• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • MissBoring
    cff skrev 2014-01-01 23:32:43 följande:
    ... minus även denna gång. Och inte det minsta, minsta lilla symptom. Känner inte knappast av vare sig progesteronet, ÄL-sprutan, eller hcg-boostern numera - kanske har kroppen blivit immun. På lördag bär det av till London för ytterligare ett besök hos Gorgy - jag skall få en transfusion av vita blodkroppar från min mamma (=LIT) för att bilda några antikroppar som tydligen skall vara bra.

Väntar på svar från min danske läkare, men gissar att det blir insemination i kommande cykel, samtidigt som jag börjar nedreglera för att sedan köra IVF igen i cykeln därefter. Jag producerar ju fortfarande ägg, som lyckas bli befruktade och dela sig, och det känns som att jag fortfarande har en chans, även om jag just nu har tappat räkningen på hur många gånger jag har försökt.

Trots mitt minus har jag bestämt mig för att 2014 skall bli ett bra år. Gott nytt år på er allihopa!

Usch vad trist med minus men vilken bra plan du har!

Du hittar dom mest spännande vägar att gå. Men nu hoppas jag att du kommer i mål snart!
  • cff

Jag har ätit 75 mg dhea / dag i över två år och endast haft mycket begränsade biverkningar (och det var i början). Men nu, de senaste månaderna, har jag börjat tappa massor med hår, fått lite manlig behåring i ansiktet (mörka hårstrån som också blir långa, på överläpp och haka), rejäl acne på rygg och bröst (har aldrig haft acne förut) och väldigt fett hår.

Jag har ungefär samtidigt för första gången ätit höga doser kortison (40 mg/dag) och funderar på om det kan ha samband. Typ att eftersom jag äter så mycket kortisol behöver inte binjurarna producera kortisol och de kan då istället producera mer dhea - vilket gör att jag får lite väl mycket dhea och därmed också testosteron.

Någon annan som upplevt något liknande när det ätit koritson?

Min husläkare har tyvärr blivit tillsagd att hon inte får skriva ut fler provremisser till mig så jag kan inte testa testosteronnivåerna och eftersom jag just nu håller på att trappa ned kortisonet vågar jag inte samtidigt sänka min dhea-dos (eftersom det redan kan vara jobbigt för binjurarna när man trappar ned kortisonet).

• Vi 5

Cff, så jobbigt jag känner inte igen det själv, men jag tycker att ditt resonemang låter rimligt! Det bör väl i så fall lugna ner sig när du har trappat ut kortisonet. Vad besvärligt också att du inte kan ta prover längre. Inte så lätt att hitta någon ny som man kan få hjälp av. Tänker på dig och hoppas så att din kämpaglöd ska ge utdelning! Kram!

• Snart lycklig
    cff skrev 2014-01-12 23:32:41 följande:

Jag har ätit 75 mg dhea / dag i över två år och endast haft mycket begränsade biverkningar (och det var i början). Men nu, de senaste månaderna, har jag börjat tappa massor med hår, fått lite manlig behåring i ansiktet (mörka hårstrån som också blir långa, på överläpp och haka), rejäl acne på rygg och bröst (har aldrig haft acne förut) och väldigt fett hår.

Jag har ungefär samtidigt för första gången ätit höga doser kortison (40 mg/dag) och funderar på om det kan ha samband. Typ att eftersom jag äter så mycket kortisol behöver inte binjurarna producera kortisol och de kan då istället producera mer dhea - vilket gör att jag får lite väl mycket dhea och därmed också testosteron.

Någon annan som upplevt något liknande när det ätit koritson?

Min husläkare har tyvärr blivit tillsagd att hon inte får skriva ut fler provremisser till mig så jag kan inte testa testosteronnivåerna och eftersom jag just nu håller på att trappa ned kortisonet vågar jag inte samtidigt sänka min dhea-dos (eftersom det redan kan vara jobbigt för binjurarna när man trappar ned kortisonet).

Lider så med dig! Jag kämpar också vidare. Vi får se hur allt slutar för oss...... Jag hejjar på dig!!!

