• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • jagvill85
    Aria skrev 2012-12-27 21:16:08 följande:
    har nu gjort VUL tre gånger och en blåsa var 16 mm idag och de andra är väl runt 12-14 mm....ska på ny VUL imorgon.....

vad är bra storlek egentligen? Vad hade ni när ni blev gravida?
    Vad roligt att höra att du inte behövde avbryta! Tur att det finns privatgyn! Jag hade en blåsa på 16-17mm (på morgonen) tog ännu en gonal-f på kvällen och sedan ovitrelle följande kväll. Lycka till!
  • Aria
    LängtansBlåaBlomma skrev 2012-12-29 01:02:23 följande:
    Är Gonal-F något man kan få tag när inte Pergotime hjälper?
    ja det är hormon spruta som jag fick börja med eftersom pergo inte gav något men sen fick jag byta till menopur eftersom den gav för många ägg.....har du fått börja med den?
  • Aria
    jagvill85 skrev 2012-12-28 10:47:52 följande:
    Vad roligt att höra att du inte behövde avbryta! Tur att det finns privatgyn! Jag hade en blåsa på 16-17mm (på morgonen) tog ännu en gonal-f på kvällen och sedan ovitrelle följande kväll. Lycka till!
    nej det kändes helt värdelöst och så skulle jag ta provera och vi inte hann med dag 2 på mensen innan alla ledigheter så skulle jag vänta och köra med ny provera kur igen för att pricka in dag två så kändes som nästa omgång  skulle vara tidigast februari...

igår var jag på VUL igen, hade då en blåsa på 17.6 och en på 20.5 så jag tog min ovitrielle.....vetta fan hur jag ska lösa det sen när läkaren vill att jag ska ta min spruta om detta ej lyckas :) men jag tog sprutan vid 15.00 sen myste vi vid tio och lyssna på detta...båda hade feber och vi var helt slut hahaha men vi lyckades få till det ändå :)
  • jagvill85
    Aria skrev 2012-12-29 11:12:36 följande:
    nej det kändes helt värdelöst och så skulle jag ta provera och vi inte hann med dag 2 på mensen innan alla ledigheter så skulle jag vänta och köra med ny provera kur igen för att pricka in dag två så kändes som nästa omgång  skulle vara tidigast februari...

igår var jag på VUL igen, hade då en blåsa på 17.6 och en på 20.5 så jag tog min ovitrielle.....vetta fan hur jag ska lösa det sen när läkaren vill att jag ska ta min spruta om detta ej lyckas :) men jag tog sprutan vid 15.00 sen myste vi vid tio och lyssna på detta...båda hade feber och vi var helt slut hahaha men vi lyckades få till det ändå :)
    Tur attt ni fick till det trots feber Flört Min gyn sa att ca 36h efteråt var det viktigast så om jag skulle vara du skulle jag försöka charma killen ikväll igen, det finns ju febernedsättande om inte annat Tungan ute Lycka till!!
  • lotteri
    manam skrev 2012-12-21 07:33:55 följande:

Svåååårt. Jag har ju inga egna erfarenheter av sprutor...hur snabbt det kan gå....och vad som händer om man blir överstimulerad. Antar att du kan få en vul-tid som tidigast på torsdag i så fall? Vet inte riktigt hur jag skulle gjort. Sitter själv och är sur på julen eftersom den satte käppar i pergo-hjulet för mig också.
    Julen sabbade min pergo också. Har med en vecka missat min chans till äl i januari å måste nu vänta till 7 jan för att ens kunna kontakta IVF om nytt recept på pergo. Känns så surt. Har dessutom firat nyår med tre familjer varav två av mammorna är gravida i typ 5 månaden å de har legat med magarna i vädret i princip hela tiden. Å inte blev det bättre av att vi badade en av dagarna heller. Usch å fy, nu får det bli nån ordning på det här, för såhär bitter kan man ju inte gå runt å va hela tiden!
  • manam
    lotteri skrev 2013-01-01 18:01:06 följande:
    Julen sabbade min pergo också. Har med en vecka missat min chans till äl i januari å måste nu vänta till 7 jan för att ens kunna kontakta IVF om nytt recept på pergo. Känns så surt. Har dessutom firat nyår med tre familjer varav två av mammorna är gravida i typ 5 månaden å de har legat med magarna i vädret i princip hela tiden. Å inte blev det bättre av att vi badade en av dagarna heller. Usch å fy, nu får det bli nån ordning på det här, för såhär bitter kan man ju inte gå runt å va hela tiden!
    Vet precis hur det känns. Även om man så klart är sååå glad för vännernas skull så är det ju skitjobbigt. Varför de och inte jag? Går inte att släppa den tanken. Hoppas du fått tag på IVF idag så du kan köra igång med en ny kur. Själv inväntar jag BIM...när den nu kan tänkas vara...
  • Aria
    jagvill85 skrev 2013-01-09 15:50:42 följande:
    Hur går det för Aria? Glad BIM på lördag? Spännande!
    Hej tjejer nu har jag inte skrivit på ett tag pga att jag legat på sjukhuset, jag fick en kraftig överstimulering denna gång och samlade på mig 15 kg i ren vätska som rann ut i buken, kärlen i buken sprack och all vätska rann ut där, jag var kraftigt uttorkad och all vätska tryckte mot lungorna så jag kunde inte andas själv utan var kopplad till maskin som fick hjälpa mig andas, de tog dock hcg och tydligen så blev jag "gravid" men bara i några dagar för igår tog de nya tester då jag fick kraftig blödning i förrigår och kroppen stötte bort det pga den chock min kropp utsattes för....

jag svävade mellan liv och död i flera dagar på grund av för lite syre i blodet och en massa annat så kroppen orkade inte hålla kvar

som jag skrev så hade jag två blåsor men tydligen fortsatte alla andra blåsor att växa ändå och mina äggstockar blev 15cm stora så nu är det ivf för mig nästa gång....är dock så himla rädd för äggplockningen och vill göra det sövd men i uppsala gör man det inte rutinmässigt så om ni vet något landsting som gör det vore jag tacksam.

De tömde buken på vätska och enligt läkaren kändes det som vid äggplockning och jag kan väl säga att jag nästan svimma av smärta och då varade detta ändå bara någon minut medans äggplock kan ta upp till 40 min beroende på ägg etc.....

kommer aldrig klara av att göra det utan narkos så jag sitter här och bara mår allmänt dåligt och är så ledsen....jag kommer få överstimulering varje gång sa läkaren eftersom jag visat tendenser på det innan också så IVF är enda alternativet :(

hur gåre för er andra?
Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd