• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Anonym (stolt mamma)
    BookLady skrev 2012-05-26 15:11:41 följande:
    Härligt TS, så roligt både för er och er dotter! . Min tjej fyller 4 nu om ett par veckor, här är lite av det hon gör:

- Läser sen ca 2,5-3 år, har precis börjat läsa tyst för sig själv, som hon säger. Men vill helst att man läser för henne ändå. Vi har aldrig pressat eller drillat henne heller, det enda vi gjorde var att ge henne tillgång till bokstavspussel tidigt, berätta vad bokstäverna hette och läsa några ABC-böcker i samband med annan bokläsning. Hon har ett hästminne och snappade bokstäverna direkt. Läskoden knäckte hon helt själv allra första gången vi satte ihop två bokstäver K och O. Innan vi hann säga nåt utbrister hon: "Det blir KO!"

- Räknar felfritt till ca 50, har inte lärt sig sextio, sjuttio osv och uppåt än, men har förstått själva räknesystemet. Kan räkna + och -, lätta tal förstås men har förstått poängen.  

- Klär också på sig själv, går själv på toa, sätter i hårspännen själv och borstar håret själv, fast jag får rätta till frisyren efteråt ibland

-  Väldigt språkligt begåvad, började prata mycket tidigt och nästan helt rent på en gång. Numera rättar hon oss om vi säger "djurdoktorn" och påpekar "det heter faktiskt veterinär!". Använder ord som "naturligtvis", leker ordlekar som hon hittar på själv, rimmar osv. 

- Jättesugen på att lära sig hur allt möjligt fungerar. Började redan vid 2,5-3 år fråga saker som "vad händer när man dör", "vad finns det inne i jorden", "hur kan man röra sig", "vad finns inne i huvudet" osv. Ett tag läste vi bara faktaböcker för barn för henne för hon gillade sånt mest.

- Vet inte om det här är positivt eller inte, men jag tycker hon är extremt tidig med det här med killar! Hon har redan meddelat att hon är "kär" i två killar hos sin dagmamma, leker bara med dem och de håller ihop, sitter brevid varandra och har tom stängt in sig i en mörk klädkammare bara hon och en av killarna en gång på ett kalas! Jag tappade bort henne och gick runt och letade, öppnade och där sitter de och flinar!   

Skönt att min flicka inte är ensam att vara tidig!
  • Anonym (konstigt)

Alla barn föds med olika förutsättningar. En del är tidiga, en del är sena, en del är konstnärliga, andra intellektuella eller sportiga och en del är kanske utvecklingsstörda och har inga talanger att visa upp men kan ge och ta emot kärlek. Förhoppningsvis är de alla älskade av sina föräldrar. Förstår inte riktigt vitsen med att göra långa listor över vad ens treåring klarar.

• Regnig måndag
    Anonym (smart barn) skrev 2012-05-26 16:32:57 följande:
    Jag håller delvis med att det inte är skolans uppgift att utbilda barnet på elitnivå. Nu för tiden med de individuella läroplanerna kan man säkert ta tillvara på barnets talanger och intressen bättre också.

MEN hur ska föräldrarna kunna stimulera och ta ansvar för sina smarta barn, när barnen på en viss nivå blir duktigare i ämnet än vad föräldrarna själva är? Det borde finnas kurser på mer avancerad nivå i matematik, språk, historia, fysik o.s.v. för barn, så som det finns i andra länder. Till rimlig kostnad eller i kommunal regi givetvis. Precis som barn håller på med musik och idrott på fritiden borde det finnas fler möjligheter till att förkovra sig i ämnen som språk, matematik o.s.v. i Sverige.

Ett exempel. Jag började som åttaåring att programmera enkla program och spel på vår hemdator, genom att läsa en instruktionsbok. Men ingen vuxen i min närhet kunde någonting om detta och kunde därför inte heller hjälpa mig efter en viss nivå. Det fanns ingen kurs eller utbildning jag kunde gå som var anpassad för barn med min talang/intresse. Detta ledde till att mitt intresse och min talang "dog ut". Tänk om jag hade haft möjligheten att utveckla den talangen istället!
    Jag håller inte med dig riktigt att det är något skolan bör handha men kanske beror det på den inställning jag har till skolan: att den i första hand ska ge grundkunskaper och sedan vägledning i att lära sig att lära.
    Sen så bör det ske i samråd med skolan också så att man inte springer helt ifrån eller tom lär barnen fel saker eller med felaktiga metoder.

Om man som förälder tänker lite kreativt så är det inte så svårt fastän det innebär att barnen kommer att kunna eller kan mera. För att haka på ditt exempel om programmering, det finns idag massor av böcker om det på lätt nivå. Antingen pluggar föräldern i sig detta för att återrapa informationen till barnet eller så går man in för att leta reda på sådan information som barnet själv kan ta in. Alltså, man hjälper barnet att lära sig självt och undervisar inte som att pressa in information.

Jag tror att det delvis handlar om inställning. Mitt hem är ett formidabelt slagfält i testa-och-lär. Därför att mitt hem har ett syfte - att förbereda barnen att flytta hemifrån och man lär sig bäst genom att få misslyckas. Praktiskt som i hemmet men även teoretiskt som skolämnen.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • BookLady
    Plutteli skrev 2012-05-26 18:03:20 följande:
    Kul att hon är tidig men försök att träna henne i det sociala också för det är faktiskt svårare än allt det andra, speciellt för barn som är tidiga. Jag var själv ett tidigt barn och det är inte fören nu i vuxen ålder jag kan få det sociala att fungera eftersom jag i yngre ålder helt enkelt inte passade in eftersom jag var för mogen för min ålder, hade fel intressen, tyckte att sånt andra gillade var korkat m.m. (tex att supa skallen av sig varje helg i gymnasiet).

