• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Katt12
    cff skrev 2014-04-01 09:31:02 följande:
    Hej! Jag kan knappast säga att det går bra, för det gör det inte. Två senaste IVF:en har inte lett til något återförande, men jag fortsätter försöka :) 
    Denna cykel testar jag Pergotime för första gången - vet inte varför jag inte har fått det förut, har iofs inte efterfrågat det eftersom jag felaktigt trodde att man inte kunde ta det i "mellancyklerna" mellan två IVF (för att det då skulle störa själva IVF:en).
    Jag har nu ätit dhea i 2-2½ år har jag för mig (hade ju en rejäl brist tidigare) och mår utmärkt. Hade jag inte försökt bli gravid hade jag testat att trappa ned vid det här laget, men nu fortsätter jag. Fick rejäla biverkningar i samband med att jag började med en hög (40 mg) dos kortison, men det gick över när jag trappade ned och blev inte lika allvarligt andra gången jag tog en hög dos igen.
    Hur går det för dig?

Tråkigt att höra att, men bra att du kämpar på. Det går inget vidare för mig heller, tyvärr. Inser såklart att jag har åldern emot mig, är född -69 och har nu hunnit fylla 45... Men senast jag kollade hade jag 1,7 i AMH och läkarna har hittills sagt att äggstockarna ser fina ut, så jag är ännu inte helt redo att gå över till ÄD. Gjorde en laparaskopi för att kolla min endo och spolade äggledarna för någon månad sen och tänkte nu börja med Prasteron som jag egentligen fick utskrivet för flera månader sen, men med rådet att börja efter operationen eftersom hormonbehandling kan öka propprisken vid kirurgiska ingrepp.

Mitt stora dilemma ang DHEA är just detta med koagulationen. Kan någon i tråden svara på vad som gäller där så vore det väldigt värdefullt. Jag har protein S brist, vilket innebär att jag har en ökad propprisk och ska ta Fragmin vid graviditet. Läkaren som skrev ut Prasteron tyckte inte att det var någon fara, men jag ringde ändå Koagulationsmottagningen för att kolla med dem eftersom jag vet att man inte ska ta östrogenpreparat typ kombinerade p-piller om man har protein S brist. De kände (som vanligt) inte till Prasteron men tyckte att det lät som att jag borde ta Fragminsprutor parallellt med behandlingen. Nu läser jag att Prasteron förstärker effekten av antikoagulantia och det känns plötsligt obehagligt både att vara utan blodförtunnande (ev propprisk) och att ta det om man inte vet hur stark effekten blir av preparaten blir i kombination med DHEA.

Tänker att många som håller på med fertilitetsbehandling tar väl både DHEA och Trombyl och Fragmin..? Har någon i tråden fått info om detta, t ex från IVF Falun som ju skriver ut alla dessa preparat?

• Katt12

Cff, glömde skriva: stort lycka till nu med Pergotime beh! Är det Pergotime och insemination du kombinerar?

Du har alltså fått ok på att ta pergo och DHEA samtidigt (jag var osäker på om detta var okej?)? Håller tummarna för dig.

• cff
    Katt12 skrev 2014-04-01 21:18:19 följande:
    Cff, glömde skriva: stort lycka till nu med Pergotime beh! Är det Pergotime och insemination du kombinerar?

Du har alltså fått ok på att ta pergo och DHEA samtidigt (jag var osäker på om detta var okej?)? Håller tummarna för dig.
    Glad ingen läkare som "lägger sig i" vad jag tar - det är helt enkelt jag som bestämmer själv och har valt vad jag skall äta. Så jag vet tyvärr inte om det är ok eller inte. Tycker dock att mitt blod tar längre tid att levra sig (tidigare kändes det som att det tog stopp direkt, t.ex. när jag skulle dra upp blod i ett "kapillärrör" så blev de det liksom bara en "korv" Skrattande. Jag tar ju mkt som påverkar koagulationen, omega 3, klexane i omgångar, ibland (men inte ofta) Trombyl.
  • mba12

CFF lycka till <3

Jag är tillbaka till ruta 1, kommer vara mer här i FL numera.

Snart L. hoppas det går bra för dig <3

En fråga till er tjejer som får Prasteron utskrivet, är det någon som har burkar över kan jag köpa.

Kram

• mba12

Tack Katt12, som du ser jag lever fortfarande men inga bra nyheter. Kämpar fortfarande!

Hur går det för dig?

• Katt12

Hej... Blir så trött! Har äntligen börjat m prasteron igår. Döm om min förvåning när jag får kliande utslag några timmar efter att ha tagit första tabletten. Tog ändå en tablett idag igen men besvären fortsätter och det är nog bara att inse att jag är allergisk:( Kan ju vara mot ngt hjälpämne i just prasteron. Finns det fortf ngnstans där man kan beställa DHEA utomlands ifrån? Eller får man åka t USA o handla..?

• mba12

Jag har faktiskt ingen aning! Det är bara USA jag känner till.
    Konstig med utslag! Hörde inte nån som fick det. Men man är ju olika och reagerar olika på olika ämne.

I och med att du har börjat nyligen, vågar du sluta med det ett par eller 3 dagar och se hur det blir. Sen får du börja igen och se om du får samma reaktion!?! För att säkerställa att det är just Prasteron du får utslag av!?!
    Lycka till 

• ThisIsMyYear
    Katt12 skrev 2014-04-03 20:46:54 följande:
    Hej... Blir så trött! Har äntligen börjat m prasteron igår. Döm om min förvåning när jag får kliande utslag några timmar efter att ha tagit första tabletten. Tog ändå en tablett idag igen men besvären fortsätter och det är nog bara att inse att jag är allergisk:( Kan ju vara mot ngt hjälpämne i just prasteron. Finns det fortf ngnstans där man kan beställa DHEA utomlands ifrån? Eller får man åka t USA o handla..?
    Jag beställde som sagt från dhea.com för ett par veckor sedan, så man måste inte åka till USA :) 
    Men vad konstigt med utslag!
  • Katt12

Vad bra att de fortf skickar t Sverige! Var det lång leveranstid? Har du börjat ta tabletterna än, This?