• Anonym (Ledsen :()

Ingen studentmottagning :(

Måste bara skriva av mig, känner mig så himla ledsen. Nästa vecka tar jag studenten. Mina föräldrar är verkligen låginkomsttagare och har svårt att hålla i de få pengar de har. Jag har varit den drivande i den kommande studentmottagningen, visst de är stolta över mig att jag går ut gymnasiet och de har varit ganska delaktiga kring planerna kring mottagningen efter utspring. Jag har själv fixat inbjudningskort och skickat ut till vänner och släkt. Jag vet att de har det tufft ekonomiskt så jag har bara bjudit de allra närmaste.

Men så igårkväll säger min mamma att de inte kommer att ha råd att fixa mottagning för mig, varken köpa mat eller dricka. Det känns för jäkligt. de har ändå vetat om att den här dagen ska komma i 3 år nu. Jag tycker att de kunde planerat och försökt spara lite...de köper ändå en del onödiga saker som ny tv och mobiler förra månaden. Mamma tycker att det är min uppgift att ringa runt och ställa in mottagningen. Så himla genant tycker jag. Jag tror inte ens de fixat ett studentplakat till mig. Vita kläder har jag fått ta gamla hemifrån garderoben, studentmössan har jag köpt för lånade pengar. Vill bara sjunka genom jorden och vakna upp när "den lyckligaste dagen i mitt liv" är över.

Jag är så ledsen över att inte få bli firad :( 

• Svar på tråden Ingen studentmottagning :(
  • sirisdotter
    Elie skrev 2012-06-08 08:28:25 följande:
    Så skönt att se så många generösa! Jag vill också vara med att se till att din dag blir firad. Är vi tillräckligt många och vi hjälper dig med en summa så får du nog ihop ett jättefint kalas. Och gud så skönt att känna att du ornat allt till slut, om det går vägen. :)

Som många säger, det går att göra billigt! lite andra tips:

Dekoration:
    - ta björkris (strunta i att det är till för midsommar)
    - plocka blommor

efterätt som går snabbt att göra:
    -cupcakes, köp storpack små muffinsar och dekorera med klasyr och någon godisbit.

billigt snacks:
    -popcorn.

PMa alla som är villiga att hjälpa dig TS (inklusive mig) så löser det sig nog! ;)
    Björkris har många portar och villaentreer idag där jag bor -  studentutsläppsdagen här.  
    Och björkris var bilen pyntat med  när vårt barn tog studenten -  bilen kom från en helt annan landsända.
  • stickkontakt
    Anonym (singelmamma) skrev 2012-06-08 10:13:15 följande:
    Hur kunde dina föräldrar tvinga av dig studiebidraget?   När  mitt barn gick på gymnasiet sattes det in direkt på barnets konto från en viss ålder  (18 år ?)   -   liksom   underhållsstödet  som skulle föreställa den andra förälderns bidrag till barnets försörjning.   Barnet hade mycket egna pengar en period att spara av.
    Jag började skolan ett år tidigt och tog studenten det år jag fyllde 18 men innan 18-årsdagen. Jag hade inte ens ett eget konto då. Det kom helt enkelt aldrig på fråga att jag skulle få pengarna. Jag vet andra som heller inte fått studiebidraget eftersom deras familjer haft det dåligt ställt.

Och återigen: Jag tycker inte det är mycket begärt att föräldrarna kan bjuda på tårta och kaffe när barnet tar studenten, oavsett om barnet så är stenrik eller fattig som en kyrkråtta. Jag är helt med på ditt resonemang när det gäller dyra håruppsättningar och klänningar och limousiner men det är ju en helt annan sak. 
  • Anonym (singelmamma)
    stickkontakt skrev 2012-06-08 10:21:20 följande:
    Jag började skolan ett år tidigt och tog studenten det år jag fyllde 18 men innan 18-årsdagen. Jag hade inte ens ett eget konto då. Det kom helt enkelt aldrig på fråga att jag skulle få pengarna. Jag vet andra som heller inte fått studiebidraget eftersom deras familjer haft det dåligt ställt.

Och återigen: Jag tycker inte det är mycket begärt att föräldrarna kan bjuda på tårta och kaffe när barnet tar studenten, oavsett om barnet så är stenrik eller fattig som en kyrkråtta. Jag är helt med på ditt resonemang när det gäller dyra håruppsättningar och klänningar och limousiner men det är ju en helt annan sak. 
    Visst tycker jag det hör till föräldraskapet att fixa något för sin student.

Nu verkar jag ha en ganska ovanlig unge,  som "kan själv".   Att det hängde ihop med att vi ordnade eget konto när CSN  (och  FK)   anmodade oss att göra det har jag inte tänkt på.

(och "kan själv"-tänket finns kvar  -  föräldrar eller svärföräldrar fick inte hjälpa till när barnet,  numera  med egen familj,   flyttar).
  • Benjy

Pssst,  ts har bara skrivit ett inlägg.

• LunaLunatic

Jag lovar att du överlever. Min student var jag och mina föräldrar, inget annat.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Anonym (undrar)

Det enda jag undrar över är om TS kommer vara nykter ikväll eller inte. Har TS inte ens råd med alkohol eller är det så att TS prioriterar sina pengar till alkohol och tycker att det är föräldrarnas plikt att betala mottagningen?
    Ibland får man lägga pengar på det man tycker är viktigast....

• Anonym

Köp cider (ca 4 kr / flaska), salta pinnar (10 kr / paket), gör en skål med popcorn (5 kr) och köp lite smågodis (30 kr) och några ballonger (10 kr), så har ni allt ni behöver för festen för under 100 kronor. 
    Dekorera med björkris från skogen.
    Det viktiga är ju att dina vänner får komma och gratta dig! Det behöver inte kosta mer än 100 spänn.

Man kan också gå ihop ett par stycken och göra en mottagning tillsammans.

• Sara 751

Ring inte gästerna och ställ in. Det får dina föräldrar göra tycker jag om de inte vill fira dig. Dåligt gjort av dem! Man tar bara studenten en gång. Som några har skrivit behöver det inte bli jätte dyrt.

• sirisdotter

BJUDER  man till studentmottagning nu för tiden?   Förr var det mer som med jämna födelsedagar,  de som ville gratulera kunde komma.   Att  bjuda hade varit som att be om presenter,  be om att bli firad.

Gjorde vi fel som åkte och firade lite avlägsen släkting  som tog studenten förra veckan?   Vi var inte alls bjudna -  och kände oss väldigt välkomna!

Svar på tråden Ingen studentmottagning :(