• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Hannah8401

Liv, jag vet inte om dhea kan öka folliklar. Jag hade många äggblåsor när jag gjorde vul och åt dhea, men hade många vid tidigare vul också innan jag åt dhea.

• cff
    Ng73 skrev 2013-08-13 10:26:30 följande:

tack för att du nämnde detta. 4 månader med dhea, äl har faktiskt varit ganska regelbunden, kanske ngn dag förskjuten sedan jag började. mensen däremot är en helt annan sak. 1a blödde jag i 2 veckor, 2a var normal...3 var normal men har också haft mellan blödningar (ej mycket) nårgra ggr månad 2 och 3...   denna månad testade jag ej positivt på äl stickan förrän dag 19!!! trodde verkligen att det var dhea... men så nämnde du melantonin och jag har faktiskt tagit det sedan förra mensen... så det är kanske mer det som förenat äl... känns bra att få lite ro.  tack!!!!!!

När jag började äta melatonin blev min ÄL fördröjd. När den gått några dagar "över tiden" så valde jag att göra uppehåll tills jag haf ÄL. Därefter har jag bara tagit melatonin från efter ÄL i cykeln för IVF fram till ÄP - fast flera läkare (utländska) rekommenderar att jag skall äta det hela tiden... så jag funderar på att göra det.
  • Ng73
    cff skrev 2013-08-13 12:06:10 följande:

När jag började äta melatonin blev min ÄL fördröjd. När den gått några dagar "över tiden" så valde jag att göra uppehåll tills jag haf ÄL. Därefter har jag bara tagit melatonin från efter ÄL i cykeln för IVF fram till ÄP - fast flera läkare (utländska) rekommenderar att jag skall äta det hela tiden... så jag funderar på att göra det.

ordinerad att ta det månaden innan ivf, hela månaden fram till behandlingen. jag tjuv startade förra mensen och tog det fram till äl. den här gången kör jag fram till ivf i slutet av denna månad.får se om det gör nå skillnad. :)
  • Karolina75
    cff skrev 2013-08-12 23:28:28 följande:
    Har du börjat med några andra tillskott nyligen? Melatonin kan t.ex. störa ägglossningen (vilket jag fick erfara).

Inget melatonin! Däremot har jag nyligen börjat med både d-vitamin, b-vitamin, omega 3, multivitamin och ubiquinol utöver dhea.
  • jennaA

Såhär sade min läkare idag på min klinik om DHEA. Dom var på en konferens i våras och där tog dom upp just DHEA, det dom sade där var att de studier som var gjorda fann dom ingen signifikant skillnad på om man ätit DHEA eller inte, hon trodde inge att DHEA kunde öka kvalitén på äggen. Många studier har visst gjorts om detta men inte visat någon skillnad. Någon mer med tankar om detta? Själv har jag jskippat DHEA just för att jag vill inte rubba min ägglossning/mens eftersom jag ska påbörja andra och sista ivf försök snart.

• Säljes i Årsta Stockholm

Jahaja, det är många bud om vad som kan förbättra fertiliteten. Kanske lika bra att göra det man själv tror på tänker jag.

Själv har jag fått litet praktiska problem med makemefertile. Jag fyllde i blanketten för hand, scannade den och lade den som bilaga till ett epostmeddelande. Sedan fick jag ett mysko svar om att de behövde adress, telefonnummer som jag redan hade skickat dem.

Hur har ni andra gjort som beställt av dem? Har ni scannat? Eller har ni faxat blanketten?

Och en annan liten fråga: varför ska DHEA vara mikroniserat? DHEA.com och makemefertile säljer mikroniserat, på många andra ställen verkar det inte vara mikroniserat.        

• jennaA
    Säljes i Årsta Stockholm skrev 2013-08-14 08:18:49 följande:
    Jahaja, det är många bud om vad som kan förbättra fertiliteten. Kanske lika bra att göra det man själv tror på tänker jag. Själv har jag fått litet praktiska problem med makemefertile. Jag fyllde i blanketten för hand, scannade den och lade den som bilaga till ett epostmeddelande. Sedan fick jag ett mysko svar om att de behövde adress, telefonnummer som jag redan hade skickat dem. Hur har ni andra gjort som beställt av dem? Har ni scannat? Eller har ni faxat blanketten? Och en annan liten fråga: varför ska DHEA vara mikroniserat? DHEA.com och makemefertile säljer mikroniserat, på många andra ställen verkar det inte vara mikroniserat.        

Jag håller med dig, utvecklade inte riktigt mitt inlägg något vidare igår, var nog för trött, borde skrivit idag istället :) Jo buden är många och jag ville bara säga vad läkaren på min klinik sagt men däremot tycker jag att det är självklart så att tror man att det kan funka då är det ju värt att prova. Jag har varit väldigt fram och tillbaka om jag ska äta DHEA eller inte så det var därför jag frågade läkaren om vad han hade för tankar kring detta. Men eftersom min mens nu blivit någorlunda regelbunden igen så vågar jag inte testa DHEA just för att jag inte vill att den ska rubbas igen. Och till alla er som äter DHEA, känner ni att det funkar bra så tycker jag att det absolut är värt att pröva!
  • Karolina75
    jennaA skrev 2013-08-13 23:14:56 följande:
    Såhär sade min läkare idag på min klinik om DHEA. Dom var på en konferens i våras och där tog dom upp just DHEA, det dom sade där var att de studier som var gjorda fann dom ingen signifikant skillnad på om man ätit DHEA eller inte, hon trodde inge att DHEA kunde öka kvalitén på äggen. Många studier har visst gjorts om detta men inte visat någon skillnad. Någon mer med tankar om detta? Själv har jag jskippat DHEA just för att jag vill inte rubba min ägglossning/mens eftersom jag ska påbörja andra och sista ivf försök snart.

Å vad tråkigt att höra! Det känns ju lite som att man griper efter halmstrån... Jag kör lite parallella spår just nu med både sjukhuset och privatläkare (som samarbetar med Falun). Har inte bestämt mig ännu för om vi ska göra ivf och om vi isåfall ska gå privat eller inte. Ang dhea sa läkaren på sjukhuset att det inte fanns tillräckligt med studier i dagsläget för att de skulle skriva ut det eller ha några synpunkter på om man åt det ändå. Kliniken i Falun sa att de gjorde en pågående studie och att det såg ut som att ungefär 50% fick bättre värden, men att de för den skull inte visste om de bättre värdena föranledde fler graviditeter. Studien var inte heller avslutad.

Hur som helst så märker man ju skillnad i kroppen när man äter dhea. Jag har nu äntligen utslag på äl-testet idag och är enormt tacksam för det! Sådan lättnad! Men shit vilken ägglossningssmärta jag känner. Det gjorde jag förra månaden också. Det känns som jag vill kura ihop mig till en liten boll och ligga och trycka i ett hörn... Det påminner om menssmärtorna jag hade när jag var yngre, men som jag inte haft på många år nu.
  • jennaA
    Karolina75 skrev 2013-08-14 11:02:39 följande:
    Å vad tråkigt att höra! Det känns ju lite som att man griper efter halmstrån... Jag kör lite parallella spår just nu med både sjukhuset och privatläkare (som samarbetar med Falun). Har inte bestämt mig ännu för om vi ska göra ivf och om vi isåfall ska gå privat eller inte. Ang dhea sa läkaren på sjukhuset att det inte fanns tillräckligt med studier i dagsläget för att de skulle skriva ut det eller ha några synpunkter på om man åt det ändå. Kliniken i Falun sa att de gjorde en pågående studie och att det såg ut som att ungefär 50% fick bättre värden, men att de för den skull inte visste om de bättre värdena föranledde fler graviditeter. Studien var inte heller avslutad. Hur som helst så märker man ju skillnad i kroppen när man äter dhea. Jag har nu äntligen utslag på äl-testet idag och är enormt tacksam för det! Sådan lättnad! Men shit vilken ägglossningssmärta jag känner. Det gjorde jag förra månaden också. Det känns som jag vill kura ihop mig till en liten boll och ligga och trycka i ett hörn... Det påminner om menssmärtorna jag hade när jag var yngre, men som jag inte haft på många år nu.

Ja det är verkligen trist att höra OM nu läkarna har rätt? Det vet vi ju inte med 100 %. kanske kommer nya rapporter som visar bättre resultat.Ja man griper ju efter vartenda halmstrån för att öka chansen till graviditet, man får nästan panik, iallafall jag. Men eftersom jag valde att inte äta DHEA pga jag är så rädd för att mensen ska rubbas och jag har inte så mycket tid kvar att vänta eftersom jag är drygt 41 år, kanske gör jag fel som inte tar det? Har samtidigt läst om många som fått oregelbunden och väldigt försenad mens och detta gjorde att jag backade. Jag har helt enkelt inte den där isen i magen att testa och se. Det känns som jag är i en stor kamp mot min egna kropp, jag är i krig mot min egna kropp som gör precis tvärtemot vad jag vill, ibland hatar jag min livmoder, har till och med skällt ut den en gång när jag var ensam hemma och jättedeppig, jag låtsades som min livmoder satt där bredvid mig och jag skällde o skällde tills jag föll i gråt i soffan, min psykolog så att det är bra att få ut sin ilska och frustration, hon gav mig tipset att gå ut i skogen och skrika så högt jag kan, men det känns inget vidare när man har grannar överallt kände jag , men då så psykologen att varför är det okej att skrika av glädje o bete sig allmänt galet om man vunnit mycket pengar, men att det inte är okej att skrika av sorg, och hon har ju rätt tycker jag, känslorna måste ju ut vare sig det är sorg eller glädje. Oj nu svamla jag ut där lite.... Så bra för dig att du fått ägglossning.
  • Karolina75
    jennaA skrev 2013-08-14 11:41:25 följande:
    Ja det är verkligen trist att höra OM nu läkarna har rätt? Det vet vi ju inte med 100 %. kanske kommer nya rapporter som visar bättre resultat.Ja man griper ju efter vartenda halmstrån för att öka chansen till graviditet, man får nästan panik, iallafall jag. Men eftersom jag valde att inte äta DHEA pga jag är så rädd för att mensen ska rubbas och jag har inte så mycket tid kvar att vänta eftersom jag är drygt 41 år, kanske gör jag fel som inte tar det? Har samtidigt läst om många som fått oregelbunden och väldigt försenad mens och detta gjorde att jag backade. Jag har helt enkelt inte den där isen i magen att testa och se. Det känns som jag är i en stor kamp mot min egna kropp, jag är i krig mot min egna kropp som gör precis tvärtemot vad jag vill, ibland hatar jag min livmoder, har till och med skällt ut den en gång när jag var ensam hemma och jättedeppig, jag låtsades som min livmoder satt där bredvid mig och jag skällde o skällde tills jag föll i gråt i soffan, min psykolog så att det är bra att få ut sin ilska och frustration, hon gav mig tipset att gå ut i skogen och skrika så högt jag kan, men det känns inget vidare när man har grannar överallt kände jag , men då så psykologen att varför är det okej att skrika av glädje o bete sig allmänt galet om man vunnit mycket pengar, men att det inte är okej att skrika av sorg, och hon har ju rätt tycker jag, känslorna måste ju ut vare sig det är sorg eller glädje. Oj nu svamla jag ut där lite.... Så bra för dig att du fått ägglossning.

Förstår verkligen kluvenheten. Så känner jag också även om jag nu valde att äta dhea. Jag är 38 men vad jag förstår så motsvarar mina värden snarare en kropp som är 45, så jag har ju också ont om tid... Jag har ju lyckats bli gravid nyligen tidigare så det gjorde också att jag kände mig tveksam till att förstöra något. Läkaren som samarbetar med Falun tyckte dock inte att jag hade ngt att förlora med tanke på hur mina äggstockar såg ut och mina värden... Han trodde ju inte att vi kommer att lyckas något mer. Samtidigt känns det så konstigt eftersom jag dels blev gravid i maj förra året (som slutade i intrauterin fosterdöd 29 nov 2012), dels blev gravid igen i april nu iår (vilket slutade i MA v. 8+). Senaste året har jag ju liksom mestadels av tiden varit gravid...