• Aria

Startade pergotime 7/6 2012...råd

hej alla glada

den 7/6 2012 startade jag äta pergotime, jag ska således ta sista tabletten på måndag kväll. Inför tabletten hörde och läste jag om alla konstiga biverkningar etc men jag känner just ingenting alls. Och då börjar hjärnspöket mala på om att tabletterna kanske inte ens tar på mig :( paranoid jag vet.

Jag undrar också lite över vad som händer efter man tagit tabletten, hur långt efter sista tabletten får man ägglossning?

Snälla ni som kan, ge lite råd och vägledning

• Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd
  • Aj88

Aria: fy, vad hemskt!! Usch stackars dig!
    Klart du klarar ivf. Jag står också i kö dit. Har stått tre månader i slutet av januari. Är också skit nervös och orolig. Men vi måste klara det!! Lycka till nu!

• Aria
    Aj88 skrev 2013-01-12 21:24:17 följande:
    Aria: fy, vad hemskt!! Usch stackars dig!
    Klart du klarar ivf. Jag står också i kö dit. Har stått tre månader i slutet av januari. Är också skit nervös och orolig. Men vi måste klara det!! Lycka till nu!
    Jag försöker intala mig det också men saken är den att min smärttröskel är så låg och jag är så feg för alla sorts sprutor, ingrepp osv sist darra jag som ett asplöv och skrek och de fick hålla fast mig för en enkel vätsketappning...

ska du också göra IVF på akademiska, men jag förstår inte varför står du ens i någon kö? Min läkare sa att det bara är att bestämma datum för mig och göra det dvs ingen väntetid alls.....
  • Aj88

Aria: jaha? Kör du privat? Jag går via landstinget. Då är det 6 månaders väntar tid men du har rätt att utnyttja din vårdgaranti efter 3 månader, men då kan man hamna vart som helst i Sverige.
    Skönt för dig att slippa vänta i alla fall.

• Fiffig

Länge sen jag skrev här, men vill bara försöka ge dig lite lugn inför ett ev äggplock Aria. Vilken pärs du varit med om!

Vi har nu gått över till ivf och gjorde vårt första äggplock i november, som tyvärr inte blev till en graviditet. Under en ivf-stimulering går man på många kontroller och läkarna är noga med att justera medicineringen för att inte få för många eller för få ägg.

Äggplocket gick för min del väldigt snabbt, kanske tog det ett par minuter att punktera blåsorna. Jag hade en sköterska vid min sida hela tiden, som reglerade om jag ville ha mer morfin. Plus att jag var bedövad nertill. Jag kände ingen smärta alls under plocket. Andra kan såklart ha andra upplevelser men jag vill bara att du ska veta att det inte måste vara förenat med en
    massa smärta. Kanske gjorde din extrema överstimulering att du hade så ont vid äggplocket? Vid ivf kommer ju oftast tecken på ös först efter äggplocket vad jag har förstått.

Ta gärna upp din rädsla för smärtan med din läkare redan när ni inleder er stimulering för ivf. Det är mitt tips.

Lycka till!

• jagvill85

Åh nej Aria, vad du har varit med om! Kände bara i klump i halsen då jag läste vad du skrivit...Styrkekram x 1000!!!

När jag läser vad Fiffig skrev angående äggplock så verkar man ju kunna få det gjort relativt smärtfritt med bedövning och morfin etc. Om du förklarar din situation, vad du varit med om och din rädsla för smärta ger de dig säkert den bästa möjliga vården! T.o.m att bli nedsövd om det behövs!

Önskar dig mod och styrka och lycka till med allt! Kram 

• Aria
    jagvill85 skrev 2013-01-13 13:10:58 följande:
    Åh nej Aria, vad du har varit med om! Kände bara i klump i halsen då jag läste vad du skrivit...Styrkekram x 1000!!!

När jag läser vad Fiffig skrev angående äggplock så verkar man ju kunna få det gjort relativt smärtfritt med bedövning och morfin etc. Om du förklarar din situation, vad du varit med om och din rädsla för smärta ger de dig säkert den bästa möjliga vården! T.o.m att bli nedsövd om det behövs!

Önskar dig mod och styrka och lycka till med allt! Kram 
    tack så mycket snälla :) ja jag tänkte boka in en tid imorgon och prata om min rädsla och vad känner osv för jag är livrädd efter det jag gick igenom så får väl se vad de svarar :)
    hur gåre för dig?
  • manam
    Aria skrev 2013-01-13 22:53:05 följande:
    tack så mycket snälla :) ja jag tänkte boka in en tid imorgon och prata om min rädsla och vad känner osv för jag är livrädd efter det jag gick igenom så får väl se vad de svarar :)
    hur gåre för dig?
    Aria, fy sjutton. Läste nu om allt du gått igenom. Förstår också din rädsla inför fortsättningen, verkligen. Men jättebra att du ser till att prata om din oro – det kommer ju göra att du får det stöd du behöver. Du ska se att det kommer gå mycket smidigare än vad du vågar hoppas på.
  • jagvill85
    Aria skrev 2013-01-13 22:53:05 följande:
    tack så mycket snälla :) ja jag tänkte boka in en tid imorgon och prata om min rädsla och vad känner osv för jag är livrädd efter det jag gick igenom så får väl se vad de svarar :) hur gåre för dig?

Är nu i vecka 13, känns skönt att ha kommit förbi de 12 första kritiska veckorna! Mitt nuvarande jobbkontrakt tar slut i slutet av månaden och var idag på en intervju för ett jobb jag verkligen skulle vilja ha. Ifall jag skulle ha turen att bli vald har jag ingen aning om vad de skulle säga om att jag är 3 mån gravid...Hade ju tänkt att det skulle gå snabbare att bli gravid men insåg att det inte är nåt man kan ta förgivet...men mitt i allt lyckas det fast man inte trodde det var möjligt Lycka till!
  • Aria
    jagvill85 skrev 2013-01-15 16:03:12 följande:

Är nu i vecka 13, känns skönt att ha kommit förbi de 12 första kritiska veckorna! Mitt nuvarande jobbkontrakt tar slut i slutet av månaden och var idag på en intervju för ett jobb jag verkligen skulle vilja ha. Ifall jag skulle ha turen att bli vald har jag ingen aning om vad de skulle säga om att jag är 3 mån gravid...Hade ju tänkt att det skulle gå snabbare att bli gravid men insåg att det inte är nåt man kan ta förgivet...men mitt i allt lyckas det fast man inte trodde det var möjligt Lycka till!
    Va mysigt :) var det pergotime du körde när det lyckades? Kommer inte riktigt ihåg *förlåt* :(

jag själv känner en viss ångest inför ivf och allt som ligger framför oss, ska träffa läkaren imorgon så får se vad han säger
  • Babybel

OJ, Aria, det där lät inte bra alls. Men bra att det gick bra i slutändan iallafall! Min syster har gjort 3 äggplock och hon blev så "drogad" att hon inte kände nåt utan somnade fast hon ville vara vaken och se.

Bra att det blir IVF för dig. Jag tror det är olika åtgärder som behövs för olika kroppar. Du behöver nog mer noga övervakning av läkare.

Manam: Hur går det för dig? 

Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd