• Anonym (Va?)

Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!

Hur ska jag göra??

Jag har sökt ett jobb som jag gärna vill ha.... jag är nu kallad på intervju nästa vecka.....superkul.... Jobbet är som socialsekreterare och jag är utbildad socionom... har dock aldrig jobbat som det, fick examen 2009... har haft ströjobb här o där sedan dess... samt småkurser via AF....

MEN

Jag satt inne för dråp under åren 1999-2005....och har därför ett stort hål i mitt CV som de garanterat kommer att fråga om...

VAD SKA JAG SÄGA??

Sanningen eller ska jag ljuga och säga att jag ex varit utomlands? Vad tycker du?         

• Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!
  • radwanska
    Anonym skrev 2012-03-29 09:10:52 följande:
    Tror ärligt inte att du kommer få jobbet......

De kommer inte vilja ha en kollega som suttit i fängelse flera år för dråp!
    Inte som socialsekreterare!!

Jag har också "luckor" i mitt liv/cv.... där jag inte varit produktiv.... men pga psykisk ohälsa.... och jag får INGA jobb längre...Gråter     Man får helt enkelt inte ha några "icke godkända" luckor i sitt liv numera om man vill ha en chans att få arbete. Jag är dömd till fattigdom resten av mitt liv och kan inget göra åt det. Mina barn drabbas också.
    Om det är så illa att du inte kan få jobb längre pga "luckor" i cv skulle jag verligen "fylla ut" de där luckorna. Bara att ändra datumen på de andra jobben lite granna så att luckorna täpps igen så att säga. 
  • AA2012
    http://www.expressen.se/nyheter/svart-for-brottsdomda-att-fa-jobb/

Svårt för brottsdömda att få jobb
    Det blir allt vanligare att arbetssökande måste bevisa att de inte har brott i bagaget.

Kraven på registerutdrag från belastningsregistret leder till att före detta brottslingar riskerar att hamna långt från arbetsmarknaden, rapporterar SR Ekot.

Sedan 2001 är det obligatoriskt med kontroller i polisens belastningsregister för personal inom barnomsorg och skola. Men det har även blivit vanligare att andra arbetsgivare kontrollerar så att de arbetssökande inte har ett brottsligt förflutet.

Under de första åren på 2000-talet gjordes årligen omkring 40 000 utdrag. Nu är den siffran uppe i över 170 000 och det handlar alltså om utdrag som inte krävs enligt lag.

– På ett samhällsplan så innebär det att vi kommer att se mer återfall i brott, säger Christel Backman vid Göteborgs Universitet som skriver avhandling om det svenska belastningsregistret, till Ekot.

Det är framförallt i branscher som transport, hushållsnära tjänster och bemanningsföretag som registerutdrag efterfrågas, enligt Christel Backman.

– Man gör det för att man ska skydda sig från anställda som kan komma att begå brott. Om arbetsgivaren har två helt likvärdiga kandidater så väljer de den utan register, säger hon.

Svårt tio år framåt

Hårddraget innebär detta att någon som dömts till tre månaders fängelse för till exempel stöld får svårare att söka jobb tio år framåt, eftersom det är så länge som en prick i registret kan finnas kvar. Före detta brottslingar hamnar alltså längre bort från arbetslivet.

– Man räknar med att sökande sållar bort sig själva. De som har varit dömda för något vill inte söka. De tänker att det säger något djupt om deras karaktär om de en gång varit dömda för ett brott, säger Christel Backman.

• Anonym (Varför inte)
    radwanska skrev 2012-03-29 09:21:55 följande:
    Om det är så illa att du inte kan få jobb längre pga "luckor" i cv skulle jag verligen "fylla ut" de där luckorna. Bara att ändra datumen på de andra jobben lite granna så att luckorna täpps igen så att säga. 
    Fast det kan ju bli lite knepigt, då vissa arbetsgivare väljer att kolla av med de arbeten du haft tidigare.

Sen håller jag inte med de i tråden som menar att det här ska tigas ihjäl. Jag anser att TS visar större god vilja, och blir mer trovärdig i att livet tagit en vändning om TS står för sin bakgrund. Håller man tyst så får man bilden av att man vill dölja något. Dölja något som de uppenbarligen kommer att få reda på iaf.
  • Brianna

Var ärlig och förklara vad som hänt och att du avtjänat ditt straff.

Ärlighet varar alltid längst! 

