• Pepsi

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

SaraKarla skrev 2013-04-15 20:23:18 följande:
    Hur stark dos äter du? Jag äter 4 tabletter/dag vilket är maxdos, och jag har inga biverkningar, dock kan man ha det ibörjan och bör trappa upp sakta. 
    Jag har dock klarat mig bra från biverkningar hela tiden, men lite illamående hade jag ibörjan. Dock kan jag precis som du, behöva trycka i mig något "onyttigt" ibland. Jag har haft lite problem med yrsel, vet dock inte om det är lågt blodtryck eller om det beror på metforminet. 
    Vad jag hört och läst så är ju LCHF en bra kost när man har pcos (antar att du har det?) och även när man äter metformin. Dock fungerar inte det för mig, för då blir jag också väldigt illamående. Jag försöker att äta regelbundet, lagom portioner, och långsamma kolhydrater. Försöker undvika vitt bröd, pasta och ris. Men jag äter små mängder av tex potatis till middagen eller lite fullkornspasta. Äter jag bröd äter jag riktigt grovt bröd eller havregrynsgröt. 
    Alltså ren lchf och metformin blir för mycket för mig. Metformin ger ju samma effekt med kroppen som lchf gör, så jag tror inte det är nödvändigt att kombinera de två sakerna. Har du testat att bara äta "nyttigt" utan lchf? Kanske blir det bättre?    
    Japp har PCO, och det är bara andra veckan jag äter metforimin och första veckan som jag äter 2 x 500 mg. Så jag äter 1000 mg om dagen.
    Det är oxå den informationen jag läst mig till. Jag har inte ändrat något på min kost utan har kört med LCHF...Jag ska se om jag möjligen mår bättre om ett par dagar då kroppen kanske vant sig. Funderar dock på att kanske äta en smörgås eller något sånt på morgonen just för att få i mig några långsamma kolhydrater. För en brödskiva känner jag är nyttigare än att behöva äta en glass varje gång :P
    Men det tåls att tänkas på :D

Jag hoppas bara att jag går ner lite till....Då kanske jag kan gå ner dom där sista 5 bonuskilona som jag skulle vilja. :)
  • Pepsi
    SaraKarla skrev 2013-04-15 20:41:54 följande:

Absolut, det låter som en bra idé. Man behöver ju inte vara så jättesträng när man ändå äter metformin. En grov macka med nyttigt pålägg är inte fel, annars är ju fiberberikad havregrynsgröt en utmärkt och mättande frukost. Dessutom tycker jag att en banan till mellanmål hjälper väldigt mycket, men det får man väl inte äta när man äter enligt lchf? Det kan ju vara ett tips annars.

Jag rasar i vikt med metformin. Dock håller jag också koll på kalorier. Svarar du på pergo? Har inte läst tråden.  
    Det där tåls att tänkas på, verkligen! :)
    Ska ge det ett par dagar till så får vi se.

Jag prövade en enkelkur men det fungerade inte. Funkar med dubbelkur, fast ibland lossnar inte ägget, en gång förut har jag fått en pregnyl-spruta som hjälper ägget att lossna. Ska få det denna gång oxå. Min läkare har skickat remiss så vi ska få pröva insemination om jag inte blir gravid på det här försöket.
  • Pepsi
    choklaa skrev 2013-04-16 19:46:35 följande:
    Håller med att viktminskning kan hjälpa. Då jag samtidigt som jag körde pergotime hårdbantade och då tog de sig.
    Vi får väl se om det kan hjälpa en annan oxå. Idag har jag iallafall inte haft några besvär ifrån Metforminet  =)
  • Pepsi
    Matilda03 skrev 2013-04-17 16:08:46 följande:
    Helt sjukt med Pergo för mig! Efter att ha fått äl jan och feb fick jag det inte i mars och sen nu när jag var på vul i måndags så hade jag sex mogna äggblåsor och fick sexförbud! Har tagit samma dos (dubbel) alla gångerna. Mina äggstockar verkar helt oberäknliga!

Gällande det här med vikt så har jag ätit mycket fel och onyttigt senaste månaderna speciellt nu senaste veckorna och ändå har jag fått äl av pergotime, när jag åt lchf förra året och gick ner i vikt i flera månader så åt jag också pergotime och då fick jag inte äl! Så jag vete tusan hur det är med vad som är bäst att äta osv..
    Det här med kost och vikt är ju ganska viktigt för oss som har PCO, kan säga att från och med det att jag började har jag ätit vanligt och där inkluderar vi godis och läsk. Fick ägglossning och någon månad fick jag inte ägglossning. Likadant nu när jag har ätit LCHF....Men för oss som har PCO, kan en viktminskning på mellan 5-10% på din kroppsvikt göra så att du ägglossar lättare om du inte får en spontan ägglossning. Sen är det ju lättare att bli gravid om man väger normalt.
  • Pepsi

Idag damp det ner ett brev från RMC i Linköping, vi har fått tid där den 23 Maj.
    Jäklar vad de vill veta mycket om oss båda.
    Nu blev jag nervös... helt plötsligt. Jag hoppas vi fixart på egen hand så vi slipper och åka till RMC, :P

• Pepsi
    SaraKarla skrev 2013-04-24 12:09:58 följande:
    Hej alla

Hur går det? Någon som har BIM snart?

Jag har bim till helgen. Känner absolut inga symtom idag. Igår kände jag små ilningar i ljumskarna och ner mot benen + att det sträckte sig lite i livmodern - kan dock ha varit inbillning. Med första barnet hade jag inga symtom så tidigt, men på bim-dagen (eller möjligvis dagen innan) så fick jag svag molvärk som kom i vågor. 

Måste nog inse att jag inte får veta förrens till helgen ändå... Men man vill känna efter såå mycket. Tycker denna tid är värst, har mycket lättare att hantera väntan på ägglossning, även om äl uteblir eller kommer väldigt sen. Så fort jag vet att jag haft äl blir jag jätteivrig. 

Usch, vilken jobbig väntan         
    Nej ingen BIM här inte :P Har du testat? :)
  • Pepsi

Jaha,...Då är det snart dags att åka iväg på VUL...Nervös som fanken...vet inte varför.
    Känner att det är något på vänster sida...(Tasktigt om det inte har växt till sig något)

• Pepsi

Jaha...hemma igen :) Och det var inte så konstigt att jag känner på vänster sida. Hon trodde hon såg 2 som var ca 13-14 cm... och en som var lite mindre. Denna gång fick jag ingen spruta för att hon tyckte att det såg mer aktivt ut i äggstockarna än vad det gjort förut.. Så hon trodde jag skulle ägglossa runt måndag/tisdag....

Så sluta hon med att "Hör av dig, om du blir gravid...Jag vill veta om det blir två eller en" haha :)

Då är det bara och hoppas på att de släpper oxå :)

• Pepsi
    SaraKarla skrev 2013-04-26 10:09:54 följande:
    Å vad spännande Pepsi. Nu är chansen stor! :) :)
    Jag har börjat tappa hoppet. Vet inte varför, men känner mig inte alls gravid
    Jag ska bara ägglossa först.. :P Har ju hänt förut att det inte gått vägen. Men nu som sagt känner jag ju att det är på g, så jag hoppas!

Tror inte du ska känna efter så mycket, lättare sagt än gjort. Försök o slappna av och ta det som det kommer.

Hoppet tappar man många gånger under resans gång, men det är bara och plocka upp det igen. Någon gång kommer en lite stjärna välja oss som sina föräldrar :)
Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)