• Anonym (Fd:an)

Jävla muppfan!!

Så jävla förbannad!!! Har en son på drygt ett halvår tillsammans med mitt ex. Vi gjorde slut för första gången strax efter att vi fått reda på graviditeten och sedan hattade vi fram och tillbaka länge. Det är nu helt slut mellan oss sedan några månader på grund av att han kuckelurat med grannfrun (!!). Under ett svagt ögonblick skrev jag på för gemensam vårdnad eftersom han just då var så gullig och allting kändes bra. Nu till problemet. Idioten vägrar skriva över föräldrapenningdagar till mig. Inte för att han själv vill vara föräldraledig. Eller det kanske han vill men inte just nu.. Vad fan ska jag göra när mina dagar snart är slut??? Får ingen dagisplats, inget socialbidrag (ringt och kollat), har inga släktingar häromkring. Har försökt snacka med honom men han är helt körd i huvudet.

• Svar på tråden Jävla muppfan!!
  • Anonym

jag "tror" att man på nått vis kan "tvinga" eller stämma den andra förälderna på föräldradagarna, om man har hälften av dagarna var, och dina tar slut, och barnet är under 1 år, då ska den andra föräldern ge dig sina dagar om denne själv INTE tänkt vara föräldraledg, om den föräldern inte vill ge sina dagar så MÅSTE den ta hand om barnet och vara ledig, så är det bara..

• h8him
    Anonym skrev 2012-05-26 00:07:54 följande:
    hon får inte betala rättegångskostnaderna! spelar ingen roll vem som stämmer vem, BÅDA får betala rättegångskostnaderna
    Den som stämmer får betala för ansökan för stämningen. Sen betalar var och en sina ev. ombudskostnader.
  • h8him
    Anonym skrev 2012-05-26 00:10:01 följande:
    jag "tror" att man på nått vis kan "tvinga" eller stämma den andra förälderna på föräldradagarna, om man har hälften av dagarna var, och dina tar slut, och barnet är under 1 år, då ska den andra föräldern ge dig sina dagar om denne själv INTE tänkt vara föräldraledg, om den föräldern inte vill ge sina dagar så MÅSTE den ta hand om barnet och vara ledig, så är det bara..
    Det är nog mer ett önsketänkande tyvärr. Att tingsrätten skulle ge en förälder enskild vårdnad enbart för att denne vill ha/behöver föräldrapenningsdagar har jag svårt att tro att det någonsin skulle hända. Visst kan ts skicka in en ansökan om stämning och även ansöka om ett interimistiskt beslut gällande vårdnaden men jag kan inte riktigt se att hon skulle kunna vinna. Pappan har en alternativ lösning, även om den inte uppskattas av ts. Sen verkar det inte som om han får ha barnet ensam hos sig under det lilla umgänge han har och det är inte riktigt till ts fördel, om möjligheterna finns att han kan ha umgänge själv.

Men, självklart kan man aldrig veta hur tingsrätten skulle döma. Ts skulle kanske få enskild vårdnad utan problem..
  • nevermind

Du visar alla sms för Familjerätten som bevis på vilken skit han är så du får ensam vårdnad.

• h8him
    nevermind skrev 2012-05-26 00:26:25 följande:
    Du visar alla sms för Familjerätten som bevis på vilken skit han är så du får ensam vårdnad.
    Hur tänkte du nu? Familjerätten kan inte ge ts enskild vårdnad. Däremot kan de försöka hjälpa ts och pappan att komma överens och hitta en lösning.
  • Hedvig Hedning

Om det är pappans rätt att spara sina dagar och använda dom när han vill så har väl mamman samma rätt, vilket kommer resultera i en jävla massa nyfödda som är i behov av barnomsorg.  Vi får nog upplysa Reinfeldt och Co om att det inom en snar framtid kommer att behövas spädbarnsinstutioner eftersom föräldrarna hellre spar på sina dagar än stannar hemma och tar hand om dom tills dom är berättigade dagisplats.

