• Anonym (Ledsen :()

Ingen studentmottagning :(

Måste bara skriva av mig, känner mig så himla ledsen. Nästa vecka tar jag studenten. Mina föräldrar är verkligen låginkomsttagare och har svårt att hålla i de få pengar de har. Jag har varit den drivande i den kommande studentmottagningen, visst de är stolta över mig att jag går ut gymnasiet och de har varit ganska delaktiga kring planerna kring mottagningen efter utspring. Jag har själv fixat inbjudningskort och skickat ut till vänner och släkt. Jag vet att de har det tufft ekonomiskt så jag har bara bjudit de allra närmaste.

Men så igårkväll säger min mamma att de inte kommer att ha råd att fixa mottagning för mig, varken köpa mat eller dricka. Det känns för jäkligt. de har ändå vetat om att den här dagen ska komma i 3 år nu. Jag tycker att de kunde planerat och försökt spara lite...de köper ändå en del onödiga saker som ny tv och mobiler förra månaden. Mamma tycker att det är min uppgift att ringa runt och ställa in mottagningen. Så himla genant tycker jag. Jag tror inte ens de fixat ett studentplakat till mig. Vita kläder har jag fått ta gamla hemifrån garderoben, studentmössan har jag köpt för lånade pengar. Vill bara sjunka genom jorden och vakna upp när "den lyckligaste dagen i mitt liv" är över.

Jag är så ledsen över att inte få bli firad :( 

• Svar på tråden Ingen studentmottagning :(
  • Anonym (singelmamma)
    Anonym (spara) skrev 2012-06-07 23:14:02 följande:
    Jag tycker som så att vill man ta studenten med allt det innebär kan väl den blivande studenten själv börja att spara i tid?

Jag fattar inte detta jippo kring studenten. Själv tog jag studenten mitt i vintern (januari) då jag gick hälso-och sjukvård för att bli undersköterska. Jag var en av många syskon till en ensamstående mamma och förväntade mig inget. Jag hade ingen mottagning och fick inga gåvor. Det var inget jag beskyllde mina föräldrar för eftersom jag själv inte hade någon lust att fira. Tio år senare tog jag studenten på nytt efter att ha läst in treårig linje med samhäll- och humanistisk inriktning. Jag hade ingen fest eller firade då heller.

Jag menar inte att jämföra mig med TS, alla människor är olika och har olika behov och önskemål. MEN jag reagerar  starkt på att det ska kosta en massa pengar att ta studenten och att det alltid förväntas vara föräldrarna som ska betala kalaset. Varför kan inte studenterna själva börja spara i förväg när de vet att det är så kostsamt och att föräldrarna kanske inte har råd?
  • Oförglömlig

Tråkigt! Nä låt inte DIN dag bli förstörd! Gör bara tårta kostar inte mycket gör tre rulltårtebottnar blir ca 60 kr. Köp marzansås grädde och frysta jordgubbar. Ha marzansås på första lagret å mixade jordgubbar på anra grädde runt om och vad som uppe på tex jordgubbar, godis, kiwi. Att göra 2 med jordgubbar kostar en ca 300 kr om jordgubbarna kostar en 35 kr lådan. Var bor du?

• Anonym
    Jag tycker som så att vill man ta studenten med allt det innebär kan väl den blivande studenten själv börja att spara i tid?

Jag fattar inte detta jippo kring studenten. Själv tog jag studenten mitt i vintern (januari) då jag gick hälso-och sjukvård för att bli undersköterska. Jag var en av många syskon till en ensamstående mamma och förväntade mig inget. Jag hade ingen mottagning och fick inga gåvor. Det var inget jag beskyllde mina föräldrar för eftersom jag själv inte hade någon lust att fira. Tio år senare tog jag studenten på nytt efter att ha läst in treårig linje med samhäll- och humanistisk inriktning. Jag hade ingen fest eller firade då heller.

Jag menar inte att jämföra mig med TS, alla människor är olika och har olika behov och önskemål. MEN jag reagerar  starkt på att det ska kosta en massa pengar att ta studenten och att det alltid förväntas vara föräldrarna som ska betala kalaset. Varför kan inte studenterna själva börja spara i förväg när de vet att det är så kostsamt och att föräldrarna kanske inte har råd?
    Men lägg av! Det här handlar väl i första hand inte om pengar utan om föräldrars prioritering och förmåga att se sina barn.
    Man kan ordna en supermysig och kärleksfull dag med enkla medel som inte kostar så mycket. Det enda som behövs är viljan!
  • Daludd

Men det handlar inte om mottagningen främst. Jag tycker synd om TS och jag hade ingen jävla mottagning. Däremot var det självklart att familjen kom över, vi åt tresmaksglass och drack kaffe.

Det handlar inte om pengarna eller att det måste vara en champagne eller svindyra snittar, det handlar om att dom inte ens försöker med det dom kan. 

• Anonym

Min mamma var ensamstående vid min student då min pappa hade gått bort. Hon tjänar absolut inte dåligt men ändå bara en inkomst och hon fixade sååå fint för mig. Fin klänning, mössa, studentflak, fantastisk buffé, vin, öl, champagne, läsk, tårtor. Dekorerade så fint! Fan vad tacksam jag är över det. Studenten är en stor dag i ens liv och inget man ska behöva ställa in. TS har inte varit så aktiv nu men när du är tillbaka i tråden hör jag av mig igen. Hjälper också gärna till för att du ska få en minnesvärd dag och trevlig uppvaktning!

• sirisdotter
    Daludd skrev 2012-06-07 23:53:24 följande:
    Men det handlar inte om mottagningen främst. Jag tycker synd om TS och jag hade ingen jävla mottagning. Däremot var det självklart att familjen kom över, vi åt tresmaksglass och drack kaffe.

Det handlar inte om pengarna eller att det måste vara en champagne eller svindyra snittar, det handlar om att dom inte ens försöker med det dom kan. 
    Ja,  det är verkligen svårt att förstå.   Kan det vara någon sorts  barnslig avundssjuka:  att Ts föräldrar minsann inte själva tog studenten?
  • Anonym (moneypenny)

Men TS föräldrar har ju råd, de har bara valt att köpa andra saker istället. - tv, mobiler osv. Visst som student kan man kanske förväntas ta finansiellt ansvar för sina kläder. men så mycket längre än till en snygg studentklädsel och mössa och lite vanliga omkostnader räcker inte studiebidraget till...

Så klart TS att du är värd att firas. Glöm ALDRIG det. Men detta firandet kommer kanske inte bli precis som du önskade dig. Med det inte sagt att det inte kan bli bra. Ring släkten och be om knytis, det låter som en bra idé tycker jag.

Gör sen detta till din morot i livet, ta hand om dina barn och ge dem det du alltid ville ha men inte fick. Vänd det trista till din styrka. STYRKEKRAMAR till dig 
  • Anonym (MsLiktå)

Studenten är så löjligt hajpad. Vadå stor dag? Säger vem? De stora dagarna kommer vid vitt skillda tillfällen i människors liv!

Jag tycker studenten är ett enda stort skrytkalas där den med flest hurrande överlyckliga släktingar firar en med de mest överdådiga presenterna.

Jag ville bara få dagen överstökad. Ha låga förväntningar så slipper ni bli besvikna.

Jag fick mina gymnasiebetyg, det var väl bra. De var dem jag kom dit för. Åt någon sur bit gräddtårta som föräldrarna fixat fram och gick o la mig tidigt, med ont i fötterna efter allt ståhej.

Dåligt av dina föräldrar att ställa in så nära inpå, oavsett om det gäller studentmottagning eller något annat de lovat. Förstår att det känns tråkigt. But life goes on...

• Helpful
    Anonym (MsLiktå) skrev 2012-06-08 00:41:35 följande:

Studenten är så löjligt hajpad. Vadå stor dag? Säger vem? De stora dagarna kommer vid vitt skillda tillfällen i människors liv!

Jag tycker studenten är ett enda stort skrytkalas där den med flest hurrande överlyckliga släktingar firar en med de mest överdådiga presenterna.

Jag ville bara få dagen överstökad. Ha låga förväntningar så slipper ni bli besvikna.

Jag fick mina gymnasiebetyg, det var väl bra. De var dem jag kom dit för. Åt någon sur bit gräddtårta som föräldrarna fixat fram och gick o la mig tidigt, med ont i fötterna efter allt ståhej.

Dåligt av dina föräldrar att ställa in så nära inpå, oavsett om det gäller studentmottagning eller något annat de lovat. Förstår att det känns tråkigt. But life goes on...

Det är hajpo. Många studenter lånar till Limousine, dyra klänningar och dyr frack etc. etc. och hamnar sedan hos Kronofogden. Jag vet en polare som åkte utomlands istället för att lägga pengarna på förgängligheter. Och ska jag vara ärlig önskar jag att jag hade gjort likadant nu så här i efterhand!  

Det jag inte gillar är att det finns - i princip - MASSOR med företag som har gjort det till en företagsidé att hyra ut - ofta dyra - lokaler och "sviter" (vilka var uppe på PLUS där en klass var tvungen att ställa in men blev debiterade 24 000:- för lokalen) och dom enda som tjänar på detta är företagen. Gillar det inte meeeen dom som vill fira ska naturligtvis få göra det! Folk upplever saker olika och som olika viktiga!
    pLeNa84 skrev 2012-06-08 00:54:28 följande:
    Ts! Bor i Gbg. Pm:à om jag kan hjälpa dig! Klart din dag ska firas!!
    En Ängel skrev 2012-06-08 01:07:33 följande:
    Vad mysigt att se alla som vill hjälpa! Om jag bott i Sverige hade jag mer än gärna också. Hoppas snart på en uppdatering från TS!
    Supermysigt att folk har empati! <3 Inte vanligt i jante och ego Sverige nowdays!
Svar på tråden Ingen studentmottagning :(