• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Hannah8401

Nu har jag faktiskt fått en del finnar, gissar attdet är från dhean. Jag minns inte att jag fick det sist. Har troligtvis inte haft nån äl denna månad heller, men det vet jag inte om det beror på dhean, jag hade problem med äl förut också.

dhea.com har alltså börjat skicka till sverige igen?

Är det någon annan än jag som fått en vecka kortare cykel med pergotime?

• Katt12

Ja, det går bra att beställa fr DHEA.com! Beställde minsta förp DHEA för ett par veckor sen innan jag bestämde mig för att hålla mig till 7 keto just nu (eftersom jag fick utslag o utebliven ÄL av prasteron orkar jag inte chansa på ren DHEA igen just nu).

• Lisi73

Hej! Jag följer denna tråd. Jag är 41 år och har försökt bli gravid i ca 6 år. Jag och min sambo har gjort en enklare utredning, och felet ligger hos mig. Jag har ett amh på 0,8, samt ett förhöjt fsh och s-dheas på 1,5. Jag har varit gravid två ggr och gjort abort, så förstod inte riktigt hur allvarligt läget var. Jag har nu beställt dhea från bionova, då vi förmodligen kommer påbörja IVF på Carl von linne kliniken i augusti. Jag har inte tagit upp detta med kliniken utan kör på eget bevåg! Jag undrar om ni vet vad ni hade för s-dheas värde när ni började med dhea och om ni har tagit något prov för att se om dhean har gett något resultat? /L

• Lisi73

Hej igen... Nu har jag läst igenom tråden mycket noggrannare och fått svar på det jag undrade i inlägget ovan. Och jag köpte dhean på biovea så klart, inte bionova. /L

• Katt12

Hej Lisi, tycker din fråga är intressant och blir nyfiken på vad du hittat i tråden ang DHEA värde och hur det förändrats? Jag hade DHEA 1,6 vid provtagning förra året och kör nu 7 keto sedan någon vecka.

• Katt12

Hannah, jag har följt instruktionerna och tagit en tablett per dag fr dag 5.

• Katt12

Hej, jag har nu tagit 7 Keto DHEA 50 mg/dag i ca 6 v. Tog inga hormonprover innan, utan senaste provet var DHEA förra året, då det låg på 1,6. Nu beställde jag prover på DHEA och Testosteron i förra veckan och döm om min förvåning när resultatet var att DHEA nu låg på ynka 1,1 samtidigt som Testosteron låg på 11 (!). Maxvärdet ska vara 2,7 för kvinnor... Någon som ens varit i närheten av detta? Och i så fall, hur gör man för att sänka sitt Testosteronvärde..?

• livetsmitt

Hej
    Har någon upplevt håravfall som biverkning? Jag åt DHEA sommaren och hösten 2013, men slutade innan årsskiftet. När jag nu ser mig i spegeln inser jag att mitt hår har tunnats ut betänkligt i pannan, jag har nästan fått sådana där "flikar" som män får. Jag har i övrigt mycket tjockt hår.

Jag har läst på en sidan som sponsras av Priorin att överskott av DHEA kan leda till håravfall. Men jag har också läst att klimakteriet kan ge håravfall.

Jag är nu 49 år och helt säkert i klimakteriet (min mens är numera mycket gles) så håravfallet kan ju bero på det. Men är det någon som har upplevt att håret har tunnats ut fläckvis eller helt och hållet som en följd av att ni har ätit DHEA?

Fö. blev jag inte gravid tack vare DHEA, så det blir inget syskon till vår dotter. Men hon har aldrig hittills uttryckt önskemål om ett syskon så för hennes del verkar det vara helt OK ändå. Dessutom har vi några andra familjer i vår omgivning som också "bara" har ett barn.  Jag träffar en präst ibland för att prata om sekundär barnlöshet, åldrande och klimakterium, det är mycket bra för mig. Men visst längtar jag själv väldigt mycket efter ytterligare ett barn, men jag försöker då att fokusera på glädjen i det jag faktiskt har samt tänker att Gud kanske är klokare än jag och att även om jag själv ville ha två barn så kanske jag är en bättre mamma till ett barn.

Varma hälsningar till er alla!

• LinneaSvea

Livetsmitt, det var kloka ord. Jag försöker också tänka som du skrev i dina sista rader men det är svårt. Själv väntar jag in min mens nu idagarna som jag känner på g. Blir 44 i juli och jag börjar också ge upp, har försökt så länge och ändrat så mycket i mitt liv men inget hjälper. Jag önskar dig all lycka, jag hoppas också jag kan lära mig att leva med mitt liv och kan leva med dina ord i bakhuvudet men nu känns det tungt....

Själv är jag inne på min fjärde eller femte månad med DHEA, det hjälper uppenbarligen inte mig heller. Jag tycker att jag tappar en del hår men det har jag nog alltid gjort i perioder. Hoppas det löser sig för dig. Det borde ju inte vara DHEA, tycker det var länge sen du slutade ta dem, det är ju sex månader sedan.

Kram på er alla!