• Pepsi

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

andetag skrev 2013-02-19 13:52:05 följande:
    Kikar in till er med några frågor.. Befinner mig nämligen själv i önskan om Pergotime.  

Hur var det när ni fick Pergotime utskrivet? Gick ni till landsting eller privat? Fick era män lämna tester och vad är anledningen till att ni får Pergotime? 

Jag har PCO. Vi hade kört oskyddat sen vi blev ihop...Så vi fick hjälp rätt så snart... drygt ett år hade vi "försökt"
    Men visste ju att jag aldrig hade ägglossning så det var mitt största argument...För att vi hade ju aldrig några ärliga chanser att kunna försöka skaffa barn, när jag aldrig hade ägglossning.

Jag var på ett samtal och det togs prover och fick göra VUL. Fick uppge min sambos personnummer. Men de har aldrig viljat träffa honom. Enda han har behövt göra är att lämna ett spermaprov.

• Pepsi
    snosan skrev 2013-02-19 10:44:58 följande:
    imorn börjar jag med min 5:e enkelkur!  fick ta provera då ägglossning uteblivit och mensen inte kom själv...
    men har börjat träna och äta bättre så har även gått ner 2kilo samt minskat 5cm i midjan! 
    Låter som mig...min ägglossning uteblev ju oxå.
    Tog min 5:e kur nu och har bim om nån vecka.
    Så vi får se...Tycker det är vår tur nu ;)
  • Pepsi
    Gizmooo skrev 2013-02-19 17:27:06 följande:
    Hoppar in i tråden jag med.
    Vi har försökt bli gravid i 5år utan resultat.
    Jag fick pergo utskrivet av min förra läkare. Men då bara ½ tablett i 5 dagar och två omgångar.
    Sen hände det inte så mycket mer än att jag håller på gå ner i vikt för att få IVF.
    Nu har vi bytt läkare och då fick vi pergotime direkt. Jag var hos henne för 3 år sedan också så hon har redan lite historia om oss. Nu fick jag en hel kur som vi ska prova i 2 månader. Om inget händer då så ska vi ta en dubbelkur på tredje månaden.
    Jag har väldigt bra ägglossning redan så nu hoppas jag verkligen på att det är våran tur.
    Men jag tycker att det är konstigt att jag bara fick en halv kur av min förre läkare?

Jag har ätit en kur nu och ägglossningen borde ske nu i dagarna. 
    Hej och välkommen!
    Roligt att det fortfarande hittar hit nya människor!

En liten fråga, hade du ägglossning när du fick ½ tabletts-kur?

• Pepsi
    Gizmooo skrev 2013-02-19 17:35:02 följande:
    Tack Glad

Ja han sa att jag hade jätte bra ägglossning och många ägg. Och det har jag fortfarande. 
    Han kanske var rädd att det skulle bli många då? Eller vad vet jag? 
    Det var det jag tänkte att det säkert var därför :)
    Men då hoppas vi att det går på första enkelkuren då ;)
  • Pepsi
    snosan skrev 2013-02-19 20:11:50 följande:
    ja definitivt våran tur nu!! :D hoppas det tar sig för dig !

jag börjar ju imorn med pergotime. Jag har börjat träna hårt och hoppas de gör någon skillnad :) 

Tack!
    Jag slutade äta godis och dricka läsk. Och har uteslutit kolhydrater nu efter nyår. Och har gått ner i vikt. Har inte kollat hur mycket, men det känns på kläderna och en del ser och frågar vad jag gjort :P

Jag var ju på ett VUL nu när jag ätit pergotime för att det varit struligt med ägglossningarna senaste gångerna och då hade jag ett ägg som växt till 20 mm redan på dag 14. Har aldrig haft så stor äggblåsa så tidigt i cykeln.
    Frågade om vilkten kunde ha något med det o göra, och det var mycket möjligt sa läkaren. Så visst gör ett par kilo skillnad. Hon sa faktiskt att dom som lider av PCO, för dom kan det räcka med att gå ner 5% av sin kroppsvikt för att det ska bli skillnad. Det tycker jag inte är jätte mycket.

