• Anonym (Ledsen :()

Ingen studentmottagning :(

Måste bara skriva av mig, känner mig så himla ledsen. Nästa vecka tar jag studenten. Mina föräldrar är verkligen låginkomsttagare och har svårt att hålla i de få pengar de har. Jag har varit den drivande i den kommande studentmottagningen, visst de är stolta över mig att jag går ut gymnasiet och de har varit ganska delaktiga kring planerna kring mottagningen efter utspring. Jag har själv fixat inbjudningskort och skickat ut till vänner och släkt. Jag vet att de har det tufft ekonomiskt så jag har bara bjudit de allra närmaste.

Men så igårkväll säger min mamma att de inte kommer att ha råd att fixa mottagning för mig, varken köpa mat eller dricka. Det känns för jäkligt. de har ändå vetat om att den här dagen ska komma i 3 år nu. Jag tycker att de kunde planerat och försökt spara lite...de köper ändå en del onödiga saker som ny tv och mobiler förra månaden. Mamma tycker att det är min uppgift att ringa runt och ställa in mottagningen. Så himla genant tycker jag. Jag tror inte ens de fixat ett studentplakat till mig. Vita kläder har jag fått ta gamla hemifrån garderoben, studentmössan har jag köpt för lånade pengar. Vill bara sjunka genom jorden och vakna upp när "den lyckligaste dagen i mitt liv" är över.

Jag är så ledsen över att inte få bli firad :( 

• Svar på tråden Ingen studentmottagning :(
  • sirisdotter
    Ingrid Bergman skrev 2012-06-08 13:08:43 följande:
    Varför stannade du inte kvar och åkte flak med klasskompisarna?
    Åker lastbilarna runt och levererar varje student vid dennes bostad??   Har jag aldrig upplevt.
  • Ingrid Bergman
    sirisdotter skrev 2012-06-08 13:34:21 följande:
    Åker lastbilarna runt och levererar varje student vid dennes bostad??   Har jag aldrig upplevt.

Det har jag aldrig sagt.

• Anonym (singelmamma)
    Anonym (Hemska minnen) skrev 2012-06-08 13:27:47 följande:
    Vi hade ingen sammanhållning i klassen, utan olika grupper ordnade med egna flak. Plus att en del föräldrar transporterade hem sina studenter själva, i cadillacbilar och mercor och limousiner... Och jag, jag hade egentligen inga självklara kompisar i klassen. Så jag kom inte med någonstans - ingen frågade mig, och jag ville inte fråga runt och försöka tigga mig in. Pengar var egentligen ett mindre problem i min familj. Man kan bli försummad ändå...
    Alla föräldrar -   och nybakade studenter - vet nog inte hur det brukar vara.   Jag gick hem till inackorderingsrummet efter utsläpp och gratulationer på skolgården.   Våra föräldrar hade en fin bil -  ingen hade någon tanke på att jag skulle åka med den den korta sträckan.   Tänker på det sådana här dagar,  lite retligt   är det.

Inackorderingstanten hade bakat bullar.   Mamma har långt efteråt berättat att hon presenterat kvitto på ingredienserna och krävt betalning för bullbaket!    Jag hade då  hyrt ett rum av familjen i tre år.....   Någon större mottagning var inte aktuell,  jag hyrde ju bara rummet.   Kan tänka   mig att vi fikade i  vardagsrummet,  dock.,  jag,  mina föräldrar,  min lillasyster och värdfamiljen.

Balen var jag med på och minns den med glädje;  talet till kvinnan, som hölls av min hemliga kärlek och allt det andra.
    Förhören med censor minns jag också med glädje -  höjde två betyg  den dagen!
  • skyttmamma

stackare.. har ej ord att beskriva vad jag känner tycker bara så snd om dig.. men gå till kyrkan och hör, dom brukar hjälpa till eller ring majblomman dom hjälper ju oxå gärna till.. 

• Nea 661

Hoppas du får en fin studentmottagning Ts. Min son tar studenten på lördag och jag har bakat kakor o bullar som vi lagt i frysen, sedan gör jag en stor potatisgratäng som är lätt att förbereda dagen innan och till det kallskuren kassler, vi kommer att vara hemma i lägenheten och allt detta kostar inte så mycket. Själva studentplakatet skulle sonens pappa betala o jag har köpt hans studentmössa, kavaj o skjorta hade han sedan förut, så allt går att lösa bara man vill och man kan prata ihop sig om detta, och som sagt planera lite innan.
    Säger som de övriga här i tråden, skicka gärna mail så jag kan bidra med en liten slant. Lycka till i framtiden, kram

• Anonym

Spontant tänker jag "kan det vara på riktigt"???? Så fruktansvärt hemskt. Min yngsta dotter tog studenten igår! och det var ingen pompa och ståt (hemma) men KÄRLEK, OMTANKE, ÖMHET, NÄRHET, PRESENTER FRÅN HJÄRTAT. Kärlek och omtanke kostar inte en krona!!!! Jag är själv uppväxt i en familj där det var fattigt och eländigt kaos men jag tog förstås? aldrig studenten!!

• Kattdamen

Äh, studenten är inte så viktig. Det viktigaste är att du har slutbetyg, och inte behöver plugga på komvux nu.

En kopp te, tack.
  • Anonym (Hemska minnen)
    Anonym (singelmamma) skrev 2012-06-08 13:48:04 följande:
    Alla föräldrar -   och nybakade studenter - vet nog inte hur det brukar vara.   Jag gick hem till inackorderingsrummet efter utsläpp och gratulationer på skolgården.   Våra föräldrar hade en fin bil -  ingen hade någon tanke på att jag skulle åka med den den korta sträckan.   Tänker på det sådana här dagar,  lite retligt   är det.

Inackorderingstanten hade bakat bullar.   Mamma har långt efteråt berättat att hon presenterat kvitto på ingredienserna och krävt betalning för bullbaket!    Jag hade då  hyrt ett rum av familjen i tre år.....   Någon större mottagning var inte aktuell,  jag hyrde ju bara rummet.   Kan tänka   mig att vi fikade i  vardagsrummet,  dock.,  jag,  mina föräldrar,  min lillasyster och värdfamiljen.

Balen var jag med på och minns den med glädje;  talet till kvinnan, som hölls av min hemliga kärlek och allt det andra.
    Förhören med censor minns jag också med glädje -  höjde två betyg  den dagen!

Jag hade varit helt OK med att promenera hem lite diskret. Det kränkande var att få STÅ där på hållplatsen och sedan på bussen, till allmän beskådan, i studentmössan och vita klänningen och alla blommor... Det blev så uppenbart för alla, att jag var en student som ingen brydde sig om att hämta hem, och som inte hade några kompisar att vara med denna stora dag...

Det hade varit mycket bättre att sjukanmäla sig och inte gå dit alls, om jag hade vetat.

Det hände för övrigt en liknande kränkande sak på mitt bröllop. Då skulle min fästman hämta brudbuketten på väg till frissan där han skulle hämta upp mig, men det hade han inte gjort. Så jag fick springa själv genom gatorna till blomsteraffären, i min långa vita brudklänning, brudkrona och nygjorda håruppsättning... och allt folk stirrade. Det regnade dessutom, och håruppsättningen hann redan bli lite förstörd där, plus att fållen på klänningen blev blöt och geggig..

Man undrar ju vad som kommer att hända på min begravning..? Tillåt mig gissa: ingen kommer att bry sig om att gå dit, utom mina barn och deras familjer. Om ens de. När de bär kistan kommer de att tappa den, och min kropp - som är naken för att ingen har brytt sig om att klä på den - kommer att ramla i en vattenpöl. Då kommer de hastigt att kasta mig i en sopsäck och begrava kistan tom. Eller något... Tur bara att jag (antagligen) inte behöver veta något om det, den gången..!     
  • Kattdamen
    Anonym (Hemska minnen) skrev 2012-06-08 14:07:16 följande:
    Jag hade varit helt OK med att promenera hem lite diskret. Det kränkande var att få STÅ där på hållplatsen och sedan på bussen, till allmän beskådan, i studentmössan och vita klänningen och alla blommor... Det blev så uppenbart för alla, att jag var en student som ingen brydde sig om att hämta hem, och som inte hade några kompisar att vara med denna stora dag...

Det hade varit mycket bättre att sjukanmäla sig och inte gå dit alls, om jag hade vetat.

Det hände för övrigt en liknande kränkande sak på mitt bröllop. Då skulle min fästman hämta brudbuketten på väg till frissan där han skulle hämta upp mig, men det hade han inte gjort. Så jag fick springa själv genom gatorna till blomsteraffären, i min långa vita brudklänning, brudkrona och nygjorda håruppsättning... och allt folk stirrade. Det regnade dessutom, och håruppsättningen hann redan bli lite förstörd där, plus att fållen på klänningen blev blöt och geggig..

Man undrar ju vad som kommer att hända på min begravning..? Tillåt mig gissa: ingen kommer att bry sig om att gå dit, utom mina barn och deras familjer. Om ens de. När de bär kistan kommer de att tappa den, och min kropp - som är naken för att ingen har brytt sig om att klä på den - kommer att ramla i en vattenpöl. Då kommer de hastigt att kasta mig i en sopsäck och begrava kistan tom. Eller något... Tur bara att jag (antagligen) inte behöver veta något om det, den gången..!     
    Jävlar vad bitter man kan vara då.
    En kopp te, tack.
  • Ingrid Bergman
    Anonym (Hemska minnen) skrev 2012-06-08 14:07:16 följande:

Hahah, alltså du är för go och rolig! {#emotions_dlg.flower} HjärtaJag skulle gärna vara din vän för humor har du fast du kanske inte vet om det själv(?).

Jag tror fler människor bryr sig om dig än vad du anar.

Svar på tråden Ingen studentmottagning :(