Jag inboxar dig med uppgifter om där du kan ta blodprover till en kostnad på 300:-/gång. De flesta svaren får du samma dag per telefon. Vissa svar kan dröja, men det beror på vilka prover det är och när och hur Karolinska kör dem.
  • LinneaSvea

Hej, Jag är ny i denna tråden och vet inte om den fortfarande är aktiv? Jag är 43 och längtar så mycket efter en liten till. Fick min dotter strax efter att jag fyllt 40 och hade ett missfall i vecka 13 för exakt ett år sedan, sen har inget hänt. Nu knaprar jag DHEA sedan en månad tillbaka som jag fick utskrivet av min gyn efter lite påtryckning. Innan dess åt jag 7-keto i ca 1 månad. Nu har jag äntligen fått ta lite prover som påverkas av dessa tabletter och blir lite rädd.
    Är det någon som har koll på vad som gäller??
    Mitt DHEA-s var 11 - högt enl gyn
    Androstedion var 23,2 som tydligen var väldigt högt!?!
    SHBG låg inom referensintervallet.

Alla andra prover var bra förutom att jag har lågt amh också. Vad tror ni, ska jag sluta ta DHEA för så höga manliga hormoner kan väl inte vara bra??

Tacksam för all hjälp!

• MissBoring

Feona, hur gick det med dina provsvar och har du haft nån nytta av dem?

• MissBoring

LinneaSvea, tyvärr kan jag inte svara på dina frågor.

• Feona

Vet inte tillräckligt mycket för att kunna råda dig. Hoppas du finner svar snart, kram

LinneaSvea skrev 2014-02-27 09:54:02 följande:
    Hej, Jag är ny i denna tråden och vet inte om den fortfarande är aktiv? Jag är 43 och längtar så mycket efter en liten till. Fick min dotter strax efter att jag fyllt 40 och hade ett missfall i vecka 13 för exakt ett år sedan, sen har inget hänt. Nu knaprar jag DHEA sedan en månad tillbaka som jag fick utskrivet av min gyn efter lite påtryckning. Innan dess åt jag 7-keto i ca 1 månad. Nu har jag äntligen fått ta lite prover som påverkas av dessa tabletter och blir lite rädd. Är det någon som har koll på vad som gäller?? Mitt DHEA-s var 11 - högt enl gyn Androstedion var 23,2 som tydligen var väldigt högt!?! SHBG låg inom referensintervallet. Alla andra prover var bra förutom att jag har lågt amh också. Vad tror ni, ska jag sluta ta DHEA för så höga manliga hormoner kan väl inte vara bra?? Tacksam för all hjälp!

• Feona

Tack, det gick bra med testresultaten. Har lagt om en del i kosten, främst ökat proteinintaget. Har även fått recept och råd om vitaminer, mineraler och hormoner som kan hjälpa min kropp till att komma i balans och må bättre. Fick svar på flera frågetecken och hoppas nu att detta kan resultera i ett plus:) nu lägger jag mycket fokus kring att bara må bra, har i veckan slutat helt med kaffe och även te som innehåller tein. Har därför varit något tröttare än vanligt men tillåter mig att sova en stund på em. Hur går det för dig?

MissBoring skrev 2014-02-27 20:30:27 följande:
    Feona, hur gick det med dina provsvar och har du haft nån nytta av dem?

• MissBoring
    Feona skrev 2014-02-28 22:27:05 följande:
    Tack, det gick bra med testresultaten. Har lagt om en del i kosten, främst ökat proteinintaget. Har även fått recept och råd om vitaminer, mineraler och hormoner som kan hjälpa min kropp till att komma i balans och må bättre. Fick svar på flera frågetecken och hoppas nu att detta kan resultera i ett plus:) nu lägger jag mycket fokus kring att bara må bra, har i veckan slutat helt med kaffe och även te som innehåller tein. Har därför varit något tröttare än vanligt men tillåter mig att sova en stund på em. Hur går det för dig?

Men vad skönt att du fått lite svar och även rätat ut lite frågetecken!

Jag ändrade kosten ii maj men har nu haft en svacka... saknade mackorna till frukost så jag föll å har mig inte tagit mig på rätt spår helt igen, men snart är jsg där