sextiotrekg skrev 2012-09-11 20:01:37 följande:
Måste bara fråga om ni har lite tips till mig!? Jag har mått lite halvtaskigt sista 4dagarna och igår fick jag besked/information som fick mig att sjukan lite längre ner. De kan jag hantera nu för tiden även om det ät jobbigt ;) men när det är kaos så här runt omkring så funkar inte min motivation. Jag äter och äter, idag tex 6gifflar (bullar ni vet) och 100g choklad. Kanske inte så mkt för vissa men själva mängden är inte mitt problem heller.. Va är problemet då tänker ni? Ja det är det att detta beteende att känsloäta och veta jag mår dåligt och att denna bulle bör jag inte äta och jag vet att jag kommer ångra den den osv trots detta så äter ja ändå!! Jag vill ha tips och idéer på hur man kan bryta det dåliga mönstret? :)
Håller med Gladafrun om både KBT och mindfulness, det är det enda som fått mig att "sluta tröstäta" när jag är ledsen, trött, uttråkad, men även att "unna mig" när jag är glad osv... eftersom det får mig i långa loppet att må sämre... 
Jag började hos en psykoterapeut i augusti förra året och jag började en mindfulness-kurs/behandling i januari och nu har jag fått redskap att må bättre och ta itu med det som varit smärtsamt i mitt liv. 
(Alla borde få sådan innan de genomgår en Gastric Bypass-operation till exempel, som jag gjorde för 7 år sen, visserligen gick jag ned i vikt och mådde bättre både psykiskt och fysiskt, MEN mina beteenden kvarstod även om det kvarstod i mindre form (eftersom man har den fysiska begränsningen av att inte kunna äta för mkt).)
Mindfulness hjälper dig att få ett större hjärta med dig själv, att acceptera saker samt olika andningstekniker mm mm 
Du kan tänka så här när du har ätit t ex 6 gifflar: "Ok, nu åt jag 6 gifflar och det kanske inte var det bästa valet, MEN nu accepterar jag att det är så jag gjorde (du behöver inte gilla ditt val), men genom att acceptera det så kan du gå vidare och göra andra val nästa gång. Att hitta  andra strategier som du kan ta till när du mår dåligt än att äta, ja det kan bara du göra...
Jag vet att detta låter enkelt, men att det är svårare att göra, men jag har lärt mig både via KBT och mindfulness att jag är inte på något sätt dålig för att jag gör fel val ibland (annars är det lätt att sparka på sig själv när man ligger!) och jag är minst lika bra och värdefull trots dess misstag. 
Helt bra blir man aldrig, men man kan bli bättre. Min terapeut sa till mig " Det kommer alltid finnas en röst inom dig som kommer att påtala att du inte är bra och duger, men rösten kommer att bli lägre, volymen kommer att skruvas ned!" och det kan jag lugnt säga att det har den gjort!
Det är ju först nu jag har orkat ta tag i mitt ätande igen och att äta bra. 
Lycka till (sorry för lång utläggning)