• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany

Katt 12 - Jag minns inte riktigt om ÄL kom senare varje månad efter att jag ätit Prasteron. Men jag tror att det varierade lite, men att jag blev förvånad när den först inte kom på den dag som den annars brukade göra. Står nog i något av mina inlägg....men det är ju så mkt att gå tillbaka och läsa så jag hoppas någon annan klok människa här kommer ihåg bättre än mig :).

Har du beställt DHEA utomlands ännu?

mba 12 - Ska skriva till dig snart. Hjärta

• LinneaSvea

Germany,  Blev du gravid spontant efter prasteron, åt du eller gjorde något något mer? och hur länge åt du det?? Tror du det var prasteronet som hjälpte dig??  Får jag fråga hur gammal du var när du blev gravid, vet att det är min ålder och äggmängd/kvalitet som är emot mig.

Har bebisen kommit ut och vad blev det??

• lill111

Hej alla!!

Har nu bestämt erfter första IVFEN att testa DHEA.

Äter nu också q 10 samt melatonin - första ivefen gav 5 ägg 3 befruktade och ett i toppkvalitet. Blev minus.

Har 6 mf/ma bakom mig och en son som kom 2010. Blev gravid direkt med honom.

Sedan 2011 har jag lätt blivit gravid, men dock mf/ma, därav jag misstänker dåliga ägg samt att jag är utredd i aten där mitt immunsystem är galet.

Så nu är planen fullt immunstöd samt testa DHEA, q 10 och melatonin.

Kommer köra detta nu och IVF nr två sker i juni.

Vart har ni betällt DHEA.

Jag går på Calanderska i gbg och de vägrade skriva ut Prastoran....

Kan man vända sig till Falun för att få recept trots man inte är deras patient?

Jag är med nyfiken på Germanys graviditet?? Naturligt eller IVF och din ålder...

Blev lite orolig då jag läste att DHEA svarar bäst på de mellan 35-38, jag fyllde 39 i december - har AMH på 0.9...

Kram från mig!!

• Katt12

Hej Lill, det är inte helt enkelt att få Prasteron utskrivet. Ett tips kan vara att kolla Faluns samarbetsgyn i närheten av där du bor och beställa tid - dessa är ju införstådda med Prasteronbehandling, de flesta andra verkar inte hört talas om det över huvud taget...

Ska man beställa verkar det som att dhea.com nu börjat skicka till Sverige igen, jag beställde där häromdagen.

Germany kanske inte tittar in så ofta,  men jag minns att hon blev naturligt gravid efter att ha tagit dhea under ganska lång tid, jag tror drygt ett halvår (rätt mig om jag har fel, Germany )

• Hannah8401

Hej hej! Jag tänkte följa med här igen, har väldigt lågt amhvärde och började äta dhea och blev gravid efter ca tre månader efter att jag startat med det. Först missfall sen gravid igen efter ca fyra månader och då fick jag världens finaste pojke.

Nu har jag fått tillbaka mensen och slutat amma och precis startat med dhea igen.

Tar även q10 och dvitamin i hög dos.

Hoppas såklart på att bli gravid igen, men vet att chanserna är små.

Blir spännande att följa er också.

• germany

Katt 12 - (och hej till er andra)  Glad Du har helt rätt. Jag åt prasteron i ca 7 månader och plussade sedan 39 år gammal den naturliga vägen trots att fertilitetsläkaren helt dömt ut min chans att få barn. Orden han uttalade den där aprildagen för ett par år sedan glömmer jag aldrig någonsin, även om de numera inte gör lika ont att tänka tillbaka då jag trots allt nu sitter här med min dotter. Mitt AMH var lågt (0,29 och högt FSH 14 (tror jag det var).

Jag tror absolut att DHEA hjälpte mig eller rättare sagt mina ägg. Men gjorde även en hel del annat för att boosta min kropp, både med andra preparat / vitaminer och ett betydligt sundare leverne med omhändertagande av min kropp och själ samt ändrad kost (bla glutenfritt och åt mkt proteiner och frukt och grönt, åt inget godis eller bakverk). Motinerade i lagom dos, varken för lite eller för mkt / hårt.

Det gjorde gott att jag kände att jag gjorde något sjäv i väntan på plusset  och jag tror eller rättare sagt vet at det är jätteviktigt att våga ha framtidstro och tro på sina chanser om att lyckas till slut (även om det är svårt många ggr när minuset lyser med sin frånvaro och misslyckade behandlingar / hemmaförsök).

Liksom Hannah så står vi också snart i startgroparna för att försöka få till ett syskon :) Det ska bli jättespännande att ge sig ut i barnverkstadsvärlden igen. Har fått ja från kvinnokliniken att spola igenom mina äggledare och väntar på svar från min hemortsgyn om att få lite preparat utskrivna samt hoppas jag få min önskan om att få ta lite prover uppfylld. Men kan inte börja preparera mig så mkt med tillskott då jag fortfarande ammar, så jag kan inte börja med prasteron vilket känns lite trist.  Har dock ej fått tillbaka min mens, men skönt att ligga steget före så att jag inte behöver slösa av min dyrbara tid. Fyller 41 i år.

Men vad bra att de skickar DHEA igen från dhea.com. Så många har beställt därifrån och det verkar fungera som det ska.

• lill111
    Katt12 skrev 2014-04-17 08:58:50 följande:
    Hej Lill, det är inte helt enkelt att få Prasteron utskrivet. Ett tips kan vara att kolla Faluns samarbetsgyn i närheten av där du bor och beställa tid - dessa är ju införstådda med Prasteronbehandling, de flesta andra verkar inte hört talas om det över huvud taget...

Ska man beställa verkar det som att dhea.com nu börjat skicka till Sverige igen, jag beställde där häromdagen.

Germany kanske inte tittar in så ofta,  men jag minns att hon blev naturligt gravid efter att ha tagit dhea under ganska lång tid, jag tror drygt ett halvår (rätt mig om jag har fel, Germany )

Tack snälla Katt!!

Är det det bästa DEHA?

Är det dyrt??

Kraam!
  • LinneaSvea

Germany, får man fråga vilka preparat du vill få utskrivna förutom prasteron, åt du dem förra gången med?
    Testade du ditt DHEA värde någon gång?? mitt ligger högt säger de men jag knaprar lite ändå.
    Vad duktig du har varit med all kost. Jag har jättesvårt att hålla mig till glutenfritt även om jag försöker dra ner på det sen är jag en riktig godisgris och det är inte roligt nu till påsk, speciellt inte när jag känner att det inte tagit sig denna gången heller... Det enda jag lyckas bra med är kaffet, vin dricker jag lite till maten på helgen. Ska försöka bättra mig på alla plan!
    Hoppas det lyckas för dig än en gång!!! Och att vi alla kan få uppleva lite mirakel här snart!
    GLAD PÅSK!!!

• LinneaSvea

Nu kom jag på en fråga till, Vet någon om det finns några restriktioner med att äta prasteron/DHEA tillsammans med ägglossningsstimulerade preparat typ perotime??? Jag kör med båda men vet inte om det är ok???

• Hannah8401

Linnesvea, jag åt pergotime och dhea samtidigt. Talade om det för läkaren som skrev ut pergotimen och hon sa inget.

Jag tempar nu för att se om jag har egen äl, annars kommer jag äta pergo igen samtidigt med dhea.