• Anonym (Ledsen :()

Ingen studentmottagning :(

Måste bara skriva av mig, känner mig så himla ledsen. Nästa vecka tar jag studenten. Mina föräldrar är verkligen låginkomsttagare och har svårt att hålla i de få pengar de har. Jag har varit den drivande i den kommande studentmottagningen, visst de är stolta över mig att jag går ut gymnasiet och de har varit ganska delaktiga kring planerna kring mottagningen efter utspring. Jag har själv fixat inbjudningskort och skickat ut till vänner och släkt. Jag vet att de har det tufft ekonomiskt så jag har bara bjudit de allra närmaste.

Men så igårkväll säger min mamma att de inte kommer att ha råd att fixa mottagning för mig, varken köpa mat eller dricka. Det känns för jäkligt. de har ändå vetat om att den här dagen ska komma i 3 år nu. Jag tycker att de kunde planerat och försökt spara lite...de köper ändå en del onödiga saker som ny tv och mobiler förra månaden. Mamma tycker att det är min uppgift att ringa runt och ställa in mottagningen. Så himla genant tycker jag. Jag tror inte ens de fixat ett studentplakat till mig. Vita kläder har jag fått ta gamla hemifrån garderoben, studentmössan har jag köpt för lånade pengar. Vill bara sjunka genom jorden och vakna upp när "den lyckligaste dagen i mitt liv" är över.

Jag är så ledsen över att inte få bli firad :( 

• Svar på tråden Ingen studentmottagning :(
  • Tom Araya
    Anonym (spara) skrev 2012-06-07 23:14:02 följande:
    Jag tycker som så att vill man ta studenten med allt det innebär kan väl den blivande studenten själv börja att spara i tid?

Jag fattar inte detta jippo kring studenten. Själv tog jag studenten mitt i vintern (januari) då jag gick hälso-och sjukvård för att bli undersköterska. Jag var en av många syskon till en ensamstående mamma och förväntade mig inget. Jag hade ingen mottagning och fick inga gåvor. Det var inget jag beskyllde mina föräldrar för eftersom jag själv inte hade någon lust att fira. Tio år senare tog jag studenten på nytt efter att ha läst in treårig linje med samhäll- och humanistisk inriktning. Jag hade ingen fest eller firade då heller.

Jag menar inte att jämföra mig med TS, alla människor är olika och har olika behov och önskemål. MEN jag reagerar  starkt på att det ska kosta en massa pengar att ta studenten och att det alltid förväntas vara föräldrarna som ska betala kalaset. Varför kan inte studenterna själva börja spara i förväg när de vet att det är så kostsamt och att föräldrarna kanske inte har råd?
    Studenter brukar inte ha så mycket att spara av.
    Kostnaden för lite festligheter behöver heller inte dra iväg men vad hjälper det om man som TS föräldrar inte har det så fett men prioriterar hellre ny tv och telefoner månaden innan?
  • Frazze

Fy så tråkigt! Hade så gärna hjälpt dig om jag bott hemma i Sverige.
    På min student så ordnade mina föräldrar med ja köpte smörgåstårta och vanlig tårta.
    Om du skulle råka ha lite pengar kan du ju alltid göra några läckra smörgåsar och vanliga gräddbakelser.
    Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för dig! Kram

• stickkontakt
    Anonym (spara) skrev 2012-06-07 23:14:02 följande:
    Jag tycker som så att vill man ta studenten med allt det innebär kan väl den blivande studenten själv börja att spara i tid?

Jag fattar inte detta jippo kring studenten. Själv tog jag studenten mitt i vintern (januari) då jag gick hälso-och sjukvård för att bli undersköterska. Jag var en av många syskon till en ensamstående mamma och förväntade mig inget. Jag hade ingen mottagning och fick inga gåvor. Det var inget jag beskyllde mina föräldrar för eftersom jag själv inte hade någon lust att fira. Tio år senare tog jag studenten på nytt efter att ha läst in treårig linje med samhäll- och humanistisk inriktning. Jag hade ingen fest eller firade då heller.

Jag menar inte att jämföra mig med TS, alla människor är olika och har olika behov och önskemål. MEN jag reagerar  starkt på att det ska kosta en massa pengar att ta studenten och att det alltid förväntas vara föräldrarna som ska betala kalaset. Varför kan inte studenterna själva börja spara i förväg när de vet att det är så kostsamt och att föräldrarna kanske inte har råd?
    Spara av vad då? Jag var tvungen att ge föräldrarna studiebidraget för att de skulle gå runt. Alltså hade jag inga egna pegnar alls att spara av. I fattiga familjer är nog inte det helt ovanligt.