Nåt snille som blivit överbetald för att konstruera den lagkombinationen Kräks

• Anonym
    Hedvig Hedning skrev 2012-05-26 00:53:41 följande:
    Om det är pappans rätt att spara sina dagar och använda dom när han vill så har väl mamman samma rätt, vilket kommer resultera i en jävla massa nyfödda som är i behov av barnomsorg.  Vi får nog upplysa Reinfeldt och Co om att det inom en snar framtid kommer att behövas spädbarnsinstutioner eftersom föräldrarna hellre spar på sina dagar än stannar hemma och tar hand om dom tills dom är berättigade dagisplats.

Nåt snille som blivit överbetald för att konstruera den lagkombinationen Kräks

Självklart har mamman samma rätt och det är därför det är smart att jobba ihop en bra SGI innan man planerar att få barn, vilket ts och pappan planerade och fick.

En mamma har bara halva föräldraledighetsdagarna. Man kan inte ta ut 100% och tro att man ska vara hemma 1 år eller mer.

Det är enkel matematik. Vill ts inte vara hemma utan inkomst får pappan ta hand om barnet. Och han har rätt att låta sin fru/Sambo sköta barnet när han ansvarar för barnet.
  • Anonym (männen då?)
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 18:00:22 följande:
    Det är inget fel på lagen. Mammor har det starkaste bandet till barnet när det föds och mest lämpade att ha vårdnaden om inte är gemensam.
    OFT, Varför då, är det universellt att mamman alltid är bäst på att ta hand om barn, sexistiskt tycker jag. Det finns garanterat fall där pappan är mer lämpad än mamman, man är inte bättre på att ta hand om ett barn bara för att man fött det, tyvärr. Adoption skulle ju i så fall vara helt fel. 
  • Hedvig Hedning
    Anonym skrev 2012-05-26 00:59:00 följande:
    Självklart har mamman samma rätt och det är därför det är smart att jobba ihop en bra SGI innan man planerar att få barn, vilket ts och pappan planerade och fick.

En mamma har bara halva föräldraledighetsdagarna. Man kan inte ta ut 100% och tro att man ska vara hemma 1 år eller mer.

Det är enkel matematik. Vill ts inte vara hemma utan inkomst får pappan ta hand om barnet. Och han har rätt att låta sin fru/Sambo sköta barnet när han ansvarar för barnet.
    Vad har SGI med saken att göra? Om båda föräldrarna väljer att åka direkt från BB till jobbet med hänvisning till att dom har rätt att spara sina dagar så är det ingen som är i behov av nåt SGI just då. Frågan är bara var barnet ska förvaras. Om lagen ger utrymme för båda att spara sina dagar som dom vill så borde det också erbjudas barnomsorg efter dom premisserna eller ställas krav på att båda föräldrana skulle ta ut sin del av föräldraledigheten fram till dess att barnet är stort nog för den barnomsorg som finns. Alternativt att den förälder som vägrar att ta ut sin del av dagarna inom ramen för den tiden får per automatik överföra motsvarande dagar till den andra parten.
  • Anonym
    Hedvig Hedning skrev 2012-05-26 01:31:33 följande:
    Vad har SGI med saken att göra? Om båda föräldrarna väljer att åka direkt från BB till jobbet med hänvisning till att dom har rätt att spara sina dagar så är det ingen som är i behov av nåt SGI just då. Frågan är bara var barnet ska förvaras. Om lagen ger utrymme för båda att spara sina dagar som dom vill så borde det också erbjudas barnomsorg efter dom premisserna eller ställas krav på att båda föräldrana skulle ta ut sin del av föräldraledigheten fram till dess att barnet är stort nog för den barnomsorg som finns. Alternativt att den förälder som vägrar att ta ut sin del av dagarna inom ramen för den tiden får per automatik överföra motsvarande dagar till den andra parten.
    Massor!!! Om mamman inte har SGI kan hon inte försörja sej om pappan sticker. Enkel matte.

Om morsan åker från BB till jobbet kommer soc.....

Om morsan vill börja jobba efter kanske 5-6 veckor protesterar ingen.

Bara för att en vill slösa alla dagar ska inte den andra måste ge bort alla sina.
Svar på tråden Jävla muppfan!!