• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Feona

Nu är paketet på väg och snart hoppas jag kunna få testa :) vet du om man kan ta testen vilken dag som helst i cykeln eller måste man pricka in någon speciell dag?

MissBoring skrev 2013-11-27 22:07:44 följande:
    Ja det har jag med läst man kan göra. Är ju näst bäst efter ett besök Kul du känner hopp!

• MissBoring
    Feona skrev 2013-12-03 20:40:39 följande:
    Nu är paketet på väg och snart hoppas jag kunna få testa :) vet du om man kan ta testen vilken dag som helst i cykeln eller måste man pricka in någon speciell dag?

Spännande! Dag 19-21 tror jag det va man skulle ta men det står i beskrivningen. Lycka till
  • Katt12

Hej, har fått prasteron utskrivet idag och undrar om man kan ta det samtidigt med pergotime? Fått recepten frön olika gyn, därav min undran.

• Cice
    Hej  ,
    Jag  hoppas få hoppa in här igen. Det var  länge sen  som jag skrev i denna tråd.

Jag har  en fråga till er som har gjort stimulerad FET;  vanlig FET , ET ;

Hur mycket estrofem / cycklacur har ni har tagit och hur länge  ?

Läkare har rekommenderat mig att använda  " duphaston ( dydrogesteron ) " i tablett form. Fråga är hur man  ska  kunna kombinera den med litunus ( vaginal), hur mkt av dem ska man använda ?

Hur ser eran behandlingsplan ut efter ET / FET?

Jag vill gratulera alla som har lyckats att bli gravida och skicka en styrkkram till alla  medkämpare.

Stort tack för svar!

Cice
  • MissBoring
    Feona skrev 2013-12-03 20:40:39 följande:

Hur går det för dig?
  • Feona

Tack, idag kände jag mig lite deppig då jag kom på mig själv att önska få vara gravid. Men i måndags skickade jag iväg hormontesterna till USA och väntar nu på att få svar om hur det ligger till. Det känns hoppfullt att ha något på gång liksom, om det så är provsvar eller annat men man är ändå på väg åt något håll. Vi har i januari bokad tid med vår IVF klinik här hemma i Sverige. Undrar lite om vad man kan få för mer hjälp inför nästa försök? Finns det något mer dom kan göra för oss eller är det utlandet som kan mer om alternativen för oss? Hur har det gått för dig? Vad gjorde du efter dina provsvar?

MissBoring skrev 2013-12-18 13:56:26 följande:
    Hur går det för dig?

• Feona
    Cice skrev 2013-12-18 10:38:52 följande:
    Hej  , Jag  hoppas få hoppa in här igen. Det var  länge sen  som jag skrev i denna tråd.  Jag har  en fråga till er som har gjort stimulerad FET;  vanlig FET , ET ; Hur mycket estrofem / cycklacur har ni har tagit och hur länge  ?   Läkare har rekommenderat mig att använda  " duphaston ( dydrogesteron ) " i tablett form. Fråga är hur man  ska  kunna kombinera den med litunus ( vaginal), hur mkt av dem ska man använda ? Hur ser eran behandlingsplan ut efter ET / FET?  Jag vill gratulera alla som har lyckats att bli gravida och skicka en styrkkram till alla  medkämpare. Stort tack för svar! Cice

Hej Cice Vi har gjort vanlig ivf som resulterat i ET och FET men känner inte igen de mediciner el namn du skriver om. Vi har inte fått någon behandlingsplan utan gått rakt på nästa försök. Jag vill oxå ha en plan! Ååhhh , det känns verkligen som man kämpar i ensamhet ibland. Hoppas du får svar snart!
  • ser91

Hej! Kan man beställa dhea till Sverige från utlandet eller är det olagligt ? Ser att man tidigare i denna tråd nämn dhea.com. Någon som kan ge ett säkert svar om det är lagligt eller inte att föra in i Sverige? Glad

• cff

Dhea klassas som läkemedel (se: www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-skicka-lakemedel/) och det är inte tillåtet att föra in läkemedel per post från utanför EES (oavsett om det är på recept eller inte).

Lagtexen finns på sid 8.8b här:

www.tullverket.se/download/18.4ab1598c11632f3ba9280007797/1372755381891/51f08_02.pdf

Tyvärr skickar inte dhea.com till Sverige längre, men tack och lov skrive är många läkare i Sverige nu ut det av fertilitetsskäl (efter att Falun började och det på den vägen spriddes till deras hemortsläkare - kontaktupgifter till dessa tror jag finns på Faluns hemsida).