Sen tänkte jag på en annan grej...Nu har ju Emmie02 fått sin bebis och Choklaa får väl sin vilken  dag som helst nu. Då är ju inte trådens kvot av gravida uppfyllda...Då är det ju liksom två platser kvar...Så då kan vi ta dom...  ;-P

Nej men som sagt får se vad testet visar i slutet av nästa vecka om mensen inte har kommit då.
  • Pepsi
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-02-19 19:52:07 följande:
    Imorgon ska jag på vul och se om dubbelkuren funkade. Sambon är med som stöd. Vet inte hur jag kommer reagera om inte dubbel funkar heller. Än så länge är jag inte så ledsen. Det har inte gått så lång tid, och så känns det overkligt att bli mamma, det är väl därför kanske.
    Hur har det gått?? :)
  • Pepsi
    snosan skrev 2013-02-20 16:16:17 följande:
    låter ju toppen, men har aldrig fått göra vul för att kolla ägg... bara få in på blodprov 2ggr... så om denna inte tar sig ska jag kräva att jag får in på vul--- kul att se om de händer något... inte bara anta att det sker som man gör nu... lätt att jag tar en av de platserna ;)
    Jag fick ju komma på ett VUL nu för att min ägglossning först uteblev och sen kom ju mensen hur lång tid efter stegringen på ägglosningstesterna som helst. Så de var väl så illa tvungna. Så fick jag ju pröva Pregnyl-spruta oxå. Så vi får väl se.
    Skulle det inte ta sig denna gång eller nästa gång. Så skulle vi få pröva med inseminering, om vi ville.

Men det är inget jag o sambon pratat om...än..
  • Pepsi
    snosan skrev 2013-02-21 13:51:04 följande:
    vad är pergnylspruta? Inseminering , ivf eller bara att spruta in karlns simmare?? Vad kostar inseminering?

Det är en spruta man tar så man vet att ägget verkligen släpper. Bara spruta in sambons simmare, efter att de tvättat rent och tagit ut dom starkaste simmarna. Kostar? Det har jag ingen anning om...Tror att dom första försöken är väl vanlig sjukhustaxa. Srn vet jag inte.
  • Pepsi
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-02-21 22:41:32 följande:
    Vi verkar ligga i fas med varandra vad gäller Pergotimekuren.
    Jag var där i onsdags, vilket är cykeldag 14. Tyvärr kunde vi inte hitta någon äggblåsa som var större än någon annan. Däremot hade jag visst spår av någon slags ägglossningsvätska vilket ska vara tecken på att en äggblåsa spruckit och ett ägg kan vara på väg. Det går inte att säga säkert. Hade jag varit där en eller två dagar innan hade det kanske synts. Så nu gäller det att hålla tummarna att en ägglossning ÄR på gång. Och såklart göra "det" så att det där eventuella ägget kan befruktas.
    Nästa vecka ska jag göra blodprov som sist, och då kommer facit - om det varit ägglossning eller inte.

Har ni hört något om vätskan som kommer vid spräckningen av äggblåsor??
    Ja..Jag har BIM nästa vecka....Så vi får se vad som händer då. :)

Aldrig hört talas om att de kan se någon vätska faktiskt...Men då var ju inte hoppet helt ute :)
  • Pepsi

Har lite dö-tid på jobbet och har suttit och läst inlägg långt tillbaka i tiden. Vad positiv man var då. :P

Känner mig inte alls lika positiv längre. Sa åt min sambo idag, att om vi inte får ett plus denna gång, kanske jag vill ta en paus i bebisverkstan.  Det är tankar som kommit över mig senaste veckan. Det är inte för att jag inte vill ha barn, men det är ju en press hela tiden...Lyckas pergotimen denna gång? Släpper ägget? Myser vi tillräckligt? osv....Skulle vilja leva utan den pressen ett tag.

Har ni någonsin känt att ni bara vill ge upp? Vad har fått er att fortsätta?

Ska köpa test imorgon och ta det på måndagmorgon. Är ledig då, så möjligheten att sitta och tjura hemma finns om det är negativt.

Många tankar i huvudet just nu!

Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)