• Babybel

Startade pergotime 7/6 2012...råd

manam skrev 2012-06-20 16:11:49 följande:
    Först och främst, välkommen hit Tjotta. Så bra jobbat med viktnedgången. Nu hoppas vi du får plussa snart också .

Här sitter jag och är fundersam. Jag hade ju som sagt inga ägg alls på G vid VUL förra veckan. Men nu vet i sjutton.... Har känt lite mol i äggstockregionerna ett par dagar. Och idag tycker jag det börjar komma ägglossningssekret. Detta har jag iofs haft vid ett par tillfällen senaste halvåret, trots att jag troligen inte haft någon ägglossning, men ändå! Hur känner ni andra som VUL:ade förra veckan? Det sägs ju att man kan få "försenad" ägglossning efter Pergotime och i så fall borde det väl vara dags för oss nu i dagarna när jag räknar efter.
    Jag har inte tappat hoppet för fem öre, hehe. Överallt man läser så står det om "försenad" ÄL när man ätit Pergotime, dag 22-24 verkar vara vanligast, och vi är ju på dag 18 idag, så vi borde ju känna att det händer grejer i de regionerna typ nu. Tycker att det är märkligt att din gyn inte alls mätte dina äggblåsor, för var dina som mina största (9mm, vilket räknas som smått) och de växer 2 mm per dag borde ÄL vid dag 22 vara typ exakt som det ska. Konstigt att inte gyn vet detta eller ans nämner detta. 
  • Babybel
    Tjotta skrev 2012-06-20 20:22:52 följande:
    Åhhhhh tack tjejer för välkomnandet!!!!

Jag är så ny så jag bara undrar: Vad betyder ÄD,VULoch BIM??
    ÄL,UL vet jag men resten??

min gyn sa när jag var där igår att jag den 9/7 ska komma tillbaka för att ta prover men inte vad för prover. Är de då de kollar om man haft eller snart ska ha ÄL om det funkar??

Nu är ju detta min första kur jag ska börja äta på fredag och jag undrar: hur många enkel kurer äter man innan man får börja med dubbel/trippel osv???

Finns det nån av er som bor i Väster Norrland?? Vore skönt att kanske träffa nån som bor i närheten och kunna prata IRL. Min sambo förstår inte alltid hur det är att leva med pco. Han tror ibland att bara man "kör" på regelbundet så löser det sig av sig själv..... Konstigt att han fortfarande tror det ibland han har ju varit ihop med mig snart i 4 år........         
    ÄD har jag ingen aning om vad det är...hehe ägglossningsdag kanske!? VUL är vaginalt ultraljud och BIM är beräknad inte (eller ingen) mens.

Det troliga är att din gyn ska kolla hur äggblåsorna ser ut den 9:e, mäta dem och se hur de växt, hur många som mognat och avgöra om ni ska köra på eller om ni får sexförbud.

Hur många ggr man får äta enkelkur beror nog på hur du svarar på din enkelkur. fungerar den inte alls så kommer du allra troligast få göra dubbelkur nästa månad. Det får iaf jag, finns väl ingen mening att få en ny för låg dos. Men svarar du jättebra och får ägglossning på enkelkur men inte blir gravid får du nog en enkelkur sen igen.

Jag har bott i västernorrland men bor i Stockholm nu sen nåt år.

Ang. din kille så är det nog inte så ovanligt och det värsta är att vi nog bara får hajja att de inte kan förstå. Min kille försöker verkligen, men har svårt att verkligen greppa det ändå. Det blev lite bättre när gyn förklarade om PCO, för jag tror att det blir mer på rikitgt när en läkare säger det. MEN, nu har du fått Pergotime så nu ska ni ju bara köra på ändå Skrattande
  • Babybel
    Aria skrev 2012-06-20 22:15:59 följande:
    jag har fått mycket sådant konstig sekret men inget plus på testet :(
    kanske är för stressad eller? Haft fyra huvudförhandlingar i domstol denna vecka plus fem överklagningar och det har varit mycket stressigt så kan det spela in tro?

Jag som hela tiden varit positiv känner mig lite nere idag :(
    väster norrland vad är det för städer där? Jag bor ju i och för sig i uppsala, men vi kan byta msn eller nåt om du vill :)
    Vet du, jag tror inte att det är stress, jag känner mig fullkomligt övertygad om att vi alla har några dagar kvar bara, vi har lite bråttom bara ;) Eftersom ingen hade nog stora äggblåsor på VUL så tror jag vi tillhör de där som får ÄL lite senare.
    Men det där sekretet ni pratar om förstår jag inte alls, jag märker inget sånt förutom när jag hade den där blödningen i helgen. Till att börja med var jag så sjukt pilsk (SJUKT PILSK) men sen hade jag också ökade flytningar. Ringde min gyn och hon sa att hon tror att hon visste vad det var men att jag inte skulle bry mig i det eftersom det inte var dåligt utan bara köra på som vanligt.

Förresten allihopa, påverkar detta ert sexliv på nåt vis? Min gyn sa att många upplever att sexlivet blir mindre lustfyllt när man liksom ligger med syfte att skapa bebis. Men det stämmer inte för oss, vi har visserligen inte varit ihop så länge (2 år och fortfarande nykära)
  • Babybel
    Aria skrev 2012-06-20 22:15:59 följande:
    jag har fått mycket sådant konstig sekret men inget plus på testet :(
    kanske är för stressad eller? Haft fyra huvudförhandlingar i domstol denna vecka plus fem överklagningar och det har varit mycket stressigt så kan det spela in tro?

Jag som hela tiden varit positiv känner mig lite nere idag :(
    väster norrland vad är det för städer där? Jag bor ju i och för sig i uppsala, men vi kan byta msn eller nåt om du vill :)
    Västernorrland är typ Sundsvall, Timrå, Sollefteå, kramfors, Ramsele, Junsele (Övik!?) osv.
  • Babybel

OK tjejer, jag hoppas ni ÄL-testar, för jag fick en chock idag. Även om jag liksom haft så jäkla gott hopp och trott (nästan varit övertygadd) att jag ska ägglossa så grinade jag 10 minuters lyckogrin idag på eftermiddagen när jag fick en glad gubbe på Clearblues äl-test. Inom 48 timmar har jag alltså ägglossning och störst chans att blir gravid.
    Inte nog med mig, jag är liksom övertygad om att det kommer vara samma för er. Vi är för lika i omständigheterna. Så kära medsystrar (hihi) gör ett ÄL-test idag (även om det är lite sent, har fattat att det ska göras vid 14-15, fast jag gjorde mitt 16.00 typ), fy FAN va kul om vi ägglossar och håller på samtidigt. Våra symptom har varit så vansinnigt lika ju. Det var väl lite det som fick mig att tänka att det bara inte kunde vara så att inget hände i kroppen (precis som ni kände). Och när man läst om det så tyder allt  (alla våra gemensamma symptom på begynnande äl).

Che71: Är så nyfiken på hur det går för dig, antar att ni fått till det men hur känns det?  

• Babybel

hehe, var lite väl exhalterad i mitt förra inlägg. Sorry för felstavningar, felsyftningar och allmänna fel....

• Babybel

Manande: Var är du på väg? Reser du lmkt i jobbet som jag eller är det midsommarresande ut i landet?

• Babybel
    Aria skrev 2012-06-23 00:19:31 följande:
    känns som att ryggen ska brytas itu........någon mer som har några symptom?
    Just nu så har jag inte sådär jättemycket symptom faktiskt, även om jag  borde ha ägglossning prick nu typ. Jag har lite ont i ryggen och är öm i högra äggstocken. Sen har jag mått ordentligt illa. Det gör jag idag också men det kan ha med festen igår att göra, hehe.

Jag tänker att du inte bara kan lita till testen även om de är bra att ta. Pratade med en vän som sa att hon aldrig visade positivt på ÄL-test och hon har 2 barn idag. 
  • Babybel
    Tjotta skrev 2012-06-22 20:02:04 följande:
    Åhhhh Babybel!!!! Skit i felstavningar!!!! Åhhhhh vad roligt!!!!! Håller alla tummar och tår för dig!!!!!!!
    hihi tack. Oavsett om det blir bebis av detta eller inte så är det bara SÅ SKÖNT att veta att jag kan få ägglossning och fungera. Har ju inte haft det på 10 år typ (åt p-piller och har PCO). Skönt att få bekräftelsen att jag inte är så svårstimulerad, hade liksom fått för mig att jag var det.
  • Babybel
    che71 skrev 2012-06-21 21:21:21 följande:
    Känner inget speciellt. Hade ju ont i måndags em/kväll så då var nog själva ÄL.(på dag 16)
    Stickan visade ju svagt utslag redan sönd morgon o starkt på månd morgon.
    Vi "fick till det" lörd o sönd  (månd+ tisd försökte vi men sambon kände nog av pressen tyvärr!)
    Hoppas simmarna överlevde ifrån i söndags!!!!
    Tror att det lätt kan bli så, när man ligger med varandra och har ett syfte med det som inte bara har med njutning att göra. Vi har lyckats undvika att liksom tänka på det, tror det kanske blir svårare i längden.
Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd