• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Karolina,usch vad jobbigt för dig med den stressen! Min äl och cykel var lite sen precis när jag startade med DHEA, sedan "rättade den till sig" och blev så som den var när jag var yngre. Det kan ju absolut vara tillfälligt för dig. Om du vågar ha lit is i magen till nästa cykel märker du ju hur det blir (lättare sagt än gjort). Annars är ju ett alternativ att dra ner till 50 och se om det ändrar sig.

• Fiamedbarn
    MissBoring skrev 2013-08-12 15:20:51 följande:
    Ng73 och fertilitetsresan, jag förstår det är svårt att komma ihåg å bra ni läst men det är inte alla som gör å så tänkte jag också på att det inte är så många "gamla" kvar som kan svara.
    När vi slutade förslka så orkade jag inte svara på nått å sen har jag lagt det mesta bakom mig så jag kommer inte heller ihåg så mycket =\

Vi5, tack det är semester här än så det är bra vi lever på så gott vi kan och försöker att inte tänka så mycket utan va tacksamma för varand.

Cff, jag har också mattade binjurar (fick reda på det i maj) men mitt dhea värde va bara lite lågt, detta skulle antagligen rätta till sig automatiskt när cortisolnivån höjdes igen. Hade i stort sätt ingen produktion av cortisol!
    Jag slutade ju äta dhea i december när sista ivf:en slutade strula.
    Hur har du fått utrett dina kortisolnivåer? Salivtest? På endokrin? Hur fick du det? Jag ska försöka på endokrin men de ville bara göra ett blodprov...
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Vi 5

MsBoring, skönt med semester och fint att ni kämpar på med att vara tacksamma för varandra. Kan tänka mig att set är olika lätt/svårt i perioder. Varm kram till dig!

• Liv2014

Hanna8401 sjunk ditt amh från 0,27 till 0,17 på bara några månader?! Och detta trots att du börjat äta dhea? Trodde dhea skulle vara speciellt bra för just lågt amh???

• Karolina75
    Vi 5 skrev 2013-08-12 21:15:33 följande:
    Karolina,usch vad jobbigt för dig med den stressen! Min äl och cykel var lite sen precis när jag startade med DHEA, sedan "rättade den till sig" och blev så som den var när jag var yngre. Det kan ju absolut vara tillfälligt för dig. Om du vågar ha lit is i magen till nästa cykel märker du ju hur det blir (lättare sagt än gjort). Annars är ju ett alternativ att dra ner till 50 och se om det ändrar sig.

Hoppas det är så för mig också då, att den bara blir försenad nu i början... Har dragit ner till 50 mg igen nu sista dagarna (sedan jag hade förväntat mig lh-stegringen på äl testet). Tänker gå upp till 75 mg igen om äl kommer... Ja, fy sjutton för den hela den här "vilja-bli-gravid-stressen". Jag tänker banne mig inte på något annat än detta när jag inte jobbar och så fort jag får en stund över sitter jag och googlar på amh, fsh, ivf, klimakterie, intrauterin fosterdöd, plötslig spädbarnsdöd... Desperat nähä? Jag borde kanske inte vilja så mycket så kanske det gick bättre...(eller inte)
  • cff
    Karolina75 skrev 2013-08-12 22:32:18 följande:

Hoppas det är så för mig också då, att den bara blir försenad nu i början... Har dragit ner till 50 mg igen nu sista dagarna (sedan jag hade förväntat mig lh-stegringen på äl testet). Tänker gå upp till 75 mg igen om äl kommer... Ja, fy sjutton för den hela den här "vilja-bli-gravid-stressen". Jag tänker banne mig inte på något annat än detta när jag inte jobbar och så fort jag får en stund över sitter jag och googlar på amh, fsh, ivf, klimakterie, intrauterin fosterdöd, plötslig spädbarnsdöd... Desperat nähä? Jag borde kanske inte vilja så mycket så kanske det gick bättre...(eller inte)

Har du börjat med några andra tillskott nyligen? Melatonin kan t.ex. störa ägglossningen (vilket jag fick erfara).
  • MissBoring
    Fiamedbarn skrev 2013-08-12 21:39:58 följande:
    Hur har du fått utrett dina kortisolnivåer? Salivtest? På endokrin? Hur fick du det? Jag ska försöka på endokrin men de ville bara göra ett blodprov...

Jag gjorde salivtest. Det är min konstkonsulent som skickar proverna till Usa för analys.

Ska nu i september även försöka få till ett blodprov för att se vad det visar i jämförelse med salivprovet. Tror mer på salivprovet som tas 4 ggr per dag än ett blodprov så det ska bli intressant.
  • Hannah8401

Liv, ja så mycket sjönk det på några månader. Jag var gravid när det sista togs utan att veta eftersom jag bara var på dag 21 i menscykeln.

Dhea kan väl inte göra så att amhvärdet ökar, men att kvalitèn på de äggen som är kvar, blir bättre. Så har man äl och det lossnar ett friskt ägg, så borde man i praktiken ha lika stor chans som vem som helst att bli gravid. Så resonerade jag:)

• Liv2014

Ok jag har läst en del på CHRs hemsida och också haft en telefonkonsultation med en läkare och jag fattade det som att testosteronet också hjälpte till att bilda folliklar. Men det kanske inte är samma sak som att antalet ökat...

• Ng73
    cff skrev 2013-08-12 23:28:28 följande:

Har du börjat med några andra tillskott nyligen? Melatonin kan t.ex. störa ägglossningen (vilket jag fick erfara).

tack för att du nämnde detta. 4 månader med dhea, äl har faktiskt varit ganska regelbunden, kanske ngn dag förskjuten sedan jag började. mensen däremot är en helt annan sak. 1a blödde jag i 2 veckor, 2a var normal...3 var normal men har också haft mellan blödningar (ej mycket) nårgra ggr månad 2 och 3...   denna månad testade jag ej positivt på äl stickan förrän dag 19!!! trodde verkligen att det var dhea... men så nämnde du melantonin och jag har faktiskt tagit det sedan förra mensen... så det är kanske mer det som förenat äl... känns bra att få lite ro.  tack!!!!!!