• Anonym (Ledsen :()

Ingen studentmottagning :(

Måste bara skriva av mig, känner mig så himla ledsen. Nästa vecka tar jag studenten. Mina föräldrar är verkligen låginkomsttagare och har svårt att hålla i de få pengar de har. Jag har varit den drivande i den kommande studentmottagningen, visst de är stolta över mig att jag går ut gymnasiet och de har varit ganska delaktiga kring planerna kring mottagningen efter utspring. Jag har själv fixat inbjudningskort och skickat ut till vänner och släkt. Jag vet att de har det tufft ekonomiskt så jag har bara bjudit de allra närmaste.

Men så igårkväll säger min mamma att de inte kommer att ha råd att fixa mottagning för mig, varken köpa mat eller dricka. Det känns för jäkligt. de har ändå vetat om att den här dagen ska komma i 3 år nu. Jag tycker att de kunde planerat och försökt spara lite...de köper ändå en del onödiga saker som ny tv och mobiler förra månaden. Mamma tycker att det är min uppgift att ringa runt och ställa in mottagningen. Så himla genant tycker jag. Jag tror inte ens de fixat ett studentplakat till mig. Vita kläder har jag fått ta gamla hemifrån garderoben, studentmössan har jag köpt för lånade pengar. Vill bara sjunka genom jorden och vakna upp när "den lyckligaste dagen i mitt liv" är över.

Jag är så ledsen över att inte få bli firad :( 

• Svar på tråden Ingen studentmottagning :(
  • Mariohn

Vilka jävla as till föräldrar du verkar ha. Kan du inte förklara det för dina nära och kära och försöka få ihop ett knytkalas? Det är väl ändå människor som bryr sig om dig och förstår? 

• Anonym (Ella)

Men fy vad tråkigt :(

Har du försökt prata med dina föräldrar om hur du känner dig? Eftersom de, som du säger, lägger pengar på en hel del onödiga saker istället för att spara till ditt speciella tillfälle.

Har du någon släkting du kan prata med som kan ställa upp? Eller någon god vän som du kan slå ihop studentskivan med?

Hoppas det ordnar sig!! Det bästa är i fortsättningen (om du inte redan har det) är att skaffa ett extrajobb vid sidan av. På så sätt blir man självständig och råder över sin egen framtid!

Lycka till!       

• riboflavin

Det är ju jättetrist att det blivit som det blivit, förstår ju att du gärna hade velat ha mottagning.

Vad finns att tillgå? Kan du snabba dig och sitta lite barnvakt eller klippa gräs och få ihop en slant så att du kan köpa grejer och baka egen tårta och bara bjuda på tårta och saft/kaffe?

En vanlig tårta med sylt, grädde och lite bär på maräng eller sockerkaksbotten kostar inte många kronor, en dunk saft likaså. 

Min studentmottagning kostade kanske 200 kr för 15 pers. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Giraff

Åhnej, vilken jobbig situation.

Finns det nån som känner till situationen som du kan få pepp och sympati av, så att du i alla fall inte behöver hantera det här helt ensam?

Sen måste du ju försöka förmedla till dina föräldrar exakt vad detta innebär för dig och hur deras oansvariga beteende går ut över dig.

• Filipis

Usch..det var lite väl!
    Mormor/farmor..har du studiebidraget själv?

• Mariohn
    riboflavin skrev 2012-06-07 14:12:38 följande:
    Det är ju jättetrist att det blivit som det blivit, förstår ju att du gärna hade velat ha mottagning.

Vad finns att tillgå? Kan du snabba dig och sitta lite barnvakt eller klippa gräs och få ihop en slant så att du kan köpa grejer och baka egen tårta och bara bjuda på tårta och saft/kaffe?

En vanlig tårta med sylt, grädde och lite bär på maräng eller sockerkaksbotten kostar inte många kronor, en dunk saft likaså. 

Min studentmottagning kostade kanske 200 kr för 15 pers. 
    Så tänker jag också. Det måste ju inte vara superdyrt! Ts, köp lite frukt och glass och bjud på fruktsallad med saft och glass Det är ju vår! Hade du varit min komis hade jag gett dig pengar till det. 
  • Sisisisi

Fy fan vad dåligt! Knytkalas var en bra idé! Ring släkt och vänner och berätta som det är så hoppas jag att du får hjälp så det blir en studentmottagning!

• Letisia

jag kanner igen mig!
     po min student bjod jag min mamma och lillasyster po varsin pizza, sen okte jag hem ensam till min egna lya.. tyckte nog allt att liiiite kunde ju mamma planerat. tillexempel myskvall i soffan eller vadsomhelst egentligen.. mamma var mycket fattig under denna perioden. men allt jag egentligen hade velat ha var ju kanske lite sallskap bara.

tycker ju dock att du har det varre! att du ska behova ringa runt till alla.... lider verkligen med dig!!

kramar om!

• Kews

Beklagar, men jag tror du kan fixa det om du vill! Det är inte alls farligt att baka eget fika bröd och servera kaffe. Du är den som ska firas så alla kommer följa dig, hoppas du kan lösa och hitta något som kan avleda dina föräldrars nonchalanta gest. Överväg att sälja någon gammal mobil eller så.

• Acelise

Ring släkt och vänner.

Förklara läget, att dina föräldrar (inte du!) nu helt plötsligt inte har råd (DE har gjort fel här, inte du!!). Be dem sedan om hjälp: Kan ni ta med er något sött? Kan ni ta med er lite cider? Kan ni ta med er lite ballonger?

Kan du prata med någon kompis föräldrar, kanske få vara med på deras studentmottagning och firas tillsammans? 

Svar på tråden Ingen studentmottagning :(