Mina egna barn är mer "som alla andra", tidigt i vissa saker, senare i annat ;) Min tvåa är den som är tidigast och över medel i utveckling för sin ålder. Hon är inte ens 1.5 år men har ett rikt ordförråd och sätter redan ihop ord när hon pratar (Tex "Sitta där", "Hej då Pappa", "Läs igen!") Hon kan skruva på och av lock, stapla saker, sticka nycklar i nyckelhål (vanliga alltså inte större leksaksnycklar), Ta av sig kläder (tröjor, byxor, skor), ta på sig lättare kläder som tröjor/klänningar. Hon har ett väldigt bra logiskt tänkande tex trycka på knappar i rätt ordning, enklare memory m.m.
    Med pedagogiska leksaker kommer man långt men det gäller ju att tänka till för att utmana de tidiga barnen och samtidigt inte glömma bort vikten av social anpassning!
    Åååååå hoppas min dotter blir som du! Vilken önskedröm att ha en tonåring som tycker det är idiotiskt och inte vill supa skallen av sig!   
  • Plutteli
    BookLady skrev 2012-05-26 18:17:43 följande:
    Åååååå hoppas min dotter blir som du! Vilken önskedröm att ha en tonåring som tycker det är idiotiskt och inte vill supa skallen av sig!   
    Jag var en riktig dröm i tonåren, däremot mindre rolig på andra sätt när jag flyttade hemifrån men det behövde de å andra sidan inte märka så mycket av mina föräldrar ;)
  • Busbellan

Kul för dig, men jag fattar faktiskt inte varför sånt som man faktiskt knappt kan påverka gör en så stolt.
    Hur ett barn utvecklas som liten har inte så mycket med intelligens att göra. Min dotter har en klasskompis (går i 6:an nu) som tex partade väldigt sent och jag kan lätt säga att nu är hon ett av de mest smarta barn jag känner.

Min son är snart 9 år och kan inget av det du skriver men jag är sjukt stolt över honom ändå, ja faktiskt nästan mer än minstingen på 4 år som varit tidig med mycket eftersom jag vet att när han lärt sig något nytt så ligger det så otroligt mycket mer ansträngning bakom    

Mamma till Nora, August och Ella
  • mikipiki
    Anonym (I win) skrev 2012-05-26 14:05:23 följande:
    Nej, asså helt seriöst så kunde mitt barn inget av det där från BB ;)
    Det sticker inte i mina ögon att en treåring kan det där. Det som sticker i mina ögon är att mamma känner ett behov av att RADA UPP allt dottern kan. Det finns ingen poäng med det förutom att hon vill höra "ooooh! wow!"

Det är stressande nog att vara förälder idag. Både jag och ungefär alla föräldrar jag känner har någongång tänkt eller frågat oss själva: Är mitt barn normal? Trots att man vet att alla barn utvecklas olika bidrar sådana här trådar bara till jämförelse med andra, vilket också är precis det som TS vill, då hon skriver i trådstarten "Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?" Hon vill jämföra. 

Det äcklar mig lika mycket som när föräldrar stoppar sina bebisar i skönhetstävlingar. 

Denna typen av skryt, för ja enligt mig så är det skryt, gör att andra föräldrar blir osäkra och vissa kanske pressar sina små barn att lära sig mer och snabbare och springer till bvc i tid och otid för att de inte tror att deras barn är normalt. Om ts verkligen hade velat diskutera hur det är att ha ett begåvat barn hade hon kunnat skriva på många andra sätt. Jag tycker att det är bra om människor är stolta över sina bedrifter och jag tror som jag skrev först att alla föräldrar är stolta över sina barn, vare sig de kan borsta håret eller inte. Men alla känner inte att de måste skryta över det...
  • Anonym (mimmi)

Jag har en sån som alltid varit väldigt tidig med det mesta.

Som ettåring pratade han två språk, flerordsmeningar på båda språken (jag är finsk o pappan svensk)
    Han lärde sig gå vid 9 mån ålder
    Han kände igen bokstäver och kunde ljuda vid 2 års ålder
    Lärde sig att läsa strax innan 3-årsdagen
    Räknade plus och minus som 4-åring
    Slutade med blöja på dagen vid 20 mån ålder och på natten vid 2,5 års ålder
    osv..

Nu går han i ettan och har hela året fått göra uppgifter som elever på tvåan och trean gör.
    Han ska flyttas direkt till trean nu när han går ur ettan.

Utöver det är han så oerhört vacker och har modellerat lite, lite småjobb bara. Däremot var han högintressant för en av de största klädkedjorna i Sverige (som också är etablerade utomlands) för en kampanj....

Jag har väldigt svårt att skryta. Så jag gör det här istället...

• Anonym (!)
    Anonym (konstigt) skrev 2012-05-26 18:05:56 följande:
    Alla barn föds med olika förutsättningar. En del är tidiga, en del är sena, en del är konstnärliga, andra intellektuella eller sportiga och en del är kanske utvecklingsstörda och har inga talanger att visa upp men kan ge och ta emot kärlek. Förhoppningsvis är de alla älskade av sina föräldrar. Förstår inte riktigt vitsen med att göra långa listor över vad ens treåring klarar.
  • sundayblues

Jag blir ju lite nervös när jag läser detta min pojk som som fyller 3 om en mån
    kan inte skriva en bokstav änsObestämd....han kan rita, slutat med blöja o kan ta på sig själv
    hoppas att det räckerSkäms 

Din dotter är jätte duktig:) 

Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!