• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • manam
    Babybel skrev 2013-01-16 14:11:13 följande:
    OJ, Aria, det där lät inte bra alls. Men bra att det gick bra i slutändan iallafall! Min syster har gjort 3 äggplock och hon blev så "drogad" att hon inte kände nåt utan somnade fast hon ville vara vaken och se.

Bra att det blir IVF för dig. Jag tror det är olika åtgärder som behövs för olika kroppar. Du behöver nog mer noga övervakning av läkare.

Manam: Hur går det för dig? 
    Jo, jag har en kallelse till första besök på IVF i början av mars. Men hoppas slippa det. Tycker faktiskt att det gått lite väl fort (men det vågar man knappt säga) från det att jag börjat få behandling tills kallelsen kom. Har ju inte kunnat ge pergo en ärlig chans än eftersom jag blev överstimulerad förra cykeln. Men nu äter jag primolut nor för att kunna börja en ny kur. Halv dos denna gång.

Hur går det för dig? Och bebbe i magen? Hoppas ni båda mår bra.
  • jagvill85
    Aria skrev 2013-01-15 19:15:07 följande:
    Va mysigt :) var det pergotime du körde när det lyckades? Kommer inte riktigt ihåg *förlåt* :(

jag själv känner en viss ångest inför ivf och allt som ligger framför oss, ska träffa läkaren imorgon så får se vad han säger
    Trippeldos med pergo gav inga ägg så fick gonal-f (ca 20 dagars stimuleringar) och det lyckades på andra varvet Glad Hoppas bara på att allt kommer att gå bra i fortsättningen! 

Lycka till med IVF! Det kommer att gå så bra ska du se!

• Aria

å tjejer hoppas verkligen det annars har jag börjat se efter möjligheterna att göra ivf utomlands eftersom hela ÄP och det skrämmer upp mig så otroligt att jag bara blir glad när läkarna skjuter upp allt det passar liksom min lilla rädsla så väl och då blir det ju bara ännu mer fördröjt....läkaren sa att han skulle diskutera mitt fall med de andra läkarna eftersom jag är ett lite special fall då mina äggstockar först inte alls reagerar för att sedan explodera......

får väl se, känns lite tungt nu men jag har bestämt mig för att bara vila fram till slutet av feb och sen ta tag i allt på nytt

• Babybel
    Manam: Jag förstår verkligen din känsla, jag tycker också att allt rullade på i ett väldans tempo. Man hade nog ställt sig in på att allt skulle ta jättelång tid. Men nånstans kanske det också är bra att man inte lägger massa tid på nåt som inte funkar klockrent direkt. Det enda jag tycker är lite konstigt är att du inte får prova sprutor först. Pergo var ju helt fel medicin för mig, och i ärlighetens namn verkar det vara fel för väldigt många eftersom det tunnar ut livmoderslemhinnan som är en förutsättning för att ägget ska fästa. 

Med mig och bebis är allt bra :) (tack gode gud!) . Vecka 14 nu, tycker tiden rullar på riktigt fort. Vi var på KUB-test (förra veckan) som visade en pigg liten bebis som låg och kickade och viftade för fullt och som fick bra odds för att den inte har Downs syndrom. Känns väldigt skönt att vara förbi de stora missfallsrisksveckorna och ha gjort KUB-test med bra resultat. Det var overkligt att se att det faktiskt växer en riktig bebis i mig. Väntar nästan på att vakna u en dröm :)

Aria:  Jag tycker att du fattar helt rätt beslut, jag tror det är superbra att låta kroppen återhämta sig lite och vila. När du blir gravid så kommer den här tiden kännas mycket kortare än vad du upplever den nu tror jag. Och jag tror verkligen att du blir det snart. 2013 är den här trådens guldår. Jag tror att samtliga av oss är gravida under detta år.
  • manam
    Babybel skrev 2013-01-17 23:50:04 följande:
    Manam: Jag förstår verkligen din känsla, jag tycker också att allt rullade på i ett väldans tempo. Man hade nog ställt sig in på att allt skulle ta jättelång tid. Men nånstans kanske det också är bra att man inte lägger massa tid på nåt som inte funkar klockrent direkt. Det enda jag tycker är lite konstigt är att du inte får prova sprutor först. Pergo var ju helt fel medicin för mig, och i ärlighetens namn verkar det vara fel för väldigt många eftersom det tunnar ut livmoderslemhinnan som är en förutsättning för att ägget ska fästa. 

