• Anonym (är jag wt?)

Är det WT att bo i hyesrätt?

Läste runt lite på nätet och folk som tycker det är WT att bo i hyreslägenhet? Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-17 21:21
    *hyresrätt ska det givetvis stå i rubriken. Men det förstod nog de flesta.

• Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?
  • Anonym
    cloudberry79 skrev 2012-05-18 10:46:54 följande:
    Jo, en sak är dåligt, det är att man inte kan få rotavdrag om man tex vill hyra in någon att måla eller tapetsera. Det suger av principskäl, själv skulle jag aldrig slösa pengar på sånt. En annan dålig sak är att man kan få rökande grannar. Det har inte vi, men det kan ju hända.
    Men det där är en knasig jämförelse i klass med att säga att det är fel att man inte kan få socialbidrag när man har en fast inkomst i normalklassen. 

Vill jag renovera själv så förhandlar jag med hyresbolaget om eventuella avdrag annars gör dem det och de har möjlighet att göra det till priser som är helt omöjliga för BRägaren. Så summan av kardemumman är att man inte förlorar  något med en HR eftersom de tjänar in det på andra vägar.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Är det sant?) skrev 2012-05-18 10:43:24 följande:
    Hur många av er här bland inläggen äger er BR eller villa. Dvs ni har inga lång alls? Äger till 100%?

Jag är så glad att jag har en HR. Det är så skönt att hyra. Jag har inga lån. Jag har service dygnet runt i vissa fall. Det finns inget negativt med att hyra. 

Äger BR 100%, inga lån, höginkomsttagare, rökare, hamnade i gettot p g a skilsmässa - ser mig dock inte som WT - ser ni mig som WT ändå?!?
  • Björnmossa

Vi har valt HR framför BR. Detta eftersom:
    * vi orkar inte hålla på med tråkig lägenhetsrenovering och -fixning (husrenovering hade varit ok). Om något går sönder här, eller om det typ blir stopp i avloppet, så ringer vi ett samtal, sen är det fixat efter två dagar. Gratis.
    * vi vill kunna flytta snabbt och enkelt utan att riskera att förlora pengar.
    * vi har inte lust med föreningsmöten, städdagar och annat tjafs.
    * det är ekonomiskt fördelaktigt (vår hyra motsvarar avgift+ränta för likvärdiga lägenheter)

Lägenheten ligger i centrum i en medelstor stad (ingen storstad men en av de tio största). Förut bodde vi i ett billigare område och det var skillnad, men det är läget och inte bostadsformen det hänger på.

• Anonym (Är det sant?)
    Anonym (Fel) skrev 2012-05-18 10:56:44 följande:
    Äger BR 100%, inga lån, höginkomsttagare, rökare, hamnade i gettot p g a skilsmässa - ser mig dock inte som WT - ser ni mig som WT ändå?!?
    Min point var. Hur många har inte lån till nästan 100% på sin BR som då ägs av banken. Alla äger inte sin BR till 100%. Ovanligt
  • Anonym (Är det sant?)
    Björnmossa skrev 2012-05-18 10:57:30 följande:
    Vi har valt HR framför BR. Detta eftersom:
    * vi orkar inte hålla på med tråkig lägenhetsrenovering och -fixning (husrenovering hade varit ok). Om något går sönder här, eller om det typ blir stopp i avloppet, så ringer vi ett samtal, sen är det fixat efter två dagar. Gratis.
    * vi vill kunna flytta snabbt och enkelt utan att riskera att förlora pengar.
    * vi har inte lust med föreningsmöten, städdagar och annat tjafs.
    * det är ekonomiskt fördelaktigt (vår hyra motsvarar avgift+ränta för likvärdiga lägenheter)

Lägenheten ligger i centrum i en medelstor stad (ingen storstad men en av de tio största). Förut bodde vi i ett billigare område och det var skillnad, men det är läget och inte bostadsformen det hänger på.
  • WickedyWitch

Jag bor i hyresrätt och anser inte att jag är white trash.. Jag tycker inte ens man är white trash om man råkar bo i ett sämre område, då många människor gör det bästa av det de har (och vissa har inte mycket).
    Tycker vi borde sluta se ner på andra, en dag kan man sitta i skiten själv.

För övrigt finns det många fördelar med hyresrätt, och det har andra i tråden tagit upp himla bra :)

• IdaVasterflo
    Anonym (är jag wt?) skrev 2012-05-17 21:18:45 följande:
    Läste runt lite på nätet och folk som tycker det är WT att bo i hyreslägenhet? Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-17 21:21
    *hyresrätt ska det givetvis stå i rubriken. Men det förstod nog de flesta.
    Nej, men i husvagn. :-O
  • Anonym

Jag har själv aldrig bott i hyresrätt. Jag tycker ändå inte det behöver vara dåligt att bo så, det beror ju på i vilket område helt enkelt. Jag har kompisar som bott i fina hyresrättsområden utan några som helst problem :) Jag skulle dock tycka att det vore synd att man inte kan renovera fritt osv.

Själv bor jag i en bostadsrätt utan lån nu. Det värsta enligt mig är att bostadsrättsföreningen har så mycket makt, att man inte får hyra ut i andra hand som man vill osv. Väldigt negativt med tanke på hur dyra bostadsrätter är i dagens läge. Önskar därför att det kunde bli vanligt med äganderättlägenheter.

• Maria b

Säg det till min moster på 80 år snart,bor i hyreslägenhet,skulle hon vara en wt för det.Milde de gamla tanterna kommer jaga dej med rollator och käppar.

• Anonym (Är det sant?)
    Anonym skrev 2012-05-18 11:23:51 följande:
    Jag har själv aldrig bott i hyresrätt. Jag tycker ändå inte det behöver vara dåligt att bo så, det beror ju på i vilket område helt enkelt. Jag har kompisar som bott i fina hyresrättsområden utan några som helst problem :) Jag skulle dock tycka att det vore synd att man inte kan renovera fritt osv.

Själv bor jag i en bostadsrätt utan lån nu. Det värsta enligt mig är att bostadsrättsföreningen har så mycket makt, att man inte får hyra ut i andra hand som man vill osv. Väldigt negativt med tanke på hur dyra bostadsrätter är i dagens läge. Önskar därför att det kunde bli vanligt med äganderättlägenheter.
    Hade det funnits mer äganderättslägenheter skulle jag allvarligt fundera på att köpa det.

Detta med en styrelse som sitter och bestämmer är hemskt. Jag har många vänner i Sthlms innerstad som bor i borätter och det är inte alltid kul.
Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?