• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • lotteri

Här hoppar jag in, eftersom jag följt tråden en del, men sällan skrivit.
    Jag fick konstaterat PCO i slutet av okt då vi äntligen blivit kallade till IVF efter att i nästan 1,5 års tid ha försökt få till ett syskon till vår 2,5-åring. Har även hunnit med ett missfall också under den tiden.

Jag fick pergotime utskrivet som jag efter en lång cykel äntligen kunde börja käka den 25 nov. Cykeldag 15 konstaterades en äggblåsa på 18 mm via vul och jag lyckades få ägglossning så det känns helt fantastiskt. Är just nu på dpo 12 och dagarna går så långsamt. Vill verkligen verkligen få ett plus snart, det är så tärande att inte kunna tänka på nånting annat.

Jämfört med er andra här verkar det nästan som att jag glider på räkmacka men det har verkligen inte känts så! Ni kämpar på jättebra!

• manam
    Babybel skrev 2012-12-17 14:12:45 följande:

Jag mår ganska bra ändå. Mitt illamående har ökat ganska ordentligt sen vecka 8 och jag kan bara äta sånt som gör mig fet ;) All nyttig varm mat får det att vända sig i magen på mig. Och jag som helt uteslutit socker ur min kost sedan mars har helt plötsligt fått sockersuget från helvetet. Så i 2 veckor har jag haft vilda western när det kommer till min kost och har typ levt på gröt, yoghurt, bröd, mängder med söta bullar och godis. Och innan dess åt jag ju LCHF. Från idag försöker jag skärpa mig igen och köra LCHF men det är svårt när man mår illa av all sån mat.

Sen är jag trött och slö och allmänt skittråkig just nu :)

Vecka 10 imorgon ;) så nu har min nedräkning till att passera vecka 12 börjat på riktigt. Kollar fortfarande efter blod varenda gång jag går på toa, hehe, men inget hittills.
    Haha...kan verkligen tänka mig att det är frustrerande att kroppen plötsligt absolut bara vill ha skräp. Men svårt att ignorera dess krav när den protesterar med illamående. Gissar att det bara är att härda ut och hoppas att det går över om några veckor.

Så skönt att det bara är två veckor kvar till magiska vecka 12. Klart detta kommer gå bra! Men förstår oron, den dagen jag är där du är kommer jag garanterat vara likadan. Vilka runt er vet redan att du är gravid?
  • manam
    lotteri skrev 2012-12-17 14:49:25 följande:
    Här hoppar jag in, eftersom jag följt tråden en del, men sällan skrivit.
    Jag fick konstaterat PCO i slutet av okt då vi äntligen blivit kallade till IVF efter att i nästan 1,5 års tid ha försökt få till ett syskon till vår 2,5-åring. Har även hunnit med ett missfall också under den tiden.

Jag fick pergotime utskrivet som jag efter en lång cykel äntligen kunde börja käka den 25 nov. Cykeldag 15 konstaterades en äggblåsa på 18 mm via vul och jag lyckades få ägglossning så det känns helt fantastiskt. Är just nu på dpo 12 och dagarna går så långsamt. Vill verkligen verkligen få ett plus snart, det är så tärande att inte kunna tänka på nånting annat.

Jämfört med er andra här verkar det nästan som att jag glider på räkmacka men det har verkligen inte känts så! Ni kämpar på jättebra!
    Lotteri, välkommen hit!

Låter ju verkligen hoppfullt med resultatet efter din pergokur. Håller tummarna! Förstår att dagarna kryper fram....

Oj, hann ni så långt som till en IVF-kallelse innan du fick PCO konstaterat? Hur kommer det sig? Blir också lite nyfiken eftersom du redan har ett barn...kom det till utan problem?

Precis som du har jag också svarat jättebra på Pergotime. Fått ÄL av båda mina kurer. Men vid första kuren hade jag för högt TSH och var tvungen att börja med Levaxin till att börja med. Och nu vid andra kuren blev jag överstimulerad och fick sexförbud... Nu har jag mens efter en spontan ÄL, den första jag fått efter att jag slutade med p-piller för över 1.5 år sedan. Så skönt. Bara ett plus hade varit bättre!
  • lotteri

Ja, båda mina tidigare graviditeter har varit spontana, alltså utan hjälp. Det tog visserligen lite över ett halvår innan vi lyckades med dottern, och efter det nästan ett år innan jag blev gravid igen, vilket tyvärr slutade i missfall. Jag har alltid haft ganska oregelbunden menscykel men det är inte förrän efter missfallet för ett år sedan som jag verkligen började föra "statistik" och tempa varje morgon. Vi hade ju läst att det kunde ta rätt lång tid att bli gravida och ändå anses som normalt å att jag aldrig lyckades pricka in äl med mina stickor tänkte jag berodde på mig och att jag testade fel dagar.

Men sedan januari har jag som sagt tempat varje morgon och bara hittat en spontan äl. Gyn eller kvinnokliniken gör visst inte behandling av utebliven äl så vi fick vända oss till IVF med deras härliga väntelista. Så det kändes väldigt skönt att äntligen få veta varför vi aldrig lyckas, samtidigt som det är en stor besvikelse eftersom det gått så lång tid. Men uppenbarligen har jag ju några äl/år, å då lyckades vi väl pricka rätt helt enkelt.

• manam
    lotteri skrev 2012-12-17 16:00:55 följande:
    Ja, båda mina tidigare graviditeter har varit spontana, alltså utan hjälp. Det tog visserligen lite över ett halvår innan vi lyckades med dottern, och efter det nästan ett år innan jag blev gravid igen, vilket tyvärr slutade i missfall. Jag har alltid haft ganska oregelbunden menscykel men det är inte förrän efter missfallet för ett år sedan som jag verkligen började föra "statistik" och tempa varje morgon. Vi hade ju läst att det kunde ta rätt lång tid att bli gravida och ändå anses som normalt å att jag aldrig lyckades pricka in äl med mina stickor tänkte jag berodde på mig och att jag testade fel dagar.

Men sedan januari har jag som sagt tempat varje morgon och bara hittat en spontan äl. Gyn eller kvinnokliniken gör visst inte behandling av utebliven äl så vi fick vända oss till IVF med deras härliga väntelista. Så det kändes väldigt skönt att äntligen få veta varför vi aldrig lyckas, samtidigt som det är en stor besvikelse eftersom det gått så lång tid. Men uppenbarligen har jag ju några äl/år, å då lyckades vi väl pricka rätt helt enkelt.
    Ja, låter som ni verkligen har lyckats pricka rätt. Men jättetråkigt med missfallet såklart.

Oj vad omständigt det låter att behöva gå ända till IVF för att få Pergo utskrivet. Jag har fått det av en vanlig gynekolog. Förstår att det måste kännas surt att behöva vänta så länge bara för att få medicin.
  • Aria

suck..inget för de va för låg dos så de höjde till 112.5 har det ej gett något till på torsdag så avbryts det pga julen...jävla julen

• manam
    Aria skrev 2012-12-18 00:37:10 följande:
    suck..inget för de va för låg dos så de höjde till 112.5 har det ej gett något till på torsdag så avbryts det pga julen...jävla julen
    Å, surt... Hoppas, hoppas att det händer massor till torsdag.

Håller med, julen är ett aber i år. Pga den blir det ingen Pergotime för mig nu heller...får snällt vänta till januari.
    112.5 - var det samma dos som du fick senast?
  • Babybel
    Aria skrev 2012-12-18 00:37:10 följande:

Vilken dos hade du sist när du stimulerade fram så många äggblåsor snabbt?
  • Aria
    manam skrev 2012-12-18 11:11:47 följande:
    Å, surt... Hoppas, hoppas att det händer massor till torsdag.

Håller med, julen är ett aber i år. Pga den blir det ingen Pergotime för mig nu heller...får snällt vänta till januari.
    112.5 - var det samma dos som du fick senast?
    nä jag fick köra på lägsta igen 37.5 fem dagar sen 75 några dagar vilket denna läkare tyckte var konstigt eftersom menopur är svagare, ger färre mogna ägg men ökar kvaliten på dem som blir mogna och den körs för oss pcoare som har extremt mycket ägg dvs mer än vanliga pcoare vilket jag har.....

• Aria
    Babybel skrev 2012-12-18 11:26:50 följande:

Vilken dos hade du sist när du stimulerade fram så många äggblåsor snabbt?
    då hade jag gonal f spruta och körde 75mg i 7 dagar men menopur är ju mycket svagare så borde ha börjat med en högre dos...saken är med mig är ju att det ter sig som följande vissa doser ger inget alls men en dos kan ge många på en gång, alldeles för många varå behandlingen måste avbrytas därför som man börja med menopur som sk age färre mogna blåsor men att köra med en så låg dos var ju bara ett hån
Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd