• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Em00

Ts, jag tror fan din 3åring kan mer än min 13åriga systerson... Är det hon som är smart, eller han som är dum? =P

• viseversa
    Anton Chigurh skrev 2012-05-26 13:04:57 följande:
    "Skillnaden mellan genialitet och galenskap är hårfin".

Din unge är troligen gravt sinnessjuk. Sorry.....
    Trodde det var vad tråden gick ut på? Att se vems 3 åring som kan mest! Jämföra mao. Och JA jag överdrev extremt mycket . Spelar ingen roll vad hon kan och inte kan göra. Hon är min unge och jag är stolt oavsett.
  • viseversa
    Anonym (I win) skrev 2012-05-26 14:05:23 följande:
    Nej, asså helt seriöst så kunde mitt barn inget av det där från BB ;)
    Det sticker inte i mina ögon att en treåring kan det där. Det som sticker i mina ögon är att mamma känner ett behov av att RADA UPP allt dottern kan. Det finns ingen poäng med det förutom att hon vill höra "ooooh! wow!"

Det är stressande nog att vara förälder idag. Både jag och ungefär alla föräldrar jag känner har någongång tänkt eller frågat oss själva: Är mitt barn normal? Trots att man vet att alla barn utvecklas olika bidrar sådana här trådar bara till jämförelse med andra, vilket också är precis det som TS vill, då hon skriver i trådstarten "Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?" Hon vill jämföra. 

Det äcklar mig lika mycket som när föräldrar stoppar sina bebisar i skönhetstävlingar. 

Denna typen av skryt, för ja enligt mig så är det skryt, gör att andra föräldrar blir osäkra och vissa kanske pressar sina små barn att lära sig mer och snabbare och springer till bvc i tid och otid för att de inte tror att deras barn är normalt. Om ts verkligen hade velat diskutera hur det är att ha ett begåvat barn hade hon kunnat skriva på många andra sätt. Jag tycker att det är bra om människor är stolta över sina bedrifter och jag tror som jag skrev först att alla föräldrar är stolta över sina barn, vare sig de kan borsta håret eller inte. Men alla känner inte att de måste skryta över det...
  • Anonym (Mamma till 5)

Har 5 barn och väntar 6. Jag tror delvis på det du skriver kan jag säga. Hon kan säkert skriva och säga alfabetet med lite hjälp kan jag tro som alla andra normal begåvade barn. Tror inte hon varit blöjfri sedan 1 år och 6 månader. väldigt duktigt om hon kunde gå på dass på nätterna redan då. knyta skor är inte så svårt när man kommer på hur man gör.

Jag tycker ditt barn är som vilken 3 åring som helst och inte smartare än andra.

• Mamma SL

Oftast går utvecklingen i skov. Ena dagen är barnet före alla andra för att plötsligt vara lite efter kompisarna när de har haft en utvecklingsperiod. Naturligtvis är det inte alltid så, i mitt ena barns klass går det en tjej som är före i utvecklingen, hon är världens tristaste barn. Hon tycker att allt som de andra barnen gör är barnsligt och löjligt och oftast är hon för sig själv. Hon kan räkna och läsa, det kommer de andra barnen också lära sig tids nog men hon får aldrig tillbaka sin barndom. 

• Boost

Duktig tjej!
    Vår lillkille är 4 år och kan också allt det där.
    Dessutom räknar han + och - väldigt bra.
    Han är även tidig motoriskt och är en lovande talang inom innebandy och fotboll.
    Så nog har vi märkt att han är tidig på väldigt många områden i jämförelse med jämnåriga.
    Är barn tidiga så handlar det nog mycket om hur mycket föräldrarna lär ut och tar sig tid till det.

• Matkvinnan
    Jordgubbssmak skrev 2012-05-26 15:15:44 följande:
    Seriöst? Har ditt barn läst sen det var 1 -1,5 år gammalt?
    2,5-3 år står det.
  • Boost
    Mamma SL skrev 2012-05-26 15:56:50 följande:
    Hon kan räkna och läsa, det kommer de andra barnen också lära sig tids nog men hon får aldrig tillbaka sin barndom. 

På vilket sätt tappar man sin barndom bara för att hon kan räkna och läsa?
    Låter naturligt fel om hon "ser ner" på de andra barnen och tycker att de är löjliga, men det hör ju inte ihop med läsandet och skrivandet. 
  • Mamma SL
    Boost skrev 2012-05-26 16:01:36 följande:
    På vilket sätt tappar man sin barndom bara för att hon kan räkna och läsa?
    Låter naturligt fel om hon "ser ner" på de andra barnen och tycker att de är löjliga, men det hör ju inte ihop med läsandet och skrivandet. 
    Hon är väl tidig i sin mognad också inte vet jag om det hänger i hop men den känslan får jag. En sexårig plugghäst typ:)
  • Themis

Ja, en del har verkligen mer tur i genlotteriet än andra, man får gratulera.

Var och en får göra det bästa med det man har fått, och jämföra med sig själv i första hand.

Det är lite synd om barn som får lära sig att de måste jämföra sig mot andra tycker jag, när naturen är så relativt orättvis mot oss, både vad gäller utseende och "intel inside".

Den som kämpar och jobbar för att komma upp i ett godkänt betyg trots dyslexi och koncentrationsproblematik kan mycket väl vara lika duktig och mer ambitiös än den som i likhet med mig har fått stavningsgåvan som standardinstallation. Jag hoppas att alla barn får beröm för hur mycket de försöker också och inte bara för hur väl de lyckas jämfört med andra. {#emotions_dlg.flower}

Men vems jobb är det att göra ditt liv lyckligt då?
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!