• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • BookLady
    Anonym (min oxå) skrev 2012-05-26 16:09:45 följande:
    Min dotter är oxå långt före sina jämnåriga.

MEN det kan oxå tyda på någon form av diagnos tex aspberger osv.
    Nu säger jag definitivt inte att det är så!!

Jag uppmuntrar min dotter med och hon kan många bokstäver och läsa enklare ord även skriva någon få. Hon är drygt 2år! 

Häftigt! Ungefär som min gjorde. Skriva gör hon fortfarande inte med penna men på datorn har hon skrivit sen hon var ca 2,5. Men faktum är att vi haft en viss oro för henne när det gällt asperger eftersom hon inte funkade superbra socialt och vi föräldrar har gått på BUP, fast dottern har de aldrig träffat. Nu går det mycket bättre så vi har slutat på BUP, ingen utredning gjordes och inga åtgärder sattes in, men vi har koll ändå.
  • Anonym (Stolt mamma:))

TS, Kul:) Grattis!

Har en begåvad 4 åring, han har alltid varit väldigt framåt i utvecklingen. Han är även underbar som person, omtänksam och empatisk som få små barn. Jag är väldigt stolt och undrar varför människor(som många här på FL) inte bara kan vara glada för det här lilla barnets(och föräldrarnas skull) utan att avundsjukan måste  ta över och man måste bete sig som en liten unge själv och försöka "ta ner" den här stolta föräldern, som TS i det här fallet på
    jorden??

Är SKITSTOLT över min son!!! 

• silvergirl

Så roligt ts! Låter spännande och kul! Klockan kanske kan vara något att leka lite med, när hon nu har tidsuppfattning om dagar och så.. Testa lite lättare kapitelböcker, som Rädda Joppe och sådana, det är ju stimulerande att få en bildlös saga berättad för sig. Gunnel Linde är en bra författare som skrivit många otroligt fantasifulla böcker.  Ni kanske ska kolla upp vad friskolorna erbjuder, som tex Montessori. Undervisningen är inte "svårare" men det kan mycket väl vara mer individinriktat, vilket din dotter kanske behöver.. Tycker absolut att du har nytta av att utbyta erfarenheter med andra föräldrar, man vill förstås att hon ska utvecklas och inte bli uttråkad. Du har rätt att vara stolt och tala om vad hon kan, tyvärr bor vi ju i Janteland..

• Anghammarad
    puss skrev 2012-05-26 15:11:55 följande:
    Min treåring kan dividera med noll.
    Now, that's impressive!
  • Kulta17

Njut av ditt barn men kom ihåg att många klarar inte av att man är stolt över sitt barns framgångar, sätskilt när de är så duktiga som ditt. Mitt är likadant, jag vet. Hon är 5 år nu och kan mer än de flesta av våra elever i förskoleklassen!

• Anonym

min son är som din. vid 1 års ålder pratade han rent kunde alla färger
    vid 2 år kädet vart läattare när jag slutade vara nde han igen 40 talet ord och kunde "läsa" dom
    nu vid 3 år skriver han sitt namn o lite annat själv
    osv
    jag har tyckt att det varit skit tufft för man får banne mej inte ha en unge som är smart
    man får inte prata om det för då skryter man
    ja . det vart lättare när han började dagis. då dämpades "utvecklingsfarten" något

däremot kommer en hel del andra problem på köpet också som andra med barn i samma ålder inte förstår.

"

• Anonym (stolt mamma)
    Ung Mamma 91 skrev 2012-05-26 15:03:55 följande:
    Mm och min 4 månaders har gått på månen och har körkort. Samt har han nyss gått klart sin doktorutbidning. 
    Otroligt omoget skrivet!
  • Plutteli

Kul att hon är tidig men försök att träna henne i det sociala också för det är faktiskt svårare än allt det andra, speciellt för barn som är tidiga. Jag var själv ett tidigt barn och det är inte fören nu i vuxen ålder jag kan få det sociala att fungera eftersom jag i yngre ålder helt enkelt inte passade in eftersom jag var för mogen för min ålder, hade fel intressen, tyckte att sånt andra gillade var korkat m.m. (tex att supa skallen av sig varje helg i gymnasiet).

Mina egna barn är mer "som alla andra", tidigt i vissa saker, senare i annat ;) Min tvåa är den som är tidigast och över medel i utveckling för sin ålder. Hon är inte ens 1.5 år men har ett rikt ordförråd och sätter redan ihop ord när hon pratar (Tex "Sitta där", "Hej då Pappa", "Läs igen!") Hon kan skruva på och av lock, stapla saker, sticka nycklar i nyckelhål (vanliga alltså inte större leksaksnycklar), Ta av sig kläder (tröjor, byxor, skor), ta på sig lättare kläder som tröjor/klänningar. Hon har ett väldigt bra logiskt tänkande tex trycka på knappar i rätt ordning, enklare memory m.m.
    Med pedagogiska leksaker kommer man långt men det gäller ju att tänka till för att utmana de tidiga barnen och samtidigt inte glömma bort vikten av social anpassning!

Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!