• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Ng73
    Kattflickan skrev 2013-06-23 11:16:41 följande:
    Har läst någonstans att LH stegringen för äldre kan vara kortare. Jag lyckades aldrig få nån glad gubbe och var rädd att jag inte hade ägglossning. Så jag köpte billigare tester och så fort de blev aningens starkare så testade jag flera gånger under dagen och på eftermiddagen brukade jag få fullt utslag på stickan. Morgonen därpå brukade Stickan inte visa något utslag. Så kort var min stegring. Så, gå efter det utslag du fick. Jag ägglossade dock!

det är sant..har läst det också ngnstans...  därför kan det vara lätt att missa och jag tror att man känner på sin kropp och skall lita på den mer än stickorna iaf...   finns inte lh i urinet sp kommer det att inte ge utslag alls....får man ett svagt sträck, är det väl på g i alla fall...  starkt sträck är väl när den är somm högst... och prickar man inte in det tajmat, så kan man ju missa..   
  • Vi 5

Cice, tack hur går det för dig?

Cff, håller tummarna för dig nu!

Liv, jag har de senaste åren bara fått fullt utslag när jag testat på em. Jag har kört RFSU äl-stickor och har fått svagare utslag dagen innan och inget alls dagen efter. Men tempen och alla symptom har stämt med utslaget, är nästan helt säker på att äl för mig var vid midnatt när jag fått utslag vid 16-17-tiden.

• Liv2014

Ni som äter dhea och har gjort långa protokollet med nedreglering, skall man fortsätta med dhean i samma dos under nedregleringen (tänker tillföra hormon samtidigt som man ska ta bort dem...) eller ska man sluta och börja igen vid sprutstart? Eller sluta helt och hållet?

• gklassy
    Ng73 skrev 2013-06-22 19:29:12 följande:
    hej gklassy...  fick du alltså myo.inositol utskrivet här i sverige? enligt min läkare finns det ej i sverige...   om du fick recept på det kan du uppge exakta namnet som var på receptet? tack!
    Snart lycklig och Ng73,
    Förlåt att det dröjde lite tid.

Min recept kom frön en läkare utomlands. Metagenics Cenitol. Jag googlade och köpte här.

www.vitaminpartners.com

De levereras snabbt.
  • gklassy
    Liv2014 skrev 2013-06-23 12:50:03 följande:
    Ni som äter dhea och har gjort långa protokollet med nedreglering, skall man fortsätta med dhean i samma dos under nedregleringen (tänker tillföra hormon samtidigt som man ska ta bort dem...) eller ska man sluta och börja igen vid sprutstart? Eller sluta helt och hållet?
    Jag gör inte långa protokollet, men jag fick besked att fortsätta äta DHEA, melatonin, royal jelly, ubiquinol, pqq, omega 3, folapro, cenitol,.. osv. tills jag får plus.
  • Liv2014

Också läst att man ska fortsätta till plus men vet inte om det gäller även är det långa. Känns märkligt att stoppa i sig hormoner samtidigt som man skall nedreglera för att ta bort hormon ur kroppen...

• Snart lycklig
    gklassy skrev 2013-06-23 16:02:23 följande:
    Snart lycklig och Ng73,
    Förlåt att det dröjde lite tid.

Min recept kom frön en läkare utomlands. Metagenics Cenitol. Jag googlade och köpte här.

www.vitaminpartners.com

De levereras snabbt.
    Tack snälla!

Jag har nu beställt 3 brk (och jag ser att det ligger som ett skyddat belopp på mitt konto, men jag fick ingen bekräftelse varken på beställningssidan eller via den e-mailadress jag uppgav. Var det lika för dig?

Hur stor dos per dag tog/tar du?
  • Snart lycklig
    Liv2014 skrev 2013-06-23 12:50:03 följande:

När jag gjorde en full IVF enligt korta protokollet  i höstas hos Dr D i Aten, ville han att jag skulle sluta vid ägglossningen innan.

Förra sommaren gjorde jag en full IVF med långa protokollet, men komemr tyvärr inte riktigt ihåg.

Nu har jag gjort flera stimuleringar och endast fryst ner befruktade 1-dagars embryon. På slutet har jag gjort enligt långa protokollet och då har jag slutat ta DHEA när jag får mens, alltså någon dag innan sprutstart. Jag har alltså ätit DHEA från ÄP till mens, och alltså även under nedreglering.( Dr D kör med korta nedregleringar. Jag börjar med Suprefact sprutor (istället för nässpray) en vecka efter ÄP, oftast får jag mens precis en vecka senare. Brukar sedan starta med Menopur på cykeldag 3 eller 4.)

Jag tror läkarna gör mkt olika. Har ju också läst att DHEA är bra för att förebygga tidiga missfall, men vet inget säkert.
  • Snart lycklig
    Snart lycklig skrev 2013-06-23 20:44:25 följande:
    Tack snälla!

Jag har nu beställt 3 brk (och jag ser att det ligger som ett skyddat belopp på mitt konto, men jag fick ingen bekräftelse varken på beställningssidan eller via den e-mailadress jag uppgav. Var det lika för dig?

Hur stor dos per dag tog/tar du?

gklassy, jag skickade ett mail till dem och fick bekräftat att allt var i sin ordning.

Nu undrar jag bara vilken dos du tog/tar per dag av Cenitol?