• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Cice
    Feona skrev 2013-12-18 22:40:04 följande:

Hej Cice Vi har gjort vanlig ivf som resulterat i ET och FET men känner inte igen de mediciner el namn du skriver om. Vi har inte fått någon behandlingsplan utan gått rakt på nästa försök. Jag vill oxå ha en plan! Ååhhh , det känns verkligen som man kämpar i ensamhet ibland. Hoppas du får svar snart!
    Hjärta
  • Cice

God jul på Er !

Är det ngn av er som har haft mensvärk /molande värk efter FET, som har lyckats att bli gravid ?

Tacksamt för all hjälp och info.

Julkram

• tes 75
    Cice skrev 2013-12-25 16:34:38 följande:
      God jul på Er !

Är det ngn av er som har haft mensvärk /molande värk efter FET, som har lyckats att bli gravid ?

Tacksamt för all hjälp och info.

Julkram
    molvärk är ju förutom mensvärk också ett graviditetstecken.
  • Cice
    tes 75 skrev 2013-12-25 17:09:03 följande:
    molvärk är ju förutom mensvärk också ett graviditetstecken.
    Tack så mkt  tes 75,

Va rolig, jag  har läst en hel del om graviditetssymptom, men jag har aldrig   noterat.

Va glad jag blir !!!

Julkram !
  • cff
    Snart lycklig skrev 2013-12-23 08:42:25 följande:
    Cff. Tänkt på dig. Hur går det för dig? Kram.

Mot alla odds (riktigt dålig och strulig stimuleringscykel) är jag sedan i fredags, dvs en vecka, ruvare av två mycket fina 8-cellers/ 3-dagars...

Inga symptom och sköter tyvärr inte maten, vågar inte hoppas, men är lycklig över att jag fortfarande producerar befruktningsbara ägg (det är nu drygt 3 år sedan mitt amh uppmättes till 0,67 - vilket jag tror var innan de felaktiga amh-povresultaten kom).

Funkar det inte denna gång kommer jag att fortsätta försöka :)
  • Feona

Håller mina tummar :)

cff skrev 2013-12-26 22:50:48 följande:
    Mot alla odds (riktigt dålig och strulig stimuleringscykel) är jag sedan i fredags, dvs en vecka, ruvare av två mycket fina 8-cellers/ 3-dagars... Inga symptom och sköter tyvärr inte maten, vågar inte hoppas, men är lycklig över att jag fortfarande producerar befruktningsbara ägg (det är nu drygt 3 år sedan mitt amh uppmättes till 0,67 - vilket jag tror var innan de felaktiga amh-povresultaten kom). Funkar det inte denna gång kommer jag att fortsätta försöka :)

• MissBoring
    Feona skrev 2013-12-18 22:35:25 följande:
    Tack, idag kände jag mig lite deppig då jag kom på mig själv att önska få vara gravid. Men i måndags skickade jag iväg hormontesterna till USA och väntar nu på att få svar om hur det ligger till. Det känns hoppfullt att ha något på gång liksom, om det så är provsvar eller annat men man är ändå på väg åt något håll. Vi har i januari bokad tid med vår IVF klinik här hemma i Sverige. Undrar lite om vad man kan få för mer hjälp inför nästa försök? Finns det något mer dom kan göra för oss eller är det utlandet som kan mer om alternativen för oss? Hur har det gått för dig? Vad gjorde du efter dina provsvar?

Spännande att se vad dina prover visar.

Du får läsa på och skriva ner mycket frågor att ta med dig till kliniken så att ni får frågat allt ni vill oxh förhoppningsvis få svar. ..

Jag vet ju inte vad ni haft för tilläggs medeciner förut etc.

Jag använde mig av provsvaren till att stärka min kropp och göra allt med kost och tillskott för att den skulle/ska läka. Antagligen är det hormonrubbning som kommer utifrån utmattade binjurar som gjorde att vi hade svårt att lyckas då barn.

Vi gjorde 3 ivf:er innan jag tog salivtestet men sen har jag istället lagt ner energin på att få balans i kroppen.

Årerkom gärna när du fått dina provsvar.

Gott nytt år också!
  • MissBoring
    cff skrev 2013-12-26 22:50:48 följande:
    Mot alla odds (riktigt dålig och strulig stimuleringscykel) är jag sedan i fredags, dvs en vecka, ruvare av två mycket fina 8-cellers/ 3-dagars...

Inga symptom och sköter tyvärr inte maten, vågar inte hoppas, men är lycklig över att jag fortfarande producerar befruktningsbara ägg (det är nu drygt 3 år sedan mitt amh uppmättes till 0,67 - vilket jag tror var innan de felaktiga amh-povresultaten kom).

Funkar det inte denna gång kommer jag att fortsätta försöka :)

Hej, hur har det gått? Jag har hållt en extra tumme för dig. Du är så tapper som kämpar och kämpar! Hoppas 2014 bringar glädje och lycka!
  • Feona

Tack och Gott Nytt År önskar jag dig! Ja, det skall bli spännande med provsvaren. Jag läser på och samlar information nu, förhoppningsvis får jag svar snart och kan börja hjälpa min kropp på bästa sätt.känns spännande och hoppfullt :)

MissBoring skrev 2014-01-01 14:05:36 följande:
    Spännande att se vad dina prover visar. Du får läsa på och skriva ner mycket frågor att ta med dig till kliniken så att ni får frågat allt ni vill oxh förhoppningsvis få svar. .. Jag vet ju inte vad ni haft för tilläggs medeciner förut etc. Jag använde mig av provsvaren till att stärka min kropp och göra allt med kost och tillskott för att den skulle/ska läka. Antagligen är det hormonrubbning som kommer utifrån utmattade binjurar som gjorde att vi hade svårt att lyckas då barn. Vi gjorde 3 ivf:er innan jag tog salivtestet men sen har jag istället lagt ner energin på att få balans i kroppen. Årerkom gärna när du fått dina provsvar. Gott nytt år också!

• cff

... minus även denna gång. Och inte det minsta, minsta lilla symptom. Känner inte knappast av vare sig progesteronet, ÄL-sprutan, eller hcg-boostern numera - kanske har kroppen blivit immun. På lördag bär det av till London för ytterligare ett besök hos Gorgy - jag skall få en transfusion av vita blodkroppar från min mamma (=LIT) för att bilda några antikroppar som tydligen skall vara bra.
    Väntar på svar från min danske läkare, men gissar att det blir insemination i kommande cykel, samtidigt som jag börjar nedreglera för att sedan köra IVF igen i cykeln därefter. Jag producerar ju fortfarande ägg, som lyckas bli befruktade och dela sig, och det känns som att jag fortfarande har en chans, även om jag just nu har tappat räkningen på hur många gånger jag har försökt.

Trots mitt minus har jag bestämt mig för att 2014 skall bli ett bra år. Gott nytt år på er allihopa!