• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Anonym (min oxå)

Min dotter är oxå långt före sina jämnåriga.

MEN det kan oxå tyda på någon form av diagnos tex aspberger osv.
    Nu säger jag definitivt inte att det är så!!

Jag uppmuntrar min dotter med och hon kan många bokstäver och läsa enklare ord även skriva någon få. Hon är drygt 2år! 

• Boost
    Mamma SL skrev 2012-05-26 16:07:10 följande:
    Hon är väl tidig i sin mognad också inte vet jag om det hänger i hop men den känslan får jag. En sexårig plugghäst typ:)

Låter synd om henne :(
    Kan inte vara roligt, undrar om hon själv också kan tycka det är när hon går där i sin ensamhet. 
  • Tramsa

Det var verkligen tidigt. Mina barn har inte kunnat allt det där som treåringar. min femtonåring ringde hem häromdagen och undrade vad mitt mellannamn var också, så hon har precis lärt sig allt på din lista .

• Serendipitet

Hon är duktig din tjej.

Min stora tjej var "tidig" med att puzzla och se mönster och former och hon lärde sig snabbt att prata men hon är precis som vilket annat barn som helst idag. Sprallig och glad :) Hon är 6 år och kan hela alfabetet, kan räkna vidare efter 100 och försöker läsa med varierad utgång och precis som du är jag jättestolt över min duktiga tjej :)

Jag tror att de flesta mammor gillar att berätta när deras barn lär sig något just eftersom man blir så mega sprängfylld i bröstet av stolthet och det ska man få göra. Precis som man ska få fråga om det är något som bekymrar en med barnets utveckling, dock tror jag inte att man enbart ska fokusera på ett barns färdigheter (tidiga eller sena) utan att möta dem som en individ istället där kanske personligheten och det inre är viktigare så att de inte lär sig att livet är en tävling som de jämt måste vinna.

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • Anonym (misfit)
    Boost skrev 2012-05-26 16:01:36 följande:
    På vilket sätt tappar man sin barndom bara för att hon kan räkna och läsa?
    Låter naturligt fel om hon "ser ner" på de andra barnen och tycker att de är löjliga, men det hör ju inte ihop med läsandet och skrivandet. 
    Det blir väl tyvärr naturligt så om det är alltför stor skillnad i tidsbegrepp, planeringsförmåga, kunskap och koncentration. Vad tycker en normal 11-åring om 7-åringarnas lekar och grepp om verkligheten?

Som tidigare utvecklad är man ett barn emotionellt men inte intellektuellt och det här med tidsbegrepp och att kunna förutse konsekvenser nästan som en vuxen gör att andra barns beteende ter sig lite väl kortsiktigt och ja, dumt, ibland.

Jag försöker lära min son att de är som de flesta barn är och att det är han som har råkat få lite mer av det vuxna sättet att tänka på kring risker och vad man gör och inte.
  • Anonym (smart barn)
    Regnig måndag skrev 2012-05-26 14:23:13 följande:
    Någon sa att vi måste satsa mer på högpresterande barn. Jag anser att det är helt fel. Föräldrarna måste ta sitt ansvar där och själva stimulera sina barn. Skolan ska satsa så att alla har en hygglig chans att bli bäst på det de är bäst på. Så funkar det inte idag och till dess så ska vi inte lägga resurser på mer elitisk inriktning utan det åligger föräldrarna.
    Jag håller delvis med att det inte är skolans uppgift att utbilda barnet på elitnivå. Nu för tiden med de individuella läroplanerna kan man säkert ta tillvara på barnets talanger och intressen bättre också.

MEN hur ska föräldrarna kunna stimulera och ta ansvar för sina smarta barn, när barnen på en viss nivå blir duktigare i ämnet än vad föräldrarna själva är? Det borde finnas kurser på mer avancerad nivå i matematik, språk, historia, fysik o.s.v. för barn, så som det finns i andra länder. Till rimlig kostnad eller i kommunal regi givetvis. Precis som barn håller på med musik och idrott på fritiden borde det finnas fler möjligheter till att förkovra sig i ämnen som språk, matematik o.s.v. i Sverige.

Ett exempel. Jag började som åttaåring att programmera enkla program och spel på vår hemdator, genom att läsa en instruktionsbok. Men ingen vuxen i min närhet kunde någonting om detta och kunde därför inte heller hjälpa mig efter en viss nivå. Det fanns ingen kurs eller utbildning jag kunde gå som var anpassad för barn med min talang/intresse. Detta ledde till att mitt intresse och min talang "dog ut". Tänk om jag hade haft möjligheten att utveckla den talangen istället!
  • Anonym (min oxå)
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2012-05-26 15:56:27 följande:
    Har 5 barn och väntar 6. Jag tror delvis på det du skriver kan jag säga. Hon kan säkert skriva och säga alfabetet med lite hjälp kan jag tro som alla andra normal begåvade barn. Tror inte hon varit blöjfri sedan 1 år och 6 månader. väldigt duktigt om hon kunde gå på dass på nätterna redan då. knyta skor är inte så svårt när man kommer på hur man gör.

Jag tycker ditt barn är som vilken 3 åring som helst och inte smartare än andra.
    Min systerdotter var blöjfri då och gjorde allt själv, även nattetid. En spinkig liten sak som lyckades klättra upp på vanliga toaletter.. Roligt att se :)
  • Primmeling

Hon är tidig och duktig!!! Och det är kul... Eller nåt... Men på riktigt är väl det viktigaste att hon är frisk, glad och är socialt kompetent?

• BookLady
    Jordgubbssmak skrev 2012-05-26 15:15:44 följande:
    Seriöst? Har ditt barn läst sen det var 1 -1,5 år gammalt?

Nej, 2,5-3. Hennes pappa påstod att hon kunde läsa redan innan 2,5 om jag inte minns rätt men jag trodde inte på honom, trodde det var önsketänkande . Tills jag såg henne läsa/ljuda ett ord på ett juicepaket som jag visste att hon inte kunde. Hon läste det sen undrade hon vad det var.
  • BookLady
    BookLady skrev 2012-05-26 17:11:48 följande:

Nej, 2,5-3. Hennes pappa påstod att hon kunde läsa redan innan 2,5 om jag inte minns rätt men jag trodde inte på honom, trodde det var önsketänkande . Tills jag såg henne läsa/ljuda ett ord på ett juicepaket som jag visste att hon inte kunde. Hon läste det sen undrade hon vad det var.
    Om jag inte minns FEL ska det vara förstås.
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!