• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Feona

Ååhhhh jag känner igen det men hittade ett jättegott surdegsbröd från Danmark som jag äter till frukost med smör, ost och skivat ägg på.. Har även rotat fram lite surdegsbrödrecept som bakas utan vete så nu skall det lukta gott i huset oxå :) kan du äta det eller måste du vara helt ifrån bröd?

MissBoring skrev 2014-03-01 00:05:02 följande:
    Men vad skönt att du fått lite svar och även rätat ut lite frågetecken! Jag ändrade kosten ii maj men har nu haft en svacka... saknade mackorna till frukost så jag föll å har mig inte tagit mig på rätt spår helt igen, men snart är jsg där

• MissBoring

Jag ska helst hålla mig glutenfri =\ å glutenfria bröd tycker jag kvittar förutom att jag hittat bra knäckebröd så dom har hjälpt mig mycket!

• Feona

Håller med dig om att det kan kännas motigt ibland, hoppas du finner tillbaka igen och kämpandes ger oss resultat snart.

MissBoring skrev 2014-03-01 10:27:47 följande:
    Jag ska helst hålla mig glutenfri =\ å glutenfria bröd tycker jag kvittar förutom att jag hittat bra knäckebröd så dom har hjälpt mig mycket!

• cff
    LinneaSvea skrev 2014-02-27 09:54:02 följande:
    Hej, Jag är ny i denna tråden och vet inte om den fortfarande är aktiv? Jag är 43 och längtar så mycket efter en liten till. Fick min dotter strax efter att jag fyllt 40 och hade ett missfall i vecka 13 för exakt ett år sedan, sen har inget hänt. Nu knaprar jag DHEA sedan en månad tillbaka som jag fick utskrivet av min gyn efter lite påtryckning. Innan dess åt jag 7-keto i ca 1 månad. Nu har jag äntligen fått ta lite prover som påverkas av dessa tabletter och blir lite rädd.
    Är det någon som har koll på vad som gäller??
    Mitt DHEA-s var 11 - högt enl gyn
    Androstedion var 23,2 som tydligen var väldigt högt!?!
    SHBG låg inom referensintervallet.

Alla andra prover var bra förutom att jag har lågt amh också. Vad tror ni, ska jag sluta ta DHEA för så höga manliga hormoner kan väl inte vara bra??

Tacksam för all hjälp!
    Hur lång tid (antal timmar) sedan senaste DHEA-tabletten tog du blodprovet? Min erfarenhet är att mitt DHEA-S är väldigt beroende på om det var 12, 24, 36 eller 72 timmar sedan senaste tabletten.
    Vad gäller Androstendion, vad det S-Androstendion du tog? Vilken enhet var provsvaret i och vad var referensintervallet?
  • ThisIsMyYear

Jag köpte den här: www.dhea.com/product.php&cat=0&page=0&featured=Y 

Men det kom inte i en burk?? Det kom i en karta och står ingenting om vad det är eller nånting, är det så det ska vara eller vad är detta? Står inte var det kom ifrån heller så jag börjar ju fundera över vad det är för nåt... :O 

• cff
    ThisIsMyYear skrev 2014-03-31 14:06:38 följande:
    Jag köpte den här: www.dhea.com/product.php 21&cat=0&page=0&featured=Y 

Men det kom inte i en burk?? Det kom i en karta och står ingenting om vad det är eller nånting, är det så det ska vara eller vad är detta? Står inte var det kom ifrån heller så jag börjar ju fundera över vad det är för nåt... :O 
    Jag trodde dhea.com hade slutat att skicka till Sverige (det sa det för något år sedan att de skulle göra). Tabletter därifrån brukar komma i platta (gula) kuvert med tabletterna i en genomskinlig, platt vacumförpackning. Det har att göra med att man egentligen inte riktigt från "importera" dhea...
    När jag har köpt tabletter från dhea.com har de definitivt innehållit dhea (för jag har testat mina nivåer innan och medans jag ätit dhea). :)
  • Katt12

Hej CFF, hur går det för dig? Tar du fortfarande DHEA? Jag ska börja nu, sent omsider, tänkte testa några månader innan vi går över till ÄD. Känna lite nervöst, är rädd för biverkningar. Men det tycks ju oxå som att vissa mått bra och blivit pigga och energiska av det.

