• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Intetnytt, det är flera i tråden som fått försenad äl (och mens). När vi skrev om det (längre bak i tråden) fick de flesta några dagar senare och ffa var det sent första cykeln man åt DHEA. Några enstaka har jag för mig tyvärr fick utebliven äl första cykeln. Det är en lång tråd, men finns mycket intressant i början av den, så det är värt att läsa frånbörjan. För mig och några till var det positivt med lite senare äl. Jag hoppas att det är så för dig!

• intetnyttpåplusfronten

Ok, tack! Då känner jag mig lite lugnare :)

Jag har faktiskt läst igenom hela tråden, men det var rätt längesen så jag har glömt en del tyvärr :/ 
    Fick mest panik nu imorse när testet var i princip blankt då det aldrig har hänt förr! Jag hoppas det beror på dhean och inte på klimakteriet! 

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • LinneaSvea

Hej på Er!

Nu har jag ätit prasteron i snart tre månader. Ni som ätit, testade ni proverna och era DHEA värden innan?? Jag brukar också har ägglossning ganska exakt men just denna månaden fick jag inget utslag på stickorna. Fick göra ett ultraljud på dag 16 då de såg en blåsa på nästan 20 mm fick jag med mig en ovitrellespruta hem som jag tog i fredags. Hoppas hoppas det har hjälpt. Men jag har också lågt AMH. Vi 5, hur menar du med att det har hjälpt med senare ägglossning??

Jag åt även 7-keto från Mia Lundin ett par månader innan jag lyckades få prasteron utskrivet. Usch, känner snart att det sista tåget har gått, fyller 44 till sommaren.

Lycka till alla som kämpar och hoppas på guldäggsregn här snart

• Katt12

LinneaSvea, bra att du fått en Ovitrelle att ta. Får jag fråga, hade du egen ÄL utan pergo innan du började m 7 Keto/prasteron? Som jag uppfattat det i 40+ tråden har du behövt ta pergo i alla fall nu på senare tid? I mitt fall lyser ÄL m sin frånvaro denna mån, blev förmodligen ngt knas efter att jag tog två prasteron på cd 1 o 2 innan jag slutade pga klåda o utslag. Så ledsen då jag har nyspolade äggledare o allt:(

Har du märkt ngn positiv skillnad i kroppen sen du började m dessa preparat? Vad är skillnaden mellan 7 Keto o prasteron, dvs vad gäller effekt/känsla i kroppen?

Det är ju ingen vinning att få böter äggkvalitet om det sedan inte blir ngn ÄL... Vad säger ni andra, är det bara första cykeln som strulat eller har det fortsatt så under hela behandlingen?

LS spännande i alla fall att du nu tagit prasteron 3 mån, det är ju då det ska börja ha effekt på äggkvaliteten!

• intetnyttpåplusfronten

Idag fick jag starkare på stickan! Glömde tyvärr ta test igår och är lite rädd att jag hade stegringen då, men å andra sidan så var det så pass svagt i förrgår att jag borde ha full stegring imorgon tror jag. Så verkar inte som att äggen är slut än :) 

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • LinneaSvea

Katt12, Jag märkte absolut ingen skilland när jag åt 7-keto. Däremot kan jag känna att jag kanske blivit lite piggare sen prasteronet men eftersom jag knaprar både rosenrot och Q10 så vet jag egentligen inte vad som är vad. Jag hade ju ganska höga DHEA värden när jag tog dem så egentligen vet jag inte om det är så bra för mig att äta prasteron eftersom det ju höjer testosteronet också och det vill man ju inte....
    Jag kan säga att jag har aldrig fått utslag på mina ÄL stickor utan hjälp av Pergo, inte ens innan jag fyllt 40 så jag har alltid ätit Pergo när jag försöker bli gravid just för att jag inte får utslag. Jag har i och för sig inte gjort något UL när jag inte ätit Pergo för att se om jag har äggblåsor på g så jag vet inte om jag bara har jättekort stegring så jag har missat den utan Pergo eller inte.
    Falun sa till mig att det var bara på de patienter som var under 40, typ 35-38 år som de egentligen hade märkt en förbättring av prasteron för, alltså inte för de 40+, men man vet ju aldrig ,-).

Jag kan inte säga att min ÄL har kommit senare efter prasteronet i alla fall inte de första månaderna men denna månaden var den sen, hade inget utslag dag 16 fast jag hade en äggblåsa på nästan 20 mm, därför fick jag ovitrelle så jag hoppas att jag fick ÄL som de säger, 36-40 timmar efter sprutan. Jag ska dit på onsdag och ta ett prov så jag ser att jag ägglossat. Jag smörjer mig med progesteronkräm också och jag vet inte om det kan störa ett sådant blodprov och det visste inte läkaren heller, det verkade som om han tyckte den krämen var rena skojet. Dessutom glömde jag smörja mig idag på morgon och har lite ångest för det... Hoppas att jag kan smörja två ggr ganska tätt i em och i kväll. Men som sagt börjar jag ge upp lite, det blir nog ingen liten till för mig. Ska faktiskt träffa en terapeut idag just i detta ärendet, så jag lär mig acceptera det och glädjas åt vad jag faktiskt har. Men som sagt hoppet är ju det sista som dör!

Kämpa på alla där ute och ha en härlig dag!