• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Aileen2014

Hej!

Jag undrar också om det är okej att äta Dhea och Pergotime samtidigt!? Jag kommer ta en paus med Dhea under tiden jag äter Pergotime tills jag fått ett pålitligt svar.

Jag var på ett Homeopatiskt apotek o frågade i förbifarten om de hade tips på bra preparat förutom det jag redan stod o betalade (Sepia D6) och då fick jag tipset att äta Dhea. Jag gick direkt till en hälsokost där de säljs över (under...) disk o började glatt äta direkt.
    Men nu när jag kollar upp ämnet på nätet blir jag lite orolig, förutom att det verkar kunna öka fretilitet så KAN det ju tydligen ha motsatt effekt på fertiliteten för vissa personer, enligt en läkare.
    Någon som vet mer?

Jag är 43 o vill inte riskera något.

Är det nån som vet en doktor som jag kan rådfråga i ämnet? Kanske bra att tex kolla mina egna nivåer av Dhea.

Vill helst vräka i mig allt som ökar fertiliteten men det kanske kan bli coktaileffekter av alltihop o ge motsatt effekt! Tungan ute

Hoppas på lite tips!

Förövrigt är jag singel o ska inseminera för tredje gången i Danmark om ca två veckor om någon som sitter i samma båt vill att vi ska hålla varann i handen...!

• Katt12

Hej Aileen, var läste du om att DHEA kan sänka fertiliteten? Har du ngn länk? Blev oxå väldigt nyfiken på var du kunde köpa DHEA i butik? Var det i Sthlm? Var det DHEA el 7 Keto? Lycka till i Danmark!

• LinneaSvea

Aileen2014. Blev lite nyfiken, vad är sepia D6 för något, vad ska det vara bra för??
    har också läst att DHEA tom kan ha motsatt effekt på fertiliteten, därför är det viktigt att ta vissa prover. Det roliga är att när jag pratade med IVF Falun så tar de aldrig några prover utan skriver bara ut det, så man blir ju lite förvirrad minst sagt.
    lill111, jag bor också i Göteborg, går hos en privat gyn som har skrivit ut det till mig fast han har ingen aning om vad det är som han säger . Lycka till!!

• Feona

Hej tjejer, har inte varit inne här på länge. Har inte orkat, varit låg, ledsen, gråter och undrar varför det inte vill fästa på mig. Har fått flera fina ägg vid ivf försök men inget vill fästa! Har nu något kvar i frysen och vill försöka men vågar inte tro, hoppas eller tänka på om det inte lyckas. Förlåt att jag bara delar med mig nu när jag är så ledsen men behövde verkligen få komma in hit igen och skriva, läsa om hur det går för er och underbart att vissa faktiskt lyckas ( inger hopp igen:). Har bokat tid för lärarmötesplatsen på torsdag, vill fråga om Assistent hatching. Varför har dom inte sagt något om det? Vill passa på att fråga er som verkar insatta., kan jag äta DHEA under tiden vi återför ägg vid ivf eller frysförsök? Måste jag sluta innan eller ni som lyckats, har ni bara kört på utan avbrott och ändå lyckats? Tusen tack för att ni tog er tid att lyssna., känner mig lättare om hjärtat och själen men börjar givetvis gråta ändå. Får nog boka tid till någon att prata med oxå nu., vill ju vara glad och känna mig stark. Kram

• ThisIsMyYear

Vad fort tiden gått ändå, tredje veckan med DHEA nu :) Är det meningen att man ska känna nåt av dem? Förutom fet hy och försenad ÄL (vilket är två saker som även jag har märkt).

Har även fått för mig att jag har ömmare bröst än vad jag brukar ha såhär veckan före mens, ett litet hopp som tänts fast jag vet att det tar  ca 3 månader innan DHEA börjar fungera... Tänker också på att pollenallergin har slagit till, kanske kroppen har fullt upp med det och inte stöter bort eventuella befruktade ägg? Hoppas kan man ju göra, men det blir IVF till hösten..

• Hannah8401

Jag känner inte av något av dhean. Men kanske får jag också sen äl? Är på dag 20 idag och fortfarande ingen. Jag har ju problem att få äl också, så det kan ju bara vara en vanlig älfri cykel.

I såna fall ska jag ta pergotime i nästa cykel.

Hur många dagar senare har ni fått äl än vanligt med dhean?

• intetnyttpåplusfronten

Min ÄL var också försenad, med ett par dagar. Den kom på dag 16, kommer alltid på dag 14 annars! Idag på dag 26 så har även jag väldigt ömma bröst, och imorse hade jag lite blod i trosan :o Mensen kommer alltid på dag 30-33 numera (förut kom den alltid på dag 28), men har inte blött något mer så vet inte riktigt vad det kan ha varit...

Ailen, var har du läst att DHEA har motsatt effekt på fertiliteten? :O Och undrar också om du fick dhea eller 7 keto?

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Katt12

Har nu kört 7 Keto några dagar och peppar peppar inga utslag hittills som av prasteron. Kör 25 mg kapslar men vet inte vilken dagsdos som rekommenderas..? Är det ngn som vet hur mkt man brukar ta för att stärka äggkvaliteten är jag jättetacksam.

Lill, du frågade tidigare om DHEA.com är bästa sajten och jag tror att det är i alla fall en av de största. Svårt att tro att det skulle vara ngt dåligt när de levererar till så många länder. Annars har jag uppfattat att man kan köpa fr makemefertile och biovea oxå.

Vi är ju i samma sits på så vis att vi har ok AMH och barn sedan tidigare så jag tänker som du att det är väl bra att testa DHEA/7 keto o melatonin innan beslut om ÄD.

Köpte 3 mg burk m melatonin i Aten i höstas men har inte börjat ännu. Tar pergo denna mån så jag vet inte hur mkt man kan blanda heller (kör munkpeppar oxå..) får se om jag ev väntar t mens eller hur jag gör.

• lill111
    Katt12 skrev 2014-05-05 08:52:47 följande:
    Har nu kört 7 Keto några dagar och peppar peppar inga utslag hittills som av prasteron. Kör 25 mg kapslar men vet inte vilken dagsdos som rekommenderas..? Är det ngn som vet hur mkt man brukar ta för att stärka äggkvaliteten är jag jättetacksam.

Lill, du frågade tidigare om DHEA.com är bästa sajten och jag tror att det är i alla fall en av de största. Svårt att tro att det skulle vara ngt dåligt när de levererar till så många länder. Annars har jag uppfattat att man kan köpa fr makemefertile och biovea oxå.

Vi är ju i samma sits på så vis att vi har ok AMH och barn sedan tidigare så jag tänker som du att det är väl bra att testa DHEA/7 keto o melatonin innan beslut om ÄD.

Köpte 3 mg burk m melatonin i Aten i höstas men har inte börjat ännu. Tar pergo denna mån så jag vet inte hur mkt man kan blanda heller (kör munkpeppar oxå..) får se om jag ev väntar t mens eller hur jag gör.
    Hej Katt - intressant och tack för svar!! Jag har fått Prastoran på recept och ska hämta ut det idag:)

Kör Melatonin 3 mg sedan en vecka tillbaka - vessvärre har jag den sämsta cykeln någon sin. Gjorde ju första IVFEN  nu i april, misslyckat resultat 5 ägg 3 blev befruktade och ett toppägg till mig, men minus -därav beslut om DHEA och Melatonin.

NU denna cyjel efter IVF har jag blött sedan ÄL och har jätteont kontaktade kliniken idag och fått en akuttid - blir sååå trött - när ska detta elände sluta??

MIn kropp gillade uppenbarligen inte IVFEN, ska bara vila upp  mig nu över sommaren och knapra Prastoran och Melatonin samt Q10 och allt annat - immunmedicinerna med såklart----pust denna djungel, när ska man sätta stopp - och gå över till ÄD??

Hoppas att du finner rätt och att ni lyckas fram över - vi får följas åt...

Det jag tänker är vaäl att det inte kan vara bra att göra IVF när kroppen är i obalans med spottings och mellanblödnignar är väl som att be om ett misslyckande - vill få ordning på mina hormoner först,  en det kanske inte går??

Enligt alla Gynekologer så är bara att acceptera - men köper inte riktigt det.../

KRAM, KRAM
  • Katt12

Lill, vad jobbigt du haft det:( Hur gick det hos gyn, ngn hjälp el vettig förklaring?

Superbra att du fick prasteron utskrivet, billigare och skönt att slippa beställa! Hoppas du inte får utslag som jag, men det är nog extremt ovanligt, hittade bara info om det på utländska sajter.