En liten bjudning med tårta och kaffe, ett plakat vid utspringet och en blombukett är verkligen inte mycket begärt. Om föräldrarna bara bryr sig kan det ordnas med små medel. Speciellt om man låter bli at köpa en ny TV månaden innan.
  • elmadumle
    Anonym (singelmamma) skrev 2012-06-07 22:20:10 följande:
    Köpte ni hår till balen?

Som flera skrivit;   studentskorna kan hjälpa varandra med eventuella håruppsättningar -  det kan bli några trevliga timmar av gemenskap.
    Haha nej, hon var till frissan som gjorde en jättefin uppsättning. Helt klart värt de pengarna för balen.
  • FlitigaLis

Jag säger som många andra bor du någonstans runt Karlstad så skicka PM till mig. Klart du ska få ha din dag!!!

Var nu inte för stolt för att inte skicka PM till nån av dessa som erbjuder sig.

• Elie

Så skönt att se så många generösa! Jag vill också vara med att se till att din dag blir firad. Är vi tillräckligt många och vi hjälper dig med en summa så får du nog ihop ett jättefint kalas. Och gud så skönt att känna att du ornat allt till slut, om det går vägen. :)

Som många säger, det går att göra billigt! lite andra tips:

Dekoration:
    - ta björkris (strunta i att det är till för midsommar)
    - plocka blommor

efterätt som går snabbt att göra:
    -cupcakes, köp storpack små muffinsar och dekorera med klasyr och någon godisbit.

billigt snacks:
    -popcorn.

PMa alla som är villiga att hjälpa dig TS (inklusive mig) så löser det sig nog! ;)

• cattis j

Fy! känner med dej! Tycker dina föräldrar visar att de är stora egoister som inte prioriterar den här viktiga dagen, och tycker verkligen inte att det är du som ska behöva ringa runt, är ju inte du som bär det ekonomiska ansvaret i din familj! En knytis hade jag satsat på, många uppskattar dessutom att vara delaktiga o ta med ett litet bidrag-så hade jag kännt! Stor kram o lycka till!

• Anonym (singelmamma)
    stickkontakt skrev 2012-06-08 08:00:32 följande:
    Spara av vad då? Jag var tvungen att ge föräldrarna studiebidraget för att de skulle gå runt. Alltså hade jag inga egna pegnar alls att spara av. I fattiga familjer är nog inte det helt ovanligt.

En liten bjudning med tårta och kaffe, ett plakat vid utspringet och en blombukett är verkligen inte mycket begärt. Om föräldrarna bara bryr sig kan det ordnas med små medel. Speciellt om man låter bli at köpa en ny TV månaden innan.
    Hur kunde dina föräldrar tvinga av dig studiebidraget?   När  mitt barn gick på gymnasiet sattes det in direkt på barnets konto från en viss ålder  (18 år ?)   -   liksom   underhållsstödet  som skulle föreställa den andra förälderns bidrag till barnets försörjning.   Barnet hade mycket egna pengar en period att spara av.
  • sirisdotter
    Helpful skrev 2012-06-08 01:23:53 följande:
    Det är hajpo. Många studenter lånar till Limousine, dyra klänningar och dyr frack etc. etc. och hamnar sedan hos Kronofogden. Jag vet en polare som åkte utomlands istället för att lägga pengarna på förgängligheter. Och ska jag vara ärlig önskar jag att jag hade gjort likadant nu så här i efterhand!  

Det jag inte gillar är att det finns - i princip - MASSOR med företag som har gjort det till en företagsidé att hyra ut - ofta dyra - lokaler och "sviter" (vilka var uppe på PLUS där en klass var tvungen att ställa in men blev debiterade 24 000:- för lokalen) och dom enda som tjänar på detta är företagen. Gillar det inte meeeen dom som vill fira ska naturligtvis få göra det! Folk upplever saker olika och som olika viktiga!

Supermysigt att folk har empati! <3 Inte vanligt i jante och ego Sverige nowdays!
    Så förfärligt att sätta sig i skuld för sånt!

En väninna bjöd med sin dotter till ett dygn eller så på Grythyttan som studentpresent.   Väninnan hade säkert fått spara länge för det.   Om man inte har så mycket släkt -  eller har svårt för att umgås med den  (som skild är det inte alltid så lätt att öppna sitt hem för exet)   kan det bli ett fint firande.
Svar på tråden Ingen studentmottagning :(