• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Cice

Hej  på Er  !!! {#emotions_dlg.flower}

Vill önska alla en Glad Midsommar!{#emotions_dlg.flower}Skål Nalle

Hoppas på att vi få massor av plus i tråden..

Kram till er alla,  Ceci

• Cice
    Vi 5 skrev 2013-06-21 10:41:27 följande:
    Liv, min äl brukade vara dag 11-12 innan och kom första gången efter att jag börjat med DHEA dag 16 (tror jag el 17) sedan ca dag 14-15, vilket jag tror är mkt bättre och det jag hade när jag var yngre. Jag hade inte ont i leder, men i huvudet och kände mig svullen om fötterna, så jag minskade dosen lite och smög sedan upp den jättelångsamt. Jag blev gravid efter drygt 6 månader m DHEA men fick tidigt mf, blev gravid direkt igen och är nu i v23 Så dryga 7 månader för mig. Lade till q10 de sista 2-3 månaderna med. Lycka till!

Rolig att höra från dig {#emotions_dlg.flower} .

Stor Grattis till din Gravid Skål.  Jag håller tummarna för att allt  ska gå bra !!!

Stor kram, Ceci    
  • Liv2014

Någon som har tips på vart man kan gå i Göteborg för att få testat sina testosteronnivåer och s-dhea? Min ivf läkare och min vc tror jag inte är ett option...

• Cice
    Liv2014 skrev 2013-06-22 12:03:56 följande:
    Någon som har tips på vart man kan gå i Göteborg för att få testat sina testosteronnivåer och s-dhea? Min ivf läkare och min vc tror jag inte är ett option...
    Hej Liv

Här kan  göra en hel del tester.

http://gbgkk.se/

De är rätt  billiga o snabba , och de ställer inga frågor alls

Jag tycker  att  Carlanderska är mkt bättre  när det gäller kunskaper.. Tråkig med dem är att  de ställer  för många frågor , de brukar säga dumma saker, speciellt om man har låg AMH

http://carlanderska.se/verksamheter-vid-carlanderska/infertilitet

Lycka till ,

Ceci 
  • Snart lycklig
    gklassy skrev 2013-06-19 10:21:09 följande:
    Hej, en tips.... det som jag fick på recept är myo -inositol. Enligt min naturläkmedel läkara, vanlig inositol är inte lika effektiv.
    www.metagenics.com/mp/products/cenitol.

gklassy, jag har nu läst om Cenitol och försökt att beställa den. Det verkar som jag inte kan beställa som konsument, utan man behöver en kod som någon läkare el dyl har hos Metagenics. Stämmer det? Hur fick du tag på dina?

Kan man köpa ifrån någon i Sverige?

Snälla, jag skulle behöva för några månaders bruk och mina nuvarande tar strax slut. (Vet ej om mina nuvarande är myo.).

Tackar på förhand!
  • Snart lycklig

Måste tillägga att jag har svårt att få tag på samma som jag haft tidigare, Inofolic från Italien. Förresten, är det ngn som vet om Inofolic innehåller myo?

• Cice
    Snart lycklig skrev 2013-06-22 17:36:05 följande:

Måste tillägga att jag har svårt att få tag på samma som jag haft tidigare, Inofolic från Italien. Förresten, är det ngn som vet om Inofolic innehåller myo?

Hej snart lycklig,har du kollat i Polen ?

Jag har   varit där o jag såg att de säljer DHEA o  mycket receptfri på  apotek.

Stor kram,
    Cice{#emotions_dlg.flower}

• Snart lycklig

Tack Cice, men detta rör Inositol och jag önskar den "rätta" varinaten som kallas myo.

DHEA har jag köpt upp mig lite på från dhea.com, innan de slutar leverera till Sverige.

HUr mår du annars, har du frisknat till? Jag säger som andra redan sagt, att det kan vara jättebra att immunsystemet har en frökylning att ta hand om precis vid tiden då embryot ska fasta

Är det blasto du fått tillbaka?

Jag önskar dig lycka till!!!

• Ng73
    Liv2014 skrev 2013-06-20 17:12:54 följande:
    Någon som fått ont i lederna (handleder och fingrar) vi tiden runt ÄL efter ha börjat med dhea? Någon som fått försenad eller utebliven ÄL efter att ha börjat med dhea? Har känts som det är dags för ÄL i flera dra nu men teststickorna visar ingenting...

liv, denna månad hade jag försenad ägglossning med 2-3 dagar...kändes också som om äl stickorna aldrig skulle visa +....   dessutom var min 2a mens efter att jag börjat med dhea alldeles knasig... hade mer el mindre brunt i 20 dagar ända fram till ägglossningen

• Ng73

skrev till min klinik och frågade om inositol, fick detta svar:

Vi har inte Myo-Inositol i Sverige, därför kommer du att få Trio-Be istället

någon som hört om det? är det liknande?