassy...  fick du alltså myo.inositol utskrivet här i sverige? enligt min läkare finns det ej i sverige...   om du fick recept på det kan du uppge exakta namnet som var på receptet? tack!
  • Snart lycklig

Jag har köpt en brk Inositol i pulverform på en hälsokostaffär i Sthlm, men vet ej om det är myo-Inositol. Jag har alltså Inositol när mina Inofolic tar slut 5/7, men vill de sista månaderna använda myo-variant. Jag har ställt frågan även t dem om det är myo, men ännu inte fått svar.

• Liv2014

Ng73 fick tillslut en glad gubbe på ÄL Stickan i förmiddags dag 15. Dum som jag var testade jag dock igen på kvällen 10 h senare, för "att vara på den säkra sidan", då visade den inget utslag... Hoppas jag kan lita på det första utslaget...

• Ng73
    Liv2014 skrev 2013-06-23 00:48:05 följande:
    Ng73 fick tillslut en glad gubbe på ÄL Stickan i förmiddags dag 15. Dum som jag var testade jag dock igen på kvällen 10 h senare, för "att vara på den säkra sidan", då visade den inget utslag... Hoppas jag kan lita på det första utslaget...
    då håller jag tummarna för dig!!  (antar att ni fick till det i babyverkstan) ...    för mig var det tvärt om...  jag använder mig också utav de digitala äl stickorna med glad gubbe...  brukar du kolla på själva stickan när du drar ut den? ibland så sitter det ett svagt sträck dig även fast den inte visar glad gubbe. det hände mig dagen innan och även på morgonen fick jag ingen glad gubbe, men jag kände verkligen i kroppen att äl var nära. så jag  testade på em igen och då kom glada gubben, även om morgonen inte visade den.. det kan ju vara så att du kanske hade testat positivt dagen innan på eftermiddagen...det är ju många timmar emellan testen normalvist om man bara testar varje morgon , lycka till 
  • Liv2014

Testade faktiskt kvällen innan med utan glad gubbe... Bra tips med sträcken skall kolla på dem med hädanefter. Det undre skall vara tjockare än det övre?

• Kattflickan

Har läst någonstans att LH stegringen för äldre kan vara kortare. Jag lyckades aldrig få nån glad gubbe och var rädd att jag inte hade ägglossning. Så jag köpte billigare tester och så fort de blev aningens starkare så testade jag flera gånger under dagen och på eftermiddagen brukade jag få fullt utslag på stickan. Morgonen därpå brukade Stickan inte visa något utslag. Så kort var min stegring. Så, gå efter det utslag du fick. Jag ägglossade dock!