Med mig och bebis är allt bra :) (tack gode gud!) . Vecka 14 nu, tycker tiden rullar på riktigt fort. Vi var på KUB-test (förra veckan) som visade en pigg liten bebis som låg och kickade och viftade för fullt och som fick bra odds för att den inte har Downs syndrom. Känns väldigt skönt att vara förbi de stora missfallsrisksveckorna och ha gjort KUB-test med bra resultat. Det var overkligt att se att det faktiskt växer en riktig bebis i mig. Väntar nästan på att vakna u en dröm :)

Aria:  Jag tycker att du fattar helt rätt beslut, jag tror det är superbra att låta kroppen återhämta sig lite och vila. När du blir gravid så kommer den här tiden kännas mycket kortare än vad du upplever den nu tror jag. Och jag tror verkligen att du blir det snart. 2013 är den här trådens guldår. Jag tror att samtliga av oss är gravida under detta år.
    Hoppas du har rätt! 2013 is the year! Härligt att det redan är vecka 14 och att KUB-testet visade på frisk bebis. Kan bara föreställa mig overklighetskänslan. Mår du bra och så?

Absolut, jag är ju samtidigt tacksam för att det går fort . Det är väl bara det att man inte önskar sig en mer komplicerad behandling än nödvändigt. Och på mig funkar ju uppenbarligen pergotime så till vida att jag får ÄL...dock med lite för tunn slemhinna. Men jag verkar ju faktiskt kunna ägglossa spontant efteråt också. Ska bli spännande att se vad som händer med 1/2 kur. Hoppas på ÄL men utan att det påverkar slemhinnan lika mycket. När jag ska på VUL i samband med pergo tänkte jag prata med min gyn om vad han tycker...om han tycker att vi ska köra några varv till innan ivf eller vad jag har får odds.  Så har jag med mig det till första mötet på ivf-kliniken.

Men summan av kardemumman! Det är ju fantastiskt att jag inte behövde vänta längre för att få kallelsen. Trodde jag aldrig.
  • Tjotta

Aria: År 2013 är alla vi trådens år eller vad det nu heter eller hur? =). Jag var med här förut, men lämnade tråden då de inte hittar pco på mig längre, men tro mig jag har följt denna tråden varenda dag för att kolla hur det går för er =) Jag vet inte hur det är att ta sprutor och göra IVF, men jag vet hur det är med pergotime, vara överviktig och ha svårt att få barn, Gjort gastric bypass op (minskat magsäcken)  kämpat och hopppats och blivit besviken gång på på gång. Blir 35 till sommaren haft JÄTTE panik över det här med barn. Jag tog 5 kurer pergo och mådde skit bokstavligt talat. Köpte en clearbleu monitor som jag om ett tag skulle använda. (Man måste ju ha 2 "egna" menser innan den kan provas). Jag har varit i kontakt med läkare hit och dit och inte alltid blivit tagen på allvar känns det som. Jag får hela tiden höra: SLAPPNA AV så kommer din bebis, men ingen bebis kom.......Tog en månads uppehåll och tog sista och 6:e kuren pergo. Skulle inget hända skulle vi få hamna i IVF kö i juni.
    Inför förra ägglossningen stressa jag upp mig rejält!!!! Blev så stressad att jag fick svårt att andas emellanåt och magen svullna upp och gaser kom ut...... (obs! lite äcklig info.... sorry). Så fort vi myste här hemma bara skrek mitt huvud hela tiden BARN BARN BARN!!!!!!! Gubben ville kramas lite och jag fick vredes utbrott nästan och nästan skrek att hur ska det kunna bli barn om man kramas....... vet inte du hur dem kommer till....osv. Obs!!! Det låter mer illa än var det var.
    Efter ett par dar efter ÄL (som jag trodde jag hade, hade nämligen inga trådiga klibbiga flytningar innan som jag ALLTID har annars) gick jag på toan och tyckte jag såg lite rosa i toan. Trodde jag inbilla mig och levde vidare att nu är det kört denna månad med. Fick en brun/ljusrosa flytning ( 2 dar efter bim ) på jobbet förra måndagen och tänkte att jäkla pergotime som dummar sig. Nu har jag knäpp mens också och kommer ALDRIG plussa. jag testa förra tisdagen och torsdagen men det var negativt. Det jag vill komma till att ge inte upp hoppet ARIA jag plussa igår morse och ska till läkaren 5 feb och se om den finns där inne. Kram från mig och hoppas jag inte gjorde någon ledsen nu.  

