• Anonym (Ledsen :()

Ingen studentmottagning :(

Måste bara skriva av mig, känner mig så himla ledsen. Nästa vecka tar jag studenten. Mina föräldrar är verkligen låginkomsttagare och har svårt att hålla i de få pengar de har. Jag har varit den drivande i den kommande studentmottagningen, visst de är stolta över mig att jag går ut gymnasiet och de har varit ganska delaktiga kring planerna kring mottagningen efter utspring. Jag har själv fixat inbjudningskort och skickat ut till vänner och släkt. Jag vet att de har det tufft ekonomiskt så jag har bara bjudit de allra närmaste.

Men så igårkväll säger min mamma att de inte kommer att ha råd att fixa mottagning för mig, varken köpa mat eller dricka. Det känns för jäkligt. de har ändå vetat om att den här dagen ska komma i 3 år nu. Jag tycker att de kunde planerat och försökt spara lite...de köper ändå en del onödiga saker som ny tv och mobiler förra månaden. Mamma tycker att det är min uppgift att ringa runt och ställa in mottagningen. Så himla genant tycker jag. Jag tror inte ens de fixat ett studentplakat till mig. Vita kläder har jag fått ta gamla hemifrån garderoben, studentmössan har jag köpt för lånade pengar. Vill bara sjunka genom jorden och vakna upp när "den lyckligaste dagen i mitt liv" är över.

Jag är så ledsen över att inte få bli firad :( 

• Svar på tråden Ingen studentmottagning :(
  • Anonym (Hemska minnen)

Studentdagen blir ett tråkigt minne för många, är jag rädd. Därför är det tråkigt att den ska ha blivit så upphaussad. Ju "större" en företeelse anses vara, desto värre känns det ju för dom som av någon anledning inte får vara med, eller inte kan vara med fullt ut med det som "alla andra" har.

På studentdagen var mina föräldrar visserligen där, men min pappa gick direkt tillbaka till jobbet och min mamma fick plötsligt "ont i fötterna", så vi var tvungna att ta bussen hem. Jag hade räknat med att vi skulle promenera hem - diskret smygande genom ett villaområde så vi inte behövde gå längst vägen med studentekipagen.

I stället blev vi stående på busshållplatsen... Bussen var försenad dessutom - förmodligen på grund av alla ekipage på vägarna. Så där stod vi, i säkert tjugu minuter, på busshållplatsen - medan ekipage efter ekipage med mina klasskamrater åkte förbi och sjöng och vrålade och skrålade.

När bussen äntligen kom, var den full. Så där fick jag STÅ på min studentdag, med buketterna som mina släktingar skickat runt halsen, den vita klänningen och den vita mössen. Resan tog en evighet. Jag trodde aldrig att den skulle ta slut. Jag skämdes så... När jag kom hem slängde jag mig på sängen och grät av skam och förtvivlan i flera timmar. Jag tänker för övrigt fortfarande på det och blir ledsen, vartenda år vid den här tiden - trots att det är snart 30 år sedan nu. Så det är inte sant att det inte betyder något längre fram i livet, som någon i tråden sa.

Så jag förstår hur du känner TS, och jag önskar att folk skulle sluta spela med i de här upphaussade studentfirandena. Så att det inte behövde bli så fruktansvärt hemskt för dem som av någon anledning inte får vara med på riktigt... Gråter        

• Anonym

åh min studentmiddag bestod av två smörgåstårtor och kaffe till de som ville ha det.
    själv drack jag cider!

vi satt ute på plastmöbler i solen på trädgården, inte en enda dekorering!

• DesJoh
    Slagathor skrev 2012-06-08 11:04:19 följande:
    Jag är riktigt grym på att baka, och bor i mellansverige. Hör av dig om du bor i närheten. Kram

Mellansverige är stortTungan uteFlört
  • Ingrid Bergman
    Anonym (Hemska minnen) skrev 2012-06-08 12:36:36 följande:
    Studentdagen blir ett tråkigt minne för många, är jag rädd. Därför är det tråkigt att den ska ha blivit så upphaussad. Ju "större" en företeelse anses vara, desto värre känns det ju för dom som av någon anledning inte får vara med, eller inte kan vara med fullt ut med det som "alla andra" har.

På studentdagen var mina föräldrar visserligen där, men min pappa gick direkt tillbaka till jobbet och min mamma fick plötsligt "ont i fötterna", så vi var tvungna att ta bussen hem. Jag hade räknat med att vi skulle promenera hem - diskret smygande genom ett villaområde så vi inte behövde gå längst vägen med studentekipagen.

I stället blev vi stående på busshållplatsen... Bussen var försenad dessutom - förmodligen på grund av alla ekipage på vägarna. Så där stod vi, i säkert tjugu minuter, på busshållplatsen - medan ekipage efter ekipage med mina klasskamrater åkte förbi och sjöng och vrålade och skrålade.

När bussen äntligen kom, var den full. Så där fick jag STÅ på min studentdag, med buketterna som mina släktingar skickat runt halsen, den vita klänningen och den vita mössen. Resan tog en evighet. Jag trodde aldrig att den skulle ta slut. Jag skämdes så... När jag kom hem slängde jag mig på sängen och grät av skam och förtvivlan i flera timmar. Jag tänker för övrigt fortfarande på det och blir ledsen, vartenda år vid den här tiden - trots att det är snart 30 år sedan nu. Så det är inte sant att det inte betyder något längre fram i livet, som någon i tråden sa.

Så jag förstår hur du känner TS, och jag önskar att folk skulle sluta spela med i de här upphaussade studentfirandena. Så att det inte behövde bli så fruktansvärt hemskt för dem som av någon anledning inte får vara med på riktigt... Gråter        
    Varför stannade du inte kvar och åkte flak med klasskompisarna?
  • Callina
    Ingrid Bergman skrev 2012-06-08 13:08:43 följande:
    Varför stannade du inte kvar och åkte flak med klasskompisarna?
    Förmodligen för att det kostar pengar? Man köper väl en biljett till de flesta flaken.
  • Ingrid Bergman
    Callina skrev 2012-06-08 13:19:11 följande:
    Förmodligen för att det kostar pengar? Man köper väl en biljett till de flesta flaken.
    Nu vet jag inte hur det är på andra ställen runt om i landet men i Stockholm så kan man hoppa på om man känner någon på flaket...gratis. Ingen som biljettkontrollerar precis.
  • FlitigaLis
    biljett? Aldrig hört talas om... Vi åkte hölass-kärra efter traktor när vi tog studenten.. Det var helt gratis, fixat av en av föräldrarna.
  • Anonym (Hemska minnen)
    Vi hade ingen sammanhållning i klassen, utan olika grupper ordnade med egna flak. Plus att en del föräldrar transporterade hem sina studenter själva, i cadillacbilar och mercor och limousiner... Och jag, jag hade egentligen inga självklara kompisar i klassen. Så jag kom inte med någonstans - ingen frågade mig, och jag ville inte fråga runt och försöka tigga mig in. Pengar var egentligen ett mindre problem i min familj. Man kan bli försummad ändå...
  • ElinNas

FANTASTISKA människor det finns här!!  Ts skrev inlägget igår för er som nojjar ut över att hon kanske inte är kvar.. hon är förmodligen i skolan nu...... Och kommer säkert läsa denna tråden ikväll och förhoppningsvis bli jätteglad av alla underbara själar som vill hjälpa!! TS, bor du i malmö hjälper jag gärna dig! Du har i princip någon från varje stad som vill hjälpa dig haha =) Jättemånga bra tips också... du kommer klara detta!! GRATTIS TILL STUDENTEN!!!! Och ställ inte in mottagningen!!! Du fixar det! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Ingen studentmottagning :(