• ThisIsMyYear
    cff skrev 2014-03-31 21:50:54 följande:
    Jag trodde dhea.com hade slutat att skicka till Sverige (det sa det för något år sedan att de skulle göra). Tabletter därifrån brukar komma i platta (gula) kuvert med tabletterna i en genomskinlig, platt vacumförpackning. Det har att göra med att man egentligen inte riktigt från "importera" dhea...
    När jag har köpt tabletter från dhea.com har de definitivt innehållit dhea (för jag har testat mina nivåer innan och medans jag ätit dhea). :)
    Ahaa, vad skönt, då har jag fått rätt då ;) 
    Jag blev bara så brydd över just det där gula kuvertet med tabletterna i vacumförpackning, för det stod ju inte på kuvertet var tabletterna kommer ifrån och det står ingenting alls på förpackningen vad det är för något eller vad det innehåller osv. Så jag har inte vågat börja, men då kan jag göra det då! :) 
    Jag har även beställt folsyra och vitaminer från olika ställen så jag var inte säker på vilket detta var men då vet jag, tack! :) 
  • cff
    Katt12 skrev 2014-04-01 04:24:32 följande:
    Hej CFF, hur går det för dig? Tar du fortfarande DHEA? Jag ska börja nu, sent omsider, tänkte testa några månader innan vi går över till ÄD. Känna lite nervöst, är rädd för biverkningar. Men det tycks ju oxå som att vissa mått bra och blivit pigga och energiska av det.
    Hej! Jag kan knappast säga att det går bra, för det gör det inte. Två senaste IVF:en har inte lett til något återförande, men jag fortsätter försöka :) 
    Denna cykel testar jag Pergotime för första gången - vet inte varför jag inte har fått det förut, har iofs inte efterfrågat det eftersom jag felaktigt trodde att man inte kunde ta det i "mellancyklerna" mellan två IVF (för att det då skulle störa själva IVF:en).
    Jag har nu ätit dhea i 2-2½ år har jag för mig (hade ju en rejäl brist tidigare) och mår utmärkt. Hade jag inte försökt bli gravid hade jag testat att trappa ned vid det här laget, men nu fortsätter jag. Fick rejäla biverkningar i samband med att jag började med en hög (40 mg) dos kortison, men det gick över när jag trappade ned och blev inte lika allvarligt andra gången jag tog en hög dos igen.
    Hur går det för dig?

• Snart lycklig
    cff skrev 2014-04-01 09:31:02 följande:
    Hej! Jag kan knappast säga att det går bra, för det gör det inte. Två senaste IVF:en har inte lett til något återförande, men jag fortsätter försöka :) 
    Denna cykel testar jag Pergotime för första gången - vet inte varför jag inte har fått det förut, har iofs inte efterfrågat det eftersom jag felaktigt trodde att man inte kunde ta det i "mellancyklerna" mellan två IVF (för att det då skulle störa själva IVF:en).
    Jag har nu ätit dhea i 2-2½ år har jag för mig (hade ju en rejäl brist tidigare) och mår utmärkt. Hade jag inte försökt bli gravid hade jag testat att trappa ned vid det här laget, men nu fortsätter jag. Fick rejäla biverkningar i samband med att jag började med en hög (40 mg) dos kortison, men det gick över när jag trappade ned och blev inte lika allvarligt andra gången jag tog en hög dos igen.
    Hur går det för dig?

Jag beundrar dig!!! Du ska se att det till slut ger utdelning. Kram.{#emotions_dlg.flower}