• Aria
    Tjotta skrev 2013-01-22 18:13:30 följande:
    Aria: År 2013 är alla vi trådens år eller vad det nu heter eller hur? =). Jag var med här förut, men lämnade tråden då de inte hittar pco på mig längre, men tro mig jag har följt denna tråden varenda dag för att kolla hur det går för er =) Jag vet inte hur det är att ta sprutor och göra IVF, men jag vet hur det är med pergotime, vara överviktig och ha svårt att få barn, Gjort gastric bypass op (minskat magsäcken)  kämpat och hopppats och blivit besviken gång på på gång. Blir 35 till sommaren haft JÄTTE panik över det här med barn. Jag tog 5 kurer pergo och mådde skit bokstavligt talat. Köpte en clearbleu monitor som jag om ett tag skulle använda. (Man måste ju ha 2 "egna" menser innan den kan provas). Jag har varit i kontakt med läkare hit och dit och inte alltid blivit tagen på allvar känns det som. Jag får hela tiden höra: SLAPPNA AV så kommer din bebis, men ingen bebis kom.......Tog en månads uppehåll och tog sista och 6:e kuren pergo. Skulle inget hända skulle vi få hamna i IVF kö i juni.
    Inför förra ägglossningen stressa jag upp mig rejält!!!! Blev så stressad att jag fick svårt att andas emellanåt och magen svullna upp och gaser kom ut...... (obs! lite äcklig info.... sorry). Så fort vi myste här hemma bara skrek mitt huvud hela tiden BARN BARN BARN!!!!!!! Gubben ville kramas lite och jag fick vredes utbrott nästan och nästan skrek att hur ska det kunna bli barn om man kramas....... vet inte du hur dem kommer till....osv. Obs!!! Det låter mer illa än var det var.
    Efter ett par dar efter ÄL (som jag trodde jag hade, hade nämligen inga trådiga klibbiga flytningar innan som jag ALLTID har annars) gick jag på toan och tyckte jag såg lite rosa i toan. Trodde jag inbilla mig och levde vidare att nu är det kört denna månad med. Fick en brun/ljusrosa flytning ( 2 dar efter bim ) på jobbet förra måndagen och tänkte att jäkla pergotime som dummar sig. Nu har jag knäpp mens också och kommer ALDRIG plussa. jag testa förra tisdagen och torsdagen men det var negativt. Det jag vill komma till att ge inte upp hoppet ARIA jag plussa igår morse och ska till läkaren 5 feb och se om den finns där inne. Kram från mig och hoppas jag inte gjorde någon ledsen nu.  
    men åhhhh fick rysningar i kroppen av ditt inlägg, gud vad underbart jag kommer ju ihåg dig så väl. Gud så underbart tusen tusen gånger om grattis. Jag får sådan kick varje gång någon från denna tråd får sitt plus och jag hoppas ju själv att jag får mitt detta år. Det är precis så som du beskriver det, frustrationen och irritationen och väntan på något som aldrig verkar infinna sig men när man sedan läser inlägg som ditt så får man ändå hopp så jag hoppas verkligen att jag också snart får skriva ett liknande inlägg :)

många varma kramar till dig och så håller vi tummarna inför den 5 och väntar på rapportering :)
  • manam

Känns som jag jinxar något här nu, men skit samma...

Så här är det. Tog min sista Primolut Nor i söndags för att kunna börja med pergo cd 5.

Blödningen brukar komma som en klocka på mig typ 2-3 dagar efter. Hade lite ont i magen i måndags och tisdags, men inget hände.

Tog ett gravtest från testlagret i morse, bara för att, och där var två streck! Nu tror jag såklart att det var fel på testet . Men marsch till apoteket på lunchen för att köpa ett clearblue.

Har ni hört om Primolut Nor kan ge falskt postitiva graviditetstest?

• Babybel

Tjotta: Grattis, verkligen kul att det har tagit sig för dig. Blir lite extra glädje när det ligger lite kämpande bakom det!

Manam: WOW! Har aldrig hört att man ska få falskt plus av nåt annat än av hormonsprutorna. Kan du ha haft senare ägglossning än du trodde då? För du måste ju fått negativt test på bim? Hur som helst är det ju skithäftigt! Ingen av oss har ens hållt på ett år (vilket är supernormalt att det tar för dem som inte ens har PCO) Du får uppdatera SÅ FORT du tagit ett CB-test!!

Jag mår ganska bra nu. Illamåendet har lagt sig (äntligen) men har tyvärr ersatts med en vidrig huvudvärk som jag haft varje dag i nästan 2 veckor nu.

• manam
    Babybel skrev 2013-01-24 12:20:04 följande:
    Tjotta: Grattis, verkligen kul att det har tagit sig för dig. Blir lite extra glädje när det ligger lite kämpande bakom det!

Manam: WOW! Har aldrig hört att man ska få falskt plus av nåt annat än av hormonsprutorna. Kan du ha haft senare ägglossning än du trodde då? För du måste ju fått negativt test på bim? Hur som helst är det ju skithäftigt! Ingen av oss har ens hållt på ett år (vilket är supernormalt att det tar för dem som inte ens har PCO) Du får uppdatera SÅ FORT du tagit ett CB-test!!

Jag mår ganska bra nu. Illamåendet har lagt sig (äntligen) men har tyvärr ersatts med en vidrig huvudvärk som jag haft varje dag i nästan 2 veckor nu.
    Jag började ju med Primolut typ BIM -1 faktiskt. Men var väldigt säker på att jag inte haft äl då. Inga känningar, plus ingen temphöjning. Men dagen efter att jag tog första tabletten kände jag en jäkla värk i magen. Kan mycket väl ha varit en äl då faktiskt. Och nu så två streck på stickan imorse alltså.

Väljer att inte tänka på hur Primoluten skulle ha kunnat påverka en eventuell graviditet. Får kolla det med gyn sedan om det visar sig att jag verkligen plussat.
Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd