• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Snart lycklig
    mba12 skrev 2014-04-02 11:02:44 följande:
    CFF lycka till <3

Jag är tillbaka till ruta 1, kommer vara mer här i FL numera.

Snart L. hoppas det går bra för dig <3

En fråga till er tjejer som får Prasteron utskrivet, är det någon som har burkar över kan jag köpa.

Kram
    Vad roligt att höra från dig (men inte roligt att du ska behöva vara här du med...). Vad har hänt sedan sist? Har du gjort några behandlingar, eller?

Jag kämpar på! Återföring blir senare i vår/sommar.

Tyvärr har jag inga tabletter över. Har några kvar från en tidigare beställning från dhea.com.

Kram!
  • Snart lycklig

Katt12, det var ju inte kul om du eventuellt reagerar på dem. Har inte heller hört det förut! Tycker det verkar lämpligt att testa att vara utan och sedan börja igen, för att se hur du reagerar.

Trodde som du att dhea.com inte längre levererade. Bra om de gör det!

• Snart lycklig
    Katt12 skrev 2014-04-04 13:15:56 följande:
    Vad bra att de fortf skickar t Sverige! Var det lång leveranstid? Har du börjat ta tabletterna än, This?

När jag tidigare beställde från dhea.com tycker jag mig komma ihåg att det inte tog så lång tid innan ett platt kuvert med vaccumföpackade tabletter kom.
  • ThisIsMyYear
    Katt12 skrev 2014-04-04 13:15:56 följande:
    Vad bra att de fortf skickar t Sverige! Var det lång leveranstid? Har du börjat ta tabletterna än, This?
    kommer inte ihåg faktiskt, ett par veckor kanske? Ja jag har börjat, tredje dagen nu :) 
  • germany

Hej mba12! Så roligt att höra från dig igen Hjärta. Inboxar dig i mån av tid framöver (ingen mening att jag säger när...bara att det blir Flört kram.

Katt12 - Hur går det med dhea ätandet och utslagen? Inget som jag heller varit ut för och har inget minne av att någon annan haft liknande besvär. Hoppas det är övergående och borta nu.

• Katt12
    germany skrev 2014-04-07 09:47:15 följande:
    Hej mba12! Så roligt att höra från dig igen Hjärta. Inboxar dig i mån av tid framöver (ingen mening att jag säger när...bara att det blir Flört kram.

Katt12 - Hur går det med dhea ätandet och utslagen? Inget som jag heller varit ut för och har inget minne av att någon annan haft liknande besvär. Hoppas det är övergående och borta nu.

Jag vet, det verkar vara väldigt ovanligt med den här typen av biverkningar. Känns ibland (ja, ibland undrar jag faktiskt bokstavligt talat) som att det är någon däruppe som inte vill att jag ska lyckas få fler barn. Tycker varenda varenda sak jag försöker mig på går åt pipan på det mest märkliga sätt. Plus att min man lyckas pricka sina tjänsteresor (som han inte alltid kan planera själv, tyvärr) när jag här ÄL var och varannan månad, vilket är otroligt märkligt eftersom han inte reser SÅ mkt. Bl a här kan man läsa om denna ovanliga biverkan med utslag och klåda och den anges som allvarig, så jag vågar inte ta fler tabletter:

http://www.drugs.com/cdi/prasterone.html

Läste dock ngnstans att det antagligen inte är DHEA man reagerar mot utan ngt hjälpämne, därför funderar jag på att beställa via dhea.com el dyl alternativt köpa 7 Keto som väl säljs i Sverige och ska vara i princip samma sak?
  • Katt12

Glömde svara på din fråga om det gått över. Jo, det är lite bättre nu sedan jag på närakutens inrådan smörjer utslagen med kortisonsalva. Så det ordnar sig med utslagen, men vet inte om jag vågar ta de utskrivna tabletterna igenGråter.

• germany

Katt12 - Stackare, kan förstå att du tänker som du gör med att det måste finnas någon "däruppe" som styr saker och ting...Många ggr jag själv har tänkt så. Dock så är det nog bara en himla tråkig och onödig otur att det blir som det blir med allt och givetvis kring det som kretsar kring det (antagligen) viktigaste för dig just nu, dvs barnlängtan. Men så himla lätt att man känner sig drabbad och att allt är orättvist Rynkar på näsan.

Klokt av dig att inte ta mer av prasterone och utsätta dig för biverkningen igen då du uppenbart inte verkar tåla dom . Ingen dum  ide heller att prova som du själv skriver med att beställa DHEA från dhea.com och se vad som händer efter 1 tablett där (tar du bara 1 och ser hur du reagerar så borde det inte vara någon fara även om du skulle visa dig få utslag även av dom, då tar du ju inget mer av dom heller).

Annars får du köra med Q10 tex. Du är nog redan påläst kring alla möjliga tillskott skulle jag tro. Hoppas på det bästa för dig.

Visst fick du tvillingar så det är den katt jag tror att du är? Solig Jag har glömt lite då jag inte har vistats så mkt i de öppna trådarna senaste tiden.

• mba12

Snart L. Och Germany <3 saknade er alla mina medsystrar <3

Germany hur är det er och framförallt er lilla mirakel <3
    Snart L. modiga du <3 hoppas verkligen det går bra för dig <3

Det känns att dem flesta här på tråden har lyckats förutom jag och några få :(
    Kommer ni ihåg hur det kändes när man klarade tentor och det fanns några som inte klarade.
    Då kunde man göra något åt saken men inte det här! Det är utanför vår kontroll oavsett hur mycket man kämpar... Bara känslan att misslyckas varje gång! Usch förfärlig...

Nej jag har inte gjort några behandlingar då det visade sig att jag kan producera bara 1 ägg åt gången!
    Har ju försökt 4 ggr, 2 avbrutna pga 1 äggblåsa och dem andra 2 gångerna fick jag bara 1 ägg, ET och det slutade med mens.
    Insåg att IVF inte kan hjälpa mig, vi hade bara hemmaförsök. Utan några success.

Här står jag igen på ruta 1!

• ThisIsMyYear

Jag har fått väldigt fet hy i ansiktet efter denna första vecka :O Brukar ha fet hy i pannan som jag får smyga iväg och skölja av nån gång om dagen, nu måste jag smyga iväg flera ggr per dag och även skölja resten av ansiktet som är fett... :s Känns som att dra av ett lager smör från pannan! 

Sen har min mage börjat klia. Brukar ÄL flyttas nåt förresten?