• Anonym

Vad tycker du själv som utbildad socionom är rätt - att ljuga om att du suttit inne för dråp eller att vara ärlig?

• Anonym
    radwanska skrev 2012-03-29 09:21:55 följande:
    Jadu... om det vore så lätt som det låter....
    Nej det går inte, har redan tänkt på den möjligheten.

Sen så känns det j-t fel också att jag måste tiga om vem jag är och hur mitt liv varit för att få arbete. Jag är jag och precis som men fysisk sjukdom så kan man få en psykisk.
    Men samhället visar tydligt att om du har haft ett psykiskt bekymmer så är det bästa att ta livet av dig för att du ska få ett normalt liv igen det kan du bara glömma....Gråter
    Man försöker och försöker och försöker. Men konkurransen är så hård och arbetsgivarna så fördomsfulla och vill ha det bästa (såklart...) så man kan bara sluta hoppas. 

De som får en neuropsykiatrisk diagnos har ju tur för de får förståelse, stöd och hjälp både ekonomiskt, socialt, medicinskt och praktiskt. Men den som inte får en sådan diagnos men har det svårt ändå, den får inget stöd överhuvudtaget!   

Förlåt TS för att jag kapade tråden.
    Lycka till iallafall. Hoppas för din skull.
  • Englia

Hur som kommer det synas i ditt belastningsregister.

• Argo
    Anonym (Svårt att fatta!) skrev 2012-03-28 21:01:16 följande:
    Men gud, ingen är mördad! Det är dråp! Vet du ens vad det innebär???

För att reda ut den saken: 

Mord och dråp är i grunden samma sak, ett medvetet och avsiktligt dödande av en annan människa. 

Det som skiljer mord från dråp är att vid dråp kan det finnas ”förmildrande omständigheter” såsom ex en misshandels-situation i hemmet. Är dödandet oavsiktligt, ett misstag, så kallas det ”vållande till annans död. Dråp leder till fängelse mellan 6-10 år. TS satt av ca sex år vilket med dagens 2/3-frigivning motsvarar ett straff på 8-9 år (av tio möjliga). 

Lagtext ur Brottsbalken, 3:e kapitlet: 

§1: Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. 

§2: Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år. 

Med detta förklarat är det fascinerande att läsa sida efter sida med ursäkter för att medvetet döda en annan människa, men visst, sådan kan vår natur vara. 

Vad gäller TS så anser jag att hon har en skyldighet att ge arbetsgivaren möjligheten att fatta ett så väl grundat beslut som möjligt. Det innebär att TS ska tala om  vad som hänt.

• Anonym (Dagmar)

Hej TS,
    önskar dig all lycka till på intervjun på måndag.

Hoppas de inte inte frågar, men om de gör det tycker jag du skall säga som det är. Du behöver inte gå in på detaljer om hur det har gått till men säga att du levde med en person som under flera år utsatte dig för psykisk och fysisk misshandel och att du agerat i självförsvar.

I mina ögon har du sonat ditt brott och jag hoppas att de kommer se det som jag ser. En stark person som vågar stå för sanningen!

All styrka till dig, om de inte ger dig en andra chans så är det inte rätt arbetsplats för dig. Då kommer det något bättre. Jag lovar. Håller mina tummar för dig.

KRAM 

• Anonym
    Argo skrev 2012-03-29 09:47:34 följande:

För att reda ut den saken: 

Mord och dråp är i grunden samma sak, ett medvetet och avsiktligt dödande av en annan människa. 

Det som skiljer mord från dråp är att vid dråp kan det finnas ”förmildrande omständigheter” såsom ex en misshandels-situation i hemmet. Är dödandet oavsiktligt, ett misstag, så kallas det ”vållande till annans död. Dråp leder till fängelse mellan 6-10 år. TS satt av ca sex år vilket med dagens 2/3-frigivning motsvarar ett straff på 8-9 år (av tio möjliga). 

Lagtext ur Brottsbalken, 3:e kapitlet: 

§1: Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. 

§2: Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år. 

Med detta förklarat är det fascinerande att läsa sida efter sida med ursäkter för att medvetet döda en annan människa, men visst, sådan kan vår natur vara. 

Vad gäller TS så anser jag att hon har en skyldighet att ge arbetsgivaren möjligheten att fatta ett så väl grundat beslut som möjligt. Det innebär att TS ska tala om  vad som